Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Jednání s Nixonem, finální návrh raketoplánu

Raketoplán
Před několika málo desítkami minut dosedl na plochu Shuttle Landing Facility při Floridském Kennedyho vesmírném středisku poslední z amerických raketoplánů, Atlantis. Uzavírá se tak definitivně třicetiletá kapitola významného období kosmonautiky, kterou z významné části psaly právě americké raketoplány. Projekt, jenž měl být původně součástí mamutího celku, aby nakonec na orbitě osiřel až do momentu oteplení vztahů se SSSR a letům k Miru, později ISS, provázely od počátku mnohé problémy a vlastně mu ani nebylo přáno, aby skutečně vznikl. Navzdory všemu se však NASA se svými subdodavateli vzchopila a dala světu stroj sic kontroverzní, ale tak specifický, že bez něj bychom byli ochuzeni o valnou část výzkumu vesmíru, mimo jiné o vše, co přinesl třeba Hubbleův teleskop. Jak se ale tento stroj s letovými vlastnostmi cihly rodil? Na to si dnes odpovíme…

Kapitoly článků

5.  Jednání s Nixonem, finální návrh raketoplánu

Další zchlazení od Nixona

Raketoplán: James Fletcher a Richard Nixon

Tou dobou se již vývoj raketoplánu nacházel ve "fázi B" a bylo tak třeba počítat s tím, že mnoho bude smeteno se stolu a vývoj se o nemalý kus vrátí. NASA si nechala spočítat, že náklady na výzkum a vývoj projektu Space Shuttle budou 12 až 15 miliard dolarů. V 70. letech hodně velké číslo. Tehdy také proběhlo další jednání mezi presidentem Nixonem a Jamesem Fletcherem, tehdejším ředitelem NASA. Na něm Nixon víceméně prohlásil "Postavte si jaký raketoplán chcete, jen když to bude do 5 miliard dolarů". To byl pro NASA obrovský šok a výrazná čára přes rozpočet vyžadující další improvizaci jak v samotném návrhu stroje, tak v testovacích procedurách během vývoje.

Z dosavadního návrhu dvoustupňového stroje s palivem a motory uvnitř stupňů se zvažovaly následující více či méně "ujeté" varianty:

  • jednostupňový stroj - tj. vynášení nákladů rovnou na orbitu, zamítnut jako nereálný.
  • tři lodi v "týpí" uspořádání - dvě by vynášely třetí na orbitu, vyhodnoceno jako "nesmysl".
  • Martin Marietta X-24B - koncept vycházející z experimentálního letounu zalétaného v první polovině 70. let byl konceptem stroje pro návrat do atmosféry a přistání bez motorů. Z něj se nakonec vycházelo pro finální návrh raketoplánu, včetně z toho plynoucí nutnosti externích palivových nádrží. Pro high-supersonické (tedy výrazně nadzvukové) fáze letu se využily poznatky z projektu X-15 (kde se někteří piloti dostali až na zhruba Mach 7).
Raketoplán: X-15 Raketoplán: X-24B

Protože se v této době řešily již zmíněné škrty rozpočtu týkající se poklesu financování programů pilotovaných letů na 1,5 až 1,7 miliardy dolarů, nechala si NASA vypracovat externí studii o efektivitě - i ta vyšla nejlépe pro koncept raketoplánu, který se nakonec realizoval, tedy stroj přistávající bez motorů se znovupoužitelnými SRB (Solid Rocket Boosters - odhazované rakety na tuhé palivo).

Finální návrh

Ani rok 1971 nebyl pro NASA poté, co vláda zrušila projekt nadzvukového dopravního letounu vyvíjeného firmou Boeing (označení 2707) jako konkurence pro Concorde, resp. Tupolev TU-144 v roce 1971, přívětivý. Boeing 2707 byl zrušen ve fázi, kdy ještě nebyly dokončeny ani první dva prototypy, z hlediska studia supersonické fáze letu toto však představovalo pro NASA velkou technologickou ztrátu, na druhou stranu si díky uvolnění prostředků z projektu 2707 značně finančně přilepšila.

Rozpočet byl rozložen mezi tři hlavní části raketoplánu:

  • Hlavní motory: vývoj motorů na kapalná paliva pro samotný orbitální stupeň.
  • SRB + tanky: zpoždění nabírající vývoj motorů na tuhá paliva a externí palivové nádrže dostal nemalou finanční injekci. Během vývoje však byly i z finančních důvodů občas "šizeny" zkoušky (některé se vynechaly).
  • orbitální stupeň: sem směřovalo nejvíc úsilí. Stroj skládající se z miliónů součástek a stovek dílčích systémů byl vrcholem inženýrského snažení NASA

Sluší se na tomto místě připomenout, že to, čemu říkáme "raketoplán", je ve skutečnosti celek, tedy samotný orbitální stroj, externí palivová nádrž a oba SRB. Pokud si pod slovem "raketoplán" představujete pouze onen černobílý letoun, pak vám musíme opravit, to je pouze tzv. "orbiter", neboli "orbitální stupeň raketoplánu".

Do finále se tedy nakonec probojoval návrh dvoustupňového stroje s odhoditelnými znovupoužitelnými motory na tuhá paliva, který pro návrat do atmosféry používá tepelnou ochranu z keramických a uhlíkových dlaždic a aerodynamické brzdění.

President Nixon schválil a spustil program Space Shuttle v lednu 1972, tedy čtvrt roku před letem Apolla 16. Návrh počítal se 40 až 50 lety ročně při nákladech 10 až 15 miliónů dolarů na let (NASA spočítala 10 miliónů, částka 15 představovala potřebnou operační rezervu pro případné potíže). Na vývoj raketoplánu bylo vyhrazeno 5,2 miliardy dolarů s 20% rezervou na zádrhely. Problém pro NASA byla klesající hodnota dolaru, protože počítala s tím, že částka je vyjádřena v dolarech roku 1970, kdy se projekt připravoval, vláda však počítala s dolary roku 1972. Nicméně nakonec se toto neukázalo překážkou, z 20% rezervy nakonec NASA vyčerpala pouze zhruba 5 až 10 %, nicméně v průběhu vývoje a následných operací se začalo ukazovat, že bude velmi těžké rozpočet dodržet…

Máme pokračovat dalším článkem o raketoplánu?

Ano
92% (612 hlasů)
Ne
5% (30 hlasů)
Je mi to jedno
3% (23 hlasy)
Celkem hlasů: 665
Tagy: 
Zdroje: 
Kapitoly článků
5.  Jednání s Nixonem, finální návrh raketoplánu

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku 30 let s vesmírným raketoplánem - Jak to všechno začalo

Čtvrtek, 17 Listopad 2011 - 10:54 | Mi Chal | to je blbost, že se lidi na Zemi nevejdou....
Pátek, 22 Červenec 2011 - 19:12 | Jirka1 | Concordu hodně uškodila ropná krize - tedy...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 15:02 | xvasek | Lidstvo se zreguluje samo - jakmile se dostane do...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 15:01 | xvasek | To, že to zavádíme taky, ještě neznamená, že je...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 15:00 | HKMaly | (Lidem kteri navrhuji kontrolu porodnosti...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 14:58 | HKMaly | Kosmicky vyzkum generuje ohromna kvanta...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 14:53 | HKMaly | To vis, konzum. Nova auta, nove pocitace, nove...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 11:00 | David Ježek | já nechci rejpat, ale myslím, že pár takových...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 10:55 | xvasek | Concorde i raketoplán jsou krásné ukázky techniky...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 09:47 | Tom27 | Je to tak a mozna s tim souvisi i diskuze na...

Zobrazit diskusi