Intel vypnul DirectX 12 na integrovaných grafikách 4. generace
Od kauzy kolem bezpečnostních chyb Spectre a Meltdown, které postihly svět x86 procesorů, se pravidelně setkáváme se zprávami o nových slabinách nebo variacích na ty původní. Někdy je vyřeší nový BIOS bez ztráty výkonu, jindy se ztrátou výkonu. Často jsou řešeny jen naoko, aby ke ztrátě výkonu nedošlo (záplata je formálně vydaná a aplikovaná, ale funguje až po aktivaci ze strany uživatele, což řada uživatelů neví) a mnohdy řešeny nejsou, protože smysluplná oprava není možná. Oficiálně evidovaných bezpečnostních slabin existuje téměř o celý řád více v případě procesorů Intelu než u AMD, a tak možná nebude šokem, že právě Intel se nyní potýká i s bezpečnostní slabinou svých integrovaných grafických jader.
Jde o tzv. čtvrtou generaci, tedy grafiky procesorů Haswell a Haswell-refresh. Mluvíme o modelech jako například Core i7-4790K, Core i5-4670K, Core i3-4350, Pentium G3420, Celeron G1830 a podobně. Jejich integrovaná grafická jádra (HD Graphics 5000/4600/4400/4200, Iris 5100 a Iris Pro 5200) podporují DirectX 12, ovšem při jejich využití může dojít k eskalaci oprávnění, jinými slovy k prolomení bezpečnosti. Intel podporu DirectX 12 deaktivoval již v ovladačích 15.40.44.5107 z 10. ledna 2020. Stalo se tak v tichosti, neboť v poznámkách k vydání je podpora DirectX 12 uvedena a výjimka platnosti pro Haswell není definována.
Uživatelům, kteří podporu DirectX 12 vyžadují, Intel doporučuje downgradovat ovladače na verzi 15.40.42.5063. Jde o ovladače 19. března 2019; nejstarší verzi, kterou nabízí standardní stránka sloužící ke stažení ovladačů (zde a nahoře v rolovací nabídce zvolte poslední položku).
Release notes k ovladači 15.40.42.5063 (Intel)
Jak je vidět z „release notes“ (snímek výše), i tato verze uvádí plošnou podporu DirectX 12 jako verze novější (které ve skutečnosti DirectX 12 pro Haswell nepodporují), takže je potřeba se řídit doporučením Intelu a nikoli veřejnou dokumentací.
Otázkou je, jak může vypuštění podpory DirectX 12 ovlivnit koncové uživatele. Většinu asi nijak zásadně. Přihlédneme-li k prostému faktu, že (ač se některé modely Haswell stále dodávají) tuto generaci používá už spíše menší procento uživatelů v kombinaci s faktem, že integrovaná grafika této generace nebyla co do celkového výkonu žádný trhač asfaltu, nebude mnoho uživatelů, kteří by na ni spouštěli aplikace, jejichž chod by mohla chybějící podpora DirectX 12 zásadně ovlivnit. Způsoby ovlivnění mohou být dva. V první řadě může jít o aplikaci, která vyžaduje DirectX 12 a bez jejich podpory se nespustí. To se týká spíše moderních her, z nichž většina nebude na Haswellu hratelná ani s ovladači podporujícími DirectX 12. V řadě druhé pak může jít o situace, kdy absence DirectX 12 bude mít negativní dopad na výkon.
Dobový test integrovaných grafik v DirectX 12 (Tom'sHardware)
To je ale poměrně hypotetická situace, neboť již v době prvních testů se neprokázalo, že by DirectX 12 přinášelo kompatibilním hrám na hardwaru Intelu nějaký znatelný výkonnostní bonus oproti DirectX 11 (viz graf výše), takže návrat k DirectX 11 pravděpodobně většině her ztrátu výkonu nepřivodí.