První hra vydaná exkluzivně přes Windows Store je katastrofou, téměř nefunguje
Když verze Tomb Raideru distribuovaná přes Windows Store sklidila vlnu kritiky v důsledku omezení a nefunkčností více či méně souvisejících s Universal Windows Platform (UWP), na které aplikace pro Store vznikají, vznesl jsem určité obavy v souvislosti s hrami, které budou touto cestou distribuované exkluzivně. To znamená, že na rozdíl od Tomb Raideru (který je možné získat přes Steam) nebude mít uživatel alternativu a nedostatkům platformy se nevyhne. I tak jsem byl ze současného pohledu ještě příliš optimistický, možná jsem doufal, že si pro exkluzivní tituly chystá Microsoft nějaké eso nebo překvapení, kterými buďto nedostatky vyváží, nebo alespoň část z nich vyřeší. Nestalo se.
Po Tomb Raideru šel na řadu Gears of War: Ultimate Edition. Prakticky obratem po uvedení začaly v diskusích vznikat buglisty, seznamy zásadních a kuriózních chyb, kterými novinka překvapila. Krom nedostatků, které zřejmě souvisejí s použitím UWP a které jsou podobné jako u Tomb Raideru (detaily výše), totiž Gears of War přináší vlastní řadu bugů, které jsou natolik zásadní, že díky nim hra může směle konkurovat památnému Assassin's Creed: Unity, ne-li jej překonat.
převážně černé artefakty přes obraz, jeden z problémů nové verze Gears of War
Redakce webu WCCFTech poskládala seznam bugů na základě diskuse a stížností čtenářů, který v (trochu restrukturované podobě) ocituji:
- nefunguje CrossFire
- nefunguje SLI
- nefunguje G-Sync
- nefunguje deaktivace omezení FPS, resp. v-sync
- hra nepodporuje exkluzivní full-screen
- při „high“ detailech jsou přes celou obrazovku artefakty (Radeony R9 380, Nano, ale i další)
- cukání a chyby s GeForce GTX 980 Ti (patrně i dalšími)
- Radeon R9 290/390X rychlejší (až 2×) než např. Radeon Fury Nano
- obecně problémy na nejvýkonnějším grafickém hardwaru (propady výkonu, artefakty, cukání)
První část seznamu, která je vyznačená kurzivou, jde patrně na účet Universal Windows Platform - seznam je prakticky totožný jako u Tomb Raideru. Druhá část už je vinou čistě tvůrců hry. Inu, mezi první a druhou částí rozlišuju jen pro pořádek, fakticky jde obojí na účet Microsoftu. Chyb druhého typu je podle diskusí zřejmě víc, ale to už je hráčům, kterým hra neběží při hratelných FPS nebo vykazuje černé artefakty přes celou obrazovku, v podstatě jedno - hratelnost je už tak na nule.
Microsoft sice na kritiku reagoval, ale celé vyjádření by se dalo parafrázovat shrnutím: „Počkejte, až to v dalších patchích opravíme.“ Zajímavé jsou ale i další vlastnosti: Už při stahování hry se objevují podivnosti. Často totiž proces působí, jakoby zamrznul. Microsoft ale upozorňuje, že jde o normální chování a uživatel se ho nemá pokoušet zastavit a znovu spustit (tím riskuje, že indikátor bude ukazovat ještě větší nesmysly), nebo pouštět znovu (podivnou indikaci to nevyřeší a jen přijde o již stažená data). Uživatelům notebooků s Intel grafikou pak hra sdělí, že: „Váš grafický hardware není optimalizován pro tuto hru.“ Až dosud jsme si mysleli, že se spíše hry optimalizují pro hardware, nikoli hardware pro hry - to ale ještě není pointa. Doporučení Microsoftu: „Potřebujete zvolit vysoce výkonný grafický procesor Nvidie před hraním Gears of War: Ultimate Edition k vyřešení problému.“ Následuje návod, kde přepnout z grafiky Intel n a grafiku Nvidie. S tím, že by mohl existovat notebook bez GPU od Nvidie, už Microsoft ani nepočítá :-).
Než budou problémy vyřešeny, lze buďto hru odložit, nebo nepoužívat nastavení „high“, vypnout „ambient occlusion“ a zvolit nižší rozlišení než 2560×1440. Tím se lze vyhnout nejzásadnějším - nikoli všem - problémům. Ty, které jsou vyznačené kurzívou (např. nefunkční G-Sync), ale Microsoft komentuje spíše jako vlastnost hry.