Více než šestijádrový FX není pod DirectX 12 třeba, alespoň podle 3D Marku
V pátek jsme se podívali na první výsledky nové verze 3DMarku, která testuje rozdíly mezi využitím procesoru mezi DirectX 11, DirectX 12 a Mantle. Podle těchto výsledků lze na systémech s výkonnými grafikami dosáhnout díky DirectX 12 a Mantle zhruba deseti- až dvacetinásobného výkonu oproti DirectX 11.
Tomu odpovídá i ~patnáctinásobek naměřený na Radeonu R9 290X a ~desetinásobek s Radeonem R7 260X. Tento test byl navíc proveden ve 4k rozlišení, kdy je relativní rozdíl částečně omezen výkonem grafické karty.
Zajímavější jsou výsledky pocházející z osmijádrového Piledriveru - procesoru FX-8370 (4 GHz základ, 4,3 GHz boost, 8+8MB cache, 125W TDP). Test byl proveden na různém počtu zapnutých jader. Zatímco pod DirectX 11 je výsledek na dvou, čtyřech, šesti i osmi jádrech jen nepatrně rozdílný, pod DirectX 12 dochází nejen k výraznému výkonnostnímu odskoku už se dvěma jádry, ale k téměř lineárnímu škálování dochází až do aktivace šesti jader (včetně). S osmi jádry už výkon nestoupá, výkonnostní limit se přesunul jinam (pravděpodobně na grafické jádro).
Následují výsledky s APU Kaveri. Ostatně Intel už v minulý rok poukazoval na to, že u čipů integrujících grafická i procesorová jádra dochází díky novým API k zajímavému jevu: Protože je s procesorovým výkonem nakládáno šetrněji, ušetří se i nějaké watty, které pak automaticky obvody pro řízení spotřeby přidají grafickému jádru, které zvýší takty a tím i výkon. Bez změny spotřeby (či TDP) celého APU může výrazně vzrůst výkon, což ve výsledku znamená lepší poměr výkon na watt - v případě 3DMarku až o pětinásobek (v reálných hrách samozřejmě tak obrovské nárůsty nebudou; počítejme maximálně s desítkami procent).