Haiku získalo podporu USB WiFi, ReactOS pracuje na SMP
Jediný full-time placený vývojář operačního systému Haiku - waddlesplash - vydává každý měsíc pravidelnou zprávu nazvanou „activity & contract report“, v níž publikuje souhrn toho, za co byly vlastně utraceny prostředky na jeho výplatu. Vzhledem k tomu, že je poměrně aktivní, nebývají to zrovna krátké přehledy, z toho únorového však tak trochu nad ostatní svítí jedna novinka: přidání podpory pro USB WiFi dongly založené na čipsetech Realtek/RTL.
Už to samo o sobě je dobrou zprávou, protože se tak zpřístupní možnost bezdrátového připojení všem notebookům s nepodporovanými interními WiFi moduly, možná ještě důležitější ale je, že pro dotažení této podpory do použitelného konce byly podstatně předělány ovladače XHCI/USB3, které to dle autora potřebovaly již minimálně od roku 2018, kdy se s USB WiFi začalo experimentovat. Následovat budou čipsety Ralink, jejichž přidání by mělo být celkem rychlé, a pak přijdou na řadu i další.
Operační systém ReactOS, jehož cílem je už dlouhé roky v podstatě binárně kompatibilní open-source reimplementace NT kernelu, žádného placeného vývojáře nemá, podobné reporty tedy nikdo nevydává a novinky nutno lovit zejména na sociálních sítích. Tam se v poslední době objevily dvě, které systém po zahrnutí do hlavního kódu posunou o notný kus kupředu.
První z nich je ukázka sestavení systému s podporou více procesorů nabootovaného do desktopu, navíc se správcem úloh z Windows XP ukazujícím vytížení jednotlivých procesorových jader. Tento experimentální kód byl zatím otestován pouze ve virtuálním stroji, nicméně vzhledem k tomu, že Windows založené na NT jádře podporují dva a více procesorů již od své úplně první verze (tj. 3.1), jde o opravdu nemalý dluh na architektuře ReactOS, zvlášť při dnešních optimalizacích takřka veškerého softwaru na paralelní multithreadové zpracování.
I druhá ukázka přináší podporu něčeho ve více než jednom exempláři, tentokrát jde ale o zobrazení na dvou monitorech. I tady jde o kód, který ještě není součástí oficiálních zdrojáků, i tady bylo testováno pouze v QEMU a i tady je to funkcionalita, kterou Windows měly už v minulém století.
Oba systémy měly na počátku za cíl přiblížit se binární kompatibilitou nějakému předobrazu: u Haiku je to BeOS, u ReactOS Windows NT. ReactOS existuje o chlup déle, ale vzhledem k celkové době existence obou projektů je ten rozdíl celkem zanedbatelný. Přesto není zanedbatelné, jak daleko se dostalo Haiku - SMP, podpora řady procesorových platforem, na x86 úplná binární kompatibilita s BeOS 5, celkem bezproblémové fungování alespoň na nějakém reálném železe - a jak daleko se dostal ReactOS. Možná by ani tomuto systému neuškodil placený programátor.