Windows Store je otřesná platforma pro distribuci her. Myslí to Microsoft vážně?
Odkládání novinek ve Windows 10, v nové verzi Redstone, nedotažený a nezabezpečený Edge. Zdá se, že si Microsoft opravdu ukousl příliš velké sousto a rozjel příliš mnoho projektů na to, aby je stíhal včas a zdárně dokončit. Nyní se do seznamu přidávají stížnosti na Windows Store, respektive na distribuci her prostřednictvím této platformy.
- Microsoft bude otevřenější ohledně obsahu aktualizací Windows 10
- Další preview Windows 10 Redstone se pokusí zlepšit reputaci Edge
Snem Microsoftu je zajistit prostřednictvím Windows 10 a Windows Store jednotný ekosystém pro různé hardwarové platformy - od stolních počítačů, přes tablety, Xbox až třeba pro mobily. Myšlenka je to sama o sobě skvělá a pokud by se Microsoftu podařila realizovat v plně funkční a uživatele neomezující podobě, jistě by se hned řada uživatelů dívala na desítky jinak. Jenže ne vše jde úplně podle našich představ.
Aplikace pro Windows Store jsou z důvodu dosažení této kompatibility připravené prostřednictvím tzv. Universal Windows Platform (UWP). Pokud jde o jednoduché aplikace nebo nenáročné hry, není v podstatě problém, ale jak se ukázalo na hře Rise of the Tomb Raider, pro projekty takového typu stávající UWP nestačí: První problém (a zároveň základní, ze kterého vyplývá řada dalších) se týká způsobu, jakým UWP aplikace zobrazují v celoobrazovkovém režimu. Podporovaný je totiž (pouze) režim Borderless Fullscreen, nikoli (pro herní grafiku běžněji využívaný) Exclusive Fullscreen. S tím více či méně souvisí:
- určitá výkonnostní ztráta (nepříliš velká, ale existuje)
- stále zapnutý v-sync
- v důsledku toho není možné použít G-Sync (aby fungoval, musí být v-sync vypnutý)
- nemožnost použít CrossFire a SLI
- nemožnost použít utility jako Fraps, Afterburner, ReShade ap.
Pokud pomineme tato negativa, která užším nebo volnějším způsobem souvisejí s absencí podpory pro zobrazování v režimu Exclusive Fullscreen, existují ještě další. Stížnosti se objevují na pomalé stahování nebo velmi dlouhou prodlevu v dostupnosti patchů. Na Steamu, který hru distribuuje v klasické verzi určené výhradně pro PC (a není tudíž nutné využití platformy UWP), žádný z výše zmíněných problémů neexistuje.
Zatímco v případě Rise of the Tomb Raider si PC uživatel může vybrat, zda dá přednost Windows Store nebo plně funkční hře ze Steamu, ne vždy tato možnost bude. Hra Quantum Break, jejíž vydání pro PC potvrdili tvůrci na 4. dubna, bude distribuovaná exkluzivně přes Windows Store. Nebude jediná, dalších titulů je celá řada. Na jednu stranu by to naznačovalo, že to Microsoft s Windows Store jakožto platformou pro distribuci her myslí vážně, na druhou stranu vidíme reálné nedotažené možnosti UWP a špatnou podporu. Nezbývá než doufat, že pokud chce Microsoft skutečně hry distribuovat touto cestou, vezme situaci zodpovědně do rukou a co nejdříve jmenované slabiny odstraní.