Poslední porce slajdů o 512bit GPU Hawaii je venku
Zrekapitulujme si úvodem v rychlosti, co jsme se během posledních dvou týdnů dozvěděli:
- AMD Radeon R9 290X alias Hawaii je 512bit GPU
- TrueAudio: AMD výrobcem zvukových karet aneb malá herní audiorevoluce
- Radeon R9 290X Hawaii je bez CrossFire můstku, používá XDMA
- Mantle - 3D revoluce na PC, nebo novodobý 3Dfx Glide?
- Majitelé CRT monitorů si Radeon R9 290X neužijí
- Oficiální specifikace Radeonů R9 290 i 290X aneb 2816 SP na 1 GHz potvrzeno
- Hawaii alias Radeon R9 290X přinese 64 ROP jednotek
Shrneme-li to v kostce, jde o čip s 512bit rozhraním, až 2816 stream-procesory, které běží na max. 1 GHz. Přítomných je 64 ROP jednotek (dvojnásobek oproti minulé generaci, který AMD vysvětluje nástupem 4k rozlišení) a rozhraním XDMA pro CrossFire s lepší synchronizací bez můstku. Z multimediálně-herní výbavy přibyla technologie TrueAudio, což je sada plně programovatelných DSP procesorů na nejrůznější zvukové efekty.
Nyní tu máme pokračování, o jehož vytroubení do světa se přičinil ruský web easycom:
Slajd zobrazující schéma jádra Hawaii potvrzuje vše zmíněné a informuje o přítomnosti osmi ACE (asynchronous compute engines) pro efektivnější nakládání s výpočetním potenciálem (stejně jako v konzolích Xbox One a PlayStation 4). Dále ilustruje rozdělení čipu na 4 Shader Engine, které mají přidruženou vlastní geometrii i ROP jednotky. O tom více po skončení NDA v našem tradičním rozboru.
Zvýšení kapacity L2 cache o jednu třetinu přesně koresponduje s rozšířením paměťové sběrnice z 384- na 512bitovou.
Sumář nárůstů hrubého výkonu i efektivity rekapituluje, co v podstatě víme z doposud uniklých informací. Za pozornost ale stojí poslední položka, která vyjadřuje výpočetní výkon na milimetr čtvereční. Že došlo k nárůstu, je pozoruhodné už s ohledem na to, že právě počet stream-procesorů patří mezi nejméně posílené části čipu: ROP oproti tomu vzrostly dvojnásobně, geometrie byla rovněž zdvojnásobena, přibylo CrossFire XDMA, TrueAudio, 4× vzrostl počet ACE - přesto stoupla výpočetní efektivita přepočtená na milimetr čtvereční křemíku o 5 %.
To ale spíš pro zajímavost, na výkon jako takový to vliv nemá a jak si karta povede ve hrách, už je na jinou diskusi.