Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Zdrojové kódy GEOS pro PC zveřejněny pod licencí Apache 2.0

Podle pověry se jednou ročně otevírá podzemí, aby dobrým lidem vydalo své poklady. Otevření zdrojových kódů historického software se však děje poslední dobou čím dál tím častěji.

Před pěti lety vydalo Adobe zdrojové kódy první verze Photoshopu z roku 1990 a dlouho to vypadalo, že jde o ojedinělý krok, který nebude mnoho dalších autorů následovat. Nicméně letos se nám to vydávání pokladů z temného podzemí historie trochu rozjelo: Na začátku léta byla pod MIT licencí dána k dispozici v českém prostředí 90. let notoricky známá databáze PC FAND, poněkud globálnějšího významu jsou pak zdrojáky MS-DOS 1.25 a 2.0, které na konci léta přidal na GitHub Microsoft a o měsíc později se otevření kódu dočkal RISC OS pro počítače s procesory ARM. Teď do party přibyl další člen: PC/GEOS.

GEOS (Graphic Environment Operating System) je, jak už ostatně název sám napovídá, grafické uživatelské prostředí, které v druhé polovině osmdesátých let vydala společnost Berkley Softworks pro počítače Commodore 64, Commodore 128 a Apple II. Mělo uživatelům těchto osmibitů přinést alespoň část možností počítačů vyšší třídy, které v té době už pomalu začínaly vládnout světu a které se (až na drobnou výjimku zvanou IBM PC a kompatibilní) ovládaly pomocí myši, okének, tlačítek a dalších vizuálních prvků. Inspirace zejména rannými verzemi systému z Macintoshe je nepřehlédnutelná a i když vzhledem omezeným možnostem uvedených počítačů (osmibitové procesory taktované kolem 1 MHz; desítky, maximálně stovky kilobajtů RAM; úložiště - 5.25" disketa s kapacitou do půl megabajtu) nebylo používání zrovna svižné, šlo pro tisíce uživatelů o jedinou možnost, jak se s podobným  prostředím potkat. Přímo od autorů GEOSu vznikla i celá řada aplikací, za zmínku stojí zejména WYSIWYG DTP s podporou PostScriptu, v němž byly v té době skutečně sázeny některé amatérské časopisy a bulletiny. Tvrdí se, že na konci 80. let měla svoji kopii GEOS nadpoloviční většina amerických majitelů Commodore 64.

Berkley Softworks, později přejmenovaný na GeoSoftworks, se o podobný malý zázrak pokusil na počátku 90. let i na platformě PC. PC GEOS nemá s osmibitovým GEOSem příliš společného - logicky nejsou navzájem binárně kompatibilní, dokonce i každý jinak vypadá. I tady byl ovšem GEOS cílen zejména na ty uživatele, jejichž písíčka svými parametry nestačila na rozumný provoz konkurenčních Windows. S bundlovaným kancelářským balíkem (GeoWrite, GeoDraw, GeoPlanner, ...) měl proti holým Windows snad i nějakou šanci, nicméně proti molochu jménem Microsoft s jeho vyjednávacími a marketingovými schopnostmi se ukázal býti bez šance. Až na několik dílčích úspěchů ve spíše jednoúčelovém nasazení u konkrétních společností se tak GEOS ani pod pozdějšími názvy GeoWorks Ensemble, NewDeal Office a Breadbox Ensemble na stolních a přenosných počítačích významnějšího rozšíření nedočkal.

nokia9000

O něco málo lepší to bylo na zařízeních mobilních, kde byl coby PEN/GEOS společně s konkurenčním Apple Newtonem přítomen už na úsvitu jejich éry. Za všechna zařízení jmenujme HP OmniGo 100 a 120 z poloviny 90. let a zejména průkopníky komunikátorů a smartphonů - telefony Nokia 9000 a 9110. I tady je ale éra GEOS už dávno za námi, tři roky staré plány společnosti Breadbox Ensemble LLC sice zahrnovaly portaci na Android, leč úmrtí jejího CEO je poslalo k ledu.

Práva na PC GEOS poté ovšem pořídila německá společnost blueway.Softworks a právě ta stojí za otevřením zdrojových kódů a jejich publikací pod licencí Apache 2.0. Jedná se o kód, který odpovídá poslední vydané verzi 4.1.3 z roku 2009, avšak byly z něj odstaněny komponenty, které není možné zveřejnit pod uvedenou licencí.

K překladu nutno použít kompilátor WATCOM V2, jehož fork společně s forkem DOSBoxu, určeným pro debugging, najdete v repozitářích blueway.Softworks na GitHubu.

Ačkoliv jsem sám GEOS několikrát zkoušel na svém PC, vybaveném procesorem 286 v době, kdy ostatní řešili přechod z Windows 95 na Windows 98, neumím si příliš představit praktické možnosti jeho použití v dnešní době. Třeba ale open-source komunita překvapí.

Martin Kukač

Většinu dne trávím tím, že přeměňuju kofein na kód. Když s tím skončím a ještě není čas jít spát, tak zbylý čas nerovnoměrně dělím mezi rodinu, sbírku počítačového harampádí, vysílání na volně přístupných pásmech a geocaching.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Zdrojové kódy GEOS pro PC zveřejněny pod licencí Apache 2.0

Čtvrtek, 6 Prosinec 2018 - 07:40 | ajne | My překvapivě nemuseli, měli jsme asi dvacet...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 21:37 | Pety | Tak na ten GEOS přejdi, ne? Někdo ti snad brání?...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 19:58 | TyNyT | já s kazeťákem v roce 1986 (nebo tak) začínal....
Středa, 5 Prosinec 2018 - 15:36 | BlackRider | Ja mel Commodore 64 taky jen s kazetakem... GEOS...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 14:32 | Grovik | No s Amigou se dá koukat z patra i dneska na...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 14:30 | Grovik | Na PC by to byla bomba i teď Windows směle míří k...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 14:30 | ajne | Pche, diskeťáci. 800XL + XC12, to byl ten správný...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 13:48 | Ondar | Mno i na PC to byla ve své době bomba ;) Kam se...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 13:00 | Martin Kukač | Na C64 se hry, pravda, hrály hodně - nicméně ten...
Středa, 5 Prosinec 2018 - 12:42 | TyNyT | GEOS jsem měl. Na C=64 s jednou standardní...

Zobrazit diskusi