XeSS 2 se otevírá grafickým kartám AMD a Nvidie
Intel představil upscaling XeSS před lety s řadou Arc Alchemist. Kompatibilita tehdy řešená tak, že na zmíněném hardwaru od Intelu využíval XeSS XMX akcelerátory grafického jádry, na hardwaru od konkurence využíval jen obecné instrukce DP4a a běžel na unifikovaném jádru. Což znamenalo výraznější dopad na výkon. Až na výjimky to ale nepředstavovalo problém, protože původní implementace XeSS měla i na hardwaru od Intelu citelný dopad na výkon a po kvalitativní stránce trpěla v některých hrách na velmi silné moiré (artefakty), takže pokud byla ve hře k dispozici alternativa, většinou vycházela lépe než řešení od Intelu.
To se však časem zlepšilo a novější implementace zlepšily jako míru detailů, tak umravnily artefakty, takže se z XeSS stala docela slušná alternativa. XeSS 2 přinesl podporu pro generování snímků, takže i v tomto ohledu Intel pokročil, byť s citelným zpožděním oproti konkurenci. Vyžadoval však hardware Intelu (Alchemist, Battlemage).
XeSS 2 nyní díky novému XeSS 2 SDK verze 2.1.0 umožňuje fungování i na konkurenčním hardwaru. Jde však opět o neoptimalizovanou implementaci přes DP4a (na hardwaru Intelu využívá akceleraci XMX jednotkami). Zda bude XeSS 2 v konkrétní hře dostupný i pro Radeony a GeForce, je věcí vývojářů dané hry. Lze očekávat, že ve hrách podporujících generování snímků s AMD FSR nebo Nvidia DLSS bude na Radeonech a GeForce rychlejší nativní řešení, nicméně pokud by se podpora XeSS 2 objevila v titulu, kde nativní podpora FSR / DLSS chybí, přijde XeSS 2 jistě vhod.