Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

DirectX a OpenGL chtějí dohnat Mantle, sníží overhead

Pokud se tvůrcům DirectX a OpenGL podaří realizovat stávající sliby, můžeme se těšit, že příští generace těchto API přinese některé výhody Mantle. Jde především o snížení nároků na procesor…

Pomineme-li výhody, které krátce uvedené API Mantle přináší a přinese majitelům kompatibilních grafik v nových hrách, zůstávájeden nepopiratelný přínos. AMD se uvedením vysoce efektivního rozhraní podařilo poukázat na nedostatky DirectX (resp. Direct3D) a OpenGL, o kterých se až dosud diskutovalo maximálně mezi herními vývojáři. Otevřená diskuse logicky na DirectX a OpenGL nevrhá nejlepší světlo (je ovšem třeba uznat, že OpenGL z toho vychází o něco lépe) a vytváří nemalý tlak na autory obou API.

Microsoft, který se v posledních letech tvářil, jakoby Directy dosáhly stavu, kdy už na nich není co zlepšovat (jednotlivé verze vycházejí ve stále delších intervalech a přinášejí stále méně novinek), nyní obrací. Zhruba za tři týdny totiž začíná GDC (Game Developers Conference) a k této příležitost společnost ohlásila přednášky s následujícím resumé:

Microsoft tedy chystá přednášky na téma budoucnosti DirectX/Direct3D, přiblížení tohoto API hardwaru a plánuje, že v budoucích verzích sníží overhead, tedy nadbytečnou režii, která blokuje využitelnost procesoru pro realizaci samotných výpočtů požadovaných aplikací. Právě výrazně snížený overhead je jednou z příčin výkonnostního náskoku API Mantle, obzvlášť pak na mainstreamových a low-endových procesorech, nebo v situacích, kdy je procesorová zátěž vysoká.

Podobně zaměřená přednáška se týká i OpenGL; tu si však připravili specialisti na OpenGL z Nvidie, AMD a Intelu a krom směřování vývoje bude rozebírat metody, kterými lze udržet overhead v rozumných mezí již se stávající generací API.

Čím nižší overhead API, tím nižší vliv procesoru na výsledné FPS

Vývoj událostí dává tušit, proč z prezentací AMD vyznívalo, jakoby Mantle spíš než nástroj konkurenčního boje proti Nvidii byl nástrojem konkurenčního boje proti Intelu. Je zřejmé, že ani v nejoptimističtějším scénáři nemůže Mantle dosáhnout herní základny, kterou má DirectX (náskok téměř dvaceti let na trhu se nedá jen tak vymazat). Může však přimět Microsoft, aby v rámci vlastního API snižoval procesorové nároky, což znamená snižování vlivu procesoru na FPS - jinými slovy - snižování náskoku procesorů Intelu.

Jak ukázaly testy v Battlefield 4, dokáže Mantle snížit nároky na procesor takovým způsobem, že je prakticky jedno, zda j v sestavě Intel Core i7-3770K za 8 tisíc nebo AMD FX-8350 za 4,5 tisíce - v obou případech je výsledkem ~80 FPS. Pokud existuje šance, že podobných výsledků bude jednou dosahováno paušálně ve všech DirectX hrách, přijme ji jistě většina hráčů s povděkem.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku DirectX a OpenGL chtějí dohnat Mantle, sníží overhead

Pátek, 28 Únor 2014 - 11:39 | mike | Vy byste psal ovladače pro něco, jehož oficiální...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 21:08 | aa bb | Tak on to poznamenal v nejakom rozhovore a aj...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 20:58 | aa bb | Docela nerozumiem otazke. To preco nejaka hra/...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 18:25 | 7R7 | Keby to bolo také jednoduché tak by mantle...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 17:41 | Trovaricon | Tak teraz neviem, ci je medzi nami tak velka...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 15:46 | Zlomená Haksna | Nemohli, to by nefungovalo vsude. Jedine opravdu...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 13:14 | Alarik | Toho se dočkáme leda tak v Dx 12 a jen Win 9+...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 12:43 | Libor Míšek | Mantle je otevřený. Může fungovat i na grafikách...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 12:25 | Nest | Litecoin manie je jen mytus a vymluva pro...
Čtvrtek, 27 Únor 2014 - 12:18 | Nest | To je evidentni nesmysl. Naskok intelu ve hrach...

Zobrazit diskusi