Jaká je podobnost SpaceX, Red Bull Stratos a dalších?
Kapitoly článků


„Pozůstatky“ projektu Apollo daly vzniknout i společné, vztahy oteplující misi Sojuz-Apollo z roku 1975.
Za co jsme ale Red Bull týmu vděční, je další důkaz, že vesmírný výzkum a rozvoj technologií nemusí probíhat jen pod pláštěm politického tlaku studené války ve vládou kontrolovaných firmách a na zakázku ministerstva obrany, CIA, nejvyššího politbyra či kohokoli takového. Zatímco polovina minulého století patřila vládním projektům, které daly Američanům letouny U-2, A-12/SR-71 Blackbird, nosnou raketu Saturn V či lodě projektu Apollo/Skylab plus samozřejmě raketoplány a na druhé straně Sovětům třeba nosné rakety Sojuz, orbitální stanice Sojuz a Saljut či stanici Mir a koneckonců také nejlepší raketoplán světa (Buran), o 50 let později již udávají tón soukromé společnosti.

Žezlo od skomírajících ekonomik bývalých i přetrvávajících supervelmocí přebírá soukromý sektor, zde modul SpaceX Dragon...
V posledních letech, kdy projekt raketoplánů spíše dohníval (zejména s ohledem na havárii Columbie) a Rusům se daří vypouštět zásobovací mise k ISS či sondy k průzkumu vesmírných těles a planet se stále menší spolehlivostí, jsou zde společnosti jako SpaceX (jejíž modul se již vícekrát úspěšně s ISS spojil) a právě Red Bull, která projektem Stratos navázala na někdejší americkou slávu z doby těsně před představením astronautů projektu Mercury. Skoro si začínáme myslet, že na Měsíc se nevrátí ani Američané, ani zde nepřistanou s lidskou osádkou Rusové a ani to nestihnou Čínani: 13. člověkem na měsíci bude kosmonaut, kterého na Měsíční povrch dopraví soukromý sektor (ale uvidíme, přeci jen stále platí, že Měsíc je drsná milenka :-).
V moci soukromého sektoru samozřejmě není postavit na zemské orbitě vesmírnou stanici podobnou Miru či ISS, ale soukromé hotely pro vesmírné turisty - ač to dnes zní jako sci-fi - nejsou vůbec nereálné. Ostatně vedle SpaceX, která používá „klasickou technologii“, tu máme třeba projekty jako SpaceShipOne (-Two/-Three) firmy Scaled Composites, jejíž dopravní systém je právě příslibem dopravování nákladů či turistů na orbitu za podstatně nižší náklady, než to uměly raketoplány.
Soukromý sektor zkrátka - víceméně spontánně - skládá dohromady jednotlivé střípky skládačky. Red Bull Stratos nyní přispívá prověřením schopnosti záchrany vycvičené osádky z výšek kolem 40 km. Samozřejmě prozatím čistě teoreticky, vždyť i ostřílený expert Felix Baumgartner měl v první letové fázi problém s vlastní stabilizací a to prostě vyžaduje zkušenosti.