Názor: DirectX 11.1 vám chybět nebudou
Zhruba před týdnem se Microsoft vyjádřil ve smyslu, že DirectX 11.1 pro Windows 7 nenabídne, jen pár dní na to vydal update kb 2670838 beta, ve kterém některé části - nikoli však DirectX 11.1 jako celek - pro Windows 7 zpřístupnil. Zda plánuje vydat i oficiální verzi nebo kompletní balík pro Windows 7, však neokomentoval. Tato strategie vyvolává řadu otázek i negativních reakcí, ale podle našeho názoru můžete zůstat vklidu - i když DirectX 11.1 pro starší systémy nevyjdou, prakticky se vás to nedotkne.
Asi téměř všichni máme Directy zažité jako určitý standard pro herní 3D grafiku. Vydání každé nové verze až dosud posouvalo hranici toho, které grafické karty už vnímáme jako zastaralé - s novou verzí zpravidla přestávají podporovat určité technologie, takže nové hry mohou ztrácet na kvalitě obrazu či na výkonu výrazněji, než je tomu s hardwarem podporujícím novou generaci DirectX.
Operační systém, který nové Directy nepodporuje, pak nemůže využít plný potenciál nového hardwaru, tím uživatele obírá o výkon nebo kvalitu obrazu, za něž si při koupi nového hardwaru zaplatil. Tak to fungovalo řadu let a mimo jiné se tím vysvětluje ono rozhořčení z nepodpory DirectX 11.1 v rámci Windows 7.
Na tyto principy však můžete zapomenout. Podle našeho názoru je totiž DirectX 11.1 něco trochu jiného, co běžným uživatelům (hráčům) chybět nebude a ani chybět nemůže. Domníváme se totiž, že na naplnění oné klasické fráze „…až přijdou DirectX 11.1 hry…“ nikdy nedojde. Alespoň ne v takové podobě, na kterou jsme dosud byli zvyklí.
Proč nás výrobci hardwaru nevábí na DirectX 11.1 hry jako před lety? Zřejmě proto, že žádné nebudou…
Pokud pomineme pár výhod, které souvisejí s WDDM 1.2 a tablety, neznamenají tříjedničkové Directy pro uživatele ani hráče vlastně nic. Nevznikly z toho důvodu, aby měnily něco na podobě 3D grafiky, ale primárně kvůli kompatibilitě s rozličnými a technologicky různě vybavenými ARM grafikami (resp. grafikami integrovanými v ARM čipech). Tato pidiGPU jsou totiž „každý pes jiná ves“ a podmínkou pro to, aby mohla fungovat pod OS Windows, bylo jakési virtuální sjednocení, které přinesly právě 11.1. Znovu implementují cap bits, což jsou značky ohlašující podporu různých hardwarových vlastností. Původně byly v rámci DirectX používané, ale zrušily s při zavedení DirectX 10 z důvodu sjednocení a zjednodušení - zkrátka buď karta podporuje vše, co se po ní žádá a je DX10 kompatibilní, nebo něco chybí a má smůlu. Kvůli ultramobilním SoC se tak Microsoft musel vrátit více než o pět let zpět a překonaný systém znovu exhumovat.
Cap bits považujeme za jeden z nejpodstatnějších důvodů uvedení DirectX 11.1. Již v minulosti navíc bylo potvrzeno, že aplikace napsané pro DirectX 11.1 budou zpětně kompatibilní s DirectX 11, takže by nová verze hráčům scházet neměla. Může však chybět vývojářům, protože přináší propracovanější shader tracing / debugging, ale to řadového uživatele pálit nebude.
Závěrem jen připomeneme výstižnou větu z uvedení grafické karty Nvidia GeForce GTX 680 a generace Kepler v San Franciscu, kde na dotaz, zda novinka podporuje DirectX 11.1, přišla oficiální odpověď: „Yes, but who cares?!“