Závěrečné shrnutí
Kapitoly článků
Ovladače
Kapitola sama pro sebe budou ovladače. Musíme brát v potaz, že si nová architektura řekne o určitý čas potřebný k vychytání ovladačů. Důkazem toho může být například hotfix driver vydaný krátce před dokončením našeho testu, který přinesl mimo jiné 5% výkonnostní nárůst ve hře Battlefield 3.
Ve vybraných hrách vylepšily ovladače Catalyst pro Radeon HD 6970 za rok 2011 výkon o 20-25%,
ve specifických případech i více. V případě architektury GCN očekává AMD i vyšší nárůsty.
AMD na akci v Mnichově otevřeně přiznala, že výkonnostní rezervy v ovladačích jsou a očekává, že v případě GCN architektury dostane z hardwaru výraznější zlepšení, než tomu bylo u čipu Cayman za poslední rok (snímek výše). Pozitivní na tom všem ale je samotná architektura, která pro efektivní běh nevyžaduje takové porce optimalizací, jako stávající VLIW. Teoreticky by tedy odladění a vychytání much mělo být rychlejší - jaká bude praxe, uvidíte sami, naše křišťálová koule mlčí :-)
Demo - ochutnávka
AMD se v Mnichově pochlubila novým demem, na kterém popisovala výhody některých technologií ve srovnání s deferred renderingem (v podstatě předvedla, že to jde efektivně i bez něj, což je s ohledem na problematickou implementaci anti-aliasingu u deferred enginů jedině dobře). Rádi se podělíme o malou ochutnávku, ale kdy (a zda) se toto demo dostane i do volného oběhu, vám v tuto chvíli nepotvrdíme:
Shrnutí
Pokud jste si článek přečetli skutečně celý, pak je asi zbytečné vám přinášet shrnutí toho, co GCN a Radeon HD 7970 přinesly - jistě jste si na technologickou stránku udělali vlastní názor. Pokud ale patříte k uživatelům, které až tak detailní informace nezajímají a vše podstatné hledáte v úvodu a závěrečném shrnutí, pak je tato přehledová tabulka určena právě pro vás. Shrnuje nejen technologickou stránku architektury, ale i konkrétního čipu Tahiti:
Výhody |
+ první skutečně sekvenčně-skalární architektura + kvalita AF (anizotropní filtrace) + výrazně rychlejší teselace + potenciál pro další GPGPU aplikace + efektivnější využití ROP + vyvážená architektura, na které může AMD dál stavět + ZeroCore Power (prakticky nulová spotřeba v nečinnosti) + ochrana PowerTune pro všechny chystané 28nm modely + vypnutí sekundárního GPU / karty v CrossFire ve 2D + jen 15 W ve 2D + kvalitní napájecí kaskáda + VCE (video enkodér schopný využít potenciál GPU) + DirectX 11.1 + PCIe 3.0 |
---|---|
Nevýhody |
- pro low-end možná méně efektivní než VLIW (?) - rozměry GPU jsou vzhledem k počtu tranzistorů vyšší |
Specifika |
? proč s GCN nepřišla AMD dříve? (řečnický povzdech) ? výkonnostní rezervy v ovladačích pro novou architekturu ? AMD zatím nenabízí PCIe 3.0 platformu |
AMD Tech Day, Mnichov (8. prosince)