Nový DirectX 12 3DMark otestován: Radeon R9 290X rychlejší než Titan X?
V listopadu avizovaný 3DMark s podporou API Mantle a DirectX 12 je téměř hotový a společnost Futuremark jej exkluzivně poskytla několika redakcím (PCPerspective, PCWorld) k vyzkoušení. Cílem tohoto testu je měření overhead, který je vyjádřen počtem zpracovaných draw-calls (tedy čím více, tím lépe). Výsledky jsou ale mírně překvapivé:
3DMark DirectX 12 test - PCWorld
První graf zobrazuje výsledky Radeonu R9 290X v API DirectX 11, Mantle a DirectX 12. Nová API přinášejí až patnáctinásobný náskok ve zpracování draw-calls oproti DirectX 11. To je dokonce víc, než očekávaný 9-10-násobný nárůst, který obvykle AMD a Microsoft uvádí. Tentýž test provedený na Titanu X následují:
3DMark DirectX 12 test - PCWorld
Asi nejvíc překvapí, že Radeon R9 290X se 13,47 miliony draw-calls dosáhl o chlup lepšího výsledku než Titan X s 13,42 miliony. Než tomu ale začneme přikládat váhu, podívejme se na ještě jiný výsledek, který byl naměřený na jiné sestavě. Je zaměřený na GeForce GTX 980 oproti mainstreamové GeForce GTX 960:
3DMark DirectX 12 test - PCPerspective
GeForce GTX 980 zeleně, GeForce GTX 960 modře a výsledky po přetaktování GeForce GTX 960 jsou žlutě. Právě žlutý sloupec v první části grafu je poměrně překvapivý. Jednak bychom nečekali, že na test draw-calls bude mít vliv taktovací frekvence GPU, pak je zvláštní, že je ten vliv takto výrazný (57% nárůst!) a nakonec i to, že po přetaktování je výsledek na úrovni GeForce GTX 980. Podívejme ještě na srovnání Radeonu R9 290X (Hawaii) a R9 285 (Tonga):
3DMark DirectX 12 test - PCPerspective
(pozn. zde je patrný i více než 20× nárůst v počtu zpracovaných draw-calls ve srovnání DX11 a Mantle)
Jako první asi překvapí, že Mantle zde dosahuje lepších výsledků než DirectX 12, zatímco v prvním grafu (měření PCWorld) bylo vyššího výkonu dosaženo pod DirectX 12. Radeon R9 285 je navíc docela blízko Radeonu R9 290X i bez přetaktování.
Jaký si z těchto výsledků udělat závěr? Futuremark blíže nevysvětluje, proč některá dílčí srovnání vycházejí tak prazvláštně, pouze se omezil na konstatování, že tento test nedoporučuje používat ke srovnání grafického výkonu. Pokud bychom ho ale chápali jen jako ilustraci toho, že DirectX 12 má delší proužky než DirectX 11, pak by jeho přínos byl poměrně omezený (protože to už zhruba rok víme). Mírně odlišné výsledky ve srovnání DirectX 12 a Mantle lze vykládat použitím odlišného procesoru v obou testech (jednomu API [DX12] může lépe vyhovovat nižší počet jader na vyšších taktech, druhému [Mantle] vyšší počet jader na nižších taktech). Těžko se ale vysvětluje vysoká závislost výsledku na taktovací frekvenci GPU nebo podobné skóre u odlišně výkonných grafických karet.
Nezbývá než připomenout, že DirectX 12, použité ovladače, operační systém i samotný benchmark mají jedno společné: nejde o finální verze, ale o bety a tak je asi na otázky typu „proč je tento konkrétní výsledek divný?“ zatím brzo.