Fotografie v exteriérech, 18-55 + 50-200
Kapitoly článků
Podívejme se na to, jak si vedou jednotlivé objektivy při různých ohniscích a clonách. V názvech souborů je vždy uvedeno, o jaké ohnisko, clonu, čas i citlivost se jednalo.
Všechny fotografie jsou exportem z RAWů bez složitých úprav. Šlo nám o to ukázat skutečné schopnosti snímače a objektivů, nikoli propracovanost odšumovacích, doostřovacích a dalších algoritmů v programech za tisíce Kč jako Adobe Lightroom 3 či Bibble 5 Pro. Fotografie tedy nereprezentují to nejlepší, co lze z NX10 dostat za použití profesionálních programů, ve kterých si s každou fotografií pohrajete třeba hodinu - odstraníte vinětaci, chromatickou aberaci, provedete odšumění, maskování rozostření, případně další korekce související s barevným podáním či ztlumením, nebo naopak vytažením světel/stínů - ukazují, co dostanete z foťáku po "pár vteřinách" z dodávaného Samsung RAW programu (ještě se k němu vrátíme).
Nejširší dostupné ohnisko momentálně reprezentuje setový objektiv při 18mm. Ostrost je velmi dobrá, problémy s vinětací prakticky žádné a pokud mohu subjektivně zhodnotit, tak bokeh je velmi pěkný:
Tatáž scéna, braná však 50-200mm "teletem" na 50mm ohnisko:
Ukázka na "střední ohnisko" (ono to tedy je po přepočtu 150 mm, což už je tele, ale vem to čert :-):
Nejdelší 200mm (300mm) ohnisko, zde je již světelnost poněkud horší, ale na to jsou uživatelé levných teleobjektivů zvyklí. Jak můžete vidět, zde se ani kontinuální ostření téměř nechytá, pilné včeličky a ve větru se pohybující květiny jsou na něj příliš. Vůbec na nejdelší ohnisko má teleobjektiv problém s rychlým zaostřením, občas se stává, že projede celou dráhu a vrací se, je tedy více než vhodné používat v mnoha situacích spíše ruční ostření. Záměrně tedy necháváme celou sekvenci fotek včetně nepovedených:
Trochu ubereme na zoomu a přepneme na manuální ostření: