Dungeon Defenders Eternity: první komerční WebGL hra jde do prodeje
Mozilla již nějakou dobu vyvíjí dvě klíčové technologie, které toto umožňují. Tou první je Emscripten, což je speciální kompilátor, který na vstupu bere LLVM bytecode a na výstupu generuje JavaScriptový kód schopný běhu v libovolném moderním prohlížeči. Tou druhou pak asm.js, další kompilátor, tentokrát pracující nad omezenou podskupinou JavaScriptu a sloužící k rychlostním optimalizacím.
Tvůrci tyto technologie, samozřejmě ve spojení s WebGL a dalšími, použili k vydání webové verze hry. Hra ke svému běhu nepotřebuje žádný přídavný plugin do prohlížeče (jako třeba Adobe Flash), vše běží v prohlížečích nativně. Využívají se jen nativní věci jako HTML5, JavaScript, WebGL či Web Audio (HTML5 Audio). Šéf studia Trendy Entertainment, Darrell Rodriquez, to komentuje tak, že [oni] věří, že budoucnost je v tom, aby lidé mohli hry hrát kdekoli bez rozdílu zařízení či platforem, na PC,v mobilu, na Webu. A pochopitelně tou sjednocující metodou není vyvíjení herního klienta pro všechny myslitelné platformy, ale využití webové platformy, kterou všechny typy zařízení mají. Dle Darrela již nyní hraje web významnou roli v oblasti casual her a právě možnosti jako načtení Dungeon Defenders v prohlížeči bez jakýchkoli pluginů během pár vteřin činí celou věc značně atraktivnější pro hráče.
Mozilla si pochvaluje, že se její technologie jako asm.js a Emscripten používají stále častěji. Dlouhodobým cílem Mozilly je internet, kde vše funguje nativně, bez potřeby pluginů a při rychlosti srovnatelné s nativní aplikací pro daný operační systém. Proto vyvíjí takovéto věci a proto celý trh pracuje na standardech jako HTML5, AJAX, CSS3, WebRTC, WebGL či WebCL a dalších, což ve výsledku vyřadí Flash a ve většině případů doufejme i Javu či cokoli podobného.
Herní studio Trendy vedle uvolnění webové verze Dungeon Defenders již pracuje na Dungeon Defenders II. Mozilla jejich snahy podporuje třeba čerstvým přidáním Canvas Debuggeru a zrychlením běhu HTML5 Audia a asm.js v rámci nového Firefoxu 31.
Pro zájemce tu máme půlhodinové video z hraní Dungeon Defenders II:
Osobně se mi toto velmi líbí, snad ještě víc, než Steam pro Linux, resp. SteamOS. Nechápejte mě špatně, na trhu je místo pro obojí a pro hraní velkých her typu Skyrim či Civilization IV velmi ocením nativní linuxové verze na Steamu, ale právě třeba Civilizatin IV je příklad hry, kde bny se mi líbila možnost hrát ji stejně dobře doma na desktopu, jako ve vlaku na tabletu. Samozřejmě to je jen hypotetický příklad, který drhne hned v několika úrovních: za prvé nemám tablet (:-), za druhé neexistuje linuxová Civka IV, za třetí ani její WebGL verze a rozhodně se v naší malé zemičce s Českými drahami (a jejich absencí WiFi, kromě vybraných vlaků typu Pendolino) a supermizerným pokrytím 3G s ohavnými cenami a urážlivými FUP limity („shame on you“ platí pro všechny poskytovatele mobilního připojení) nedá moc počítat s tím, že by se daly na cestách hrát „velké internetové hry“. Ale snít budu klidně dál.
- Hru lze zakoupit na Steamu:Dungeon Defenders Eternity