Červen: fotosnímač s ISO 100 000 000 díky grafenu?
Kapitoly článků
Již dnes lze fotit při troše dobré vůle a špičkovém snímači na ISO 25 600 v použitelné podobě. Fotoaparáty již umí fotit i za hranicí ISO 100 000, takže oznámení singapurských vědců o snímači z grafenu nabízejícím výhledově ještě 1000× vyšší citlivost působí vskutku bombasticky.
Téma tohoto měsíce:
Přitom již na stávajících křemíkových technologiích umí výrobci snímače s daleko vyšší citlivostí, než jaká je dostupná v běžných fotoaparátech. Připomenu článek o Canonu linkovaný mezi dalšími tématy v kapitole o březnu. A pokud grafen půjde ještě řádově dále, bude to další revoluční skok ve využití digitální fotografe.
Dodnes si pamatuji jedno video, které teď nejsem již schopen dohledat, kde parta filmařů provedla srovnání z hlediska technické kvality a technických možností záznamu na filmový pás versus digitální zrcadlovku. Tehdy šlo tuším o Nikon D3 (12Mpix full-frame z roku 2007) a špičkové filmové materiály od Kodaku. Na nižších citlivostech, ač se ukazovalo, že D3 dává výsledky velmi dobré (takto to hodnotili sami filmaři), tak pochopitelně pokulhával v celkovém podání, přepalech, pleťových tónech a dalších „drobnostech“. Jenže jakmile se potemnilo a bylo nutné nahodit vysoké citlivosti (tj. pushovat filmový materiál), začaly se už tehdy objevovat výhody digitální technologie.
Nyní jsme o 6 let dál, produkty jako kamery Sony CineAlta či Red (s jednou takovou před 2 týdny kdosi točil v podchodu hlavního vlakového nádraží v Praze skupinku mladých lidí - nevíte někdo o co šlo? :-), jsou zase o kus dál, i samotný Nikon má již 18Mpix full-frame zrcadlovku D4 a vývoj pokračuje. Bude grafen opravdu cestou i pro foto a filmový průmysl?
Další témata: