Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Krušná 70. léta

Raketoplán
Před několika málo desítkami minut dosedl na plochu Shuttle Landing Facility při Floridském Kennedyho vesmírném středisku poslední z amerických raketoplánů, Atlantis. Uzavírá se tak definitivně třicetiletá kapitola významného období kosmonautiky, kterou z významné části psaly právě americké raketoplány. Projekt, jenž měl být původně součástí mamutího celku, aby nakonec na orbitě osiřel až do momentu oteplení vztahů se SSSR a letům k Miru, později ISS, provázely od počátku mnohé problémy a vlastně mu ani nebylo přáno, aby skutečně vznikl. Navzdory všemu se však NASA se svými subdodavateli vzchopila a dala světu stroj sic kontroverzní, ale tak specifický, že bez něj bychom byli ochuzeni o valnou část výzkumu vesmíru, mimo jiné o vše, co přinesl třeba Hubbleův teleskop. Jak se ale tento stroj s letovými vlastnostmi cihly rodil? Na to si dnes odpovíme…

Odchody mozků

NASA na přelomu 60. a 70. let také čelila potenciální hrozbě odlivu lidí. Nemalá část zkušených techniků, inženýrů, ale i manažerů, byla v NASA již od dob projektů Mercury a Gemini a program Apollo vnímali jako završení své kariéry. Nakonec se žádný extrémní odliv nekonal, ostatně třeba Gene Kranz zůstal v NASA (letový ředitel během programů Gemini a Apollo, řídil přistání Apolla 11 na Měsíci, stejně jako krizový let Apolla 13) až do roku 1994, kdy se podílel v řídícím středisku na extrémně úspěšné misi STS-61, první servisní k Hubbleovu teleskopu.

Vraťme se ke Spiro Agnewovi. Jeho jednání s Thomasem Painem se nesla v popsaném duchu. Agnew měl dojem, že NASA chce v těžkém období urvat z federálních peněz zbytečně velké sousto a jeho idea byla taková, že USA postaví raketoplán a hned potom mohou vyrazit k Marsu. Paine ale trval na pořádné velké orbitální stanici jako potřebném mezistupni k takovým letům a tudíž požadoval navýšení rozpočtu NASA z 3,7 miliardy na 6 až 8 miliard dolarů. Toto navýšení ale NASA nedostala a tak Paine v roce 1970 odchází (Paine se nechtěl podílet na projektech, které se mu nelíbily a schválený koncept bez orbitálních stanic byl takovým).

Noví lidé a krušná 70. léta

Na jeho místo nastupuje George Low. Ten se v NASA mimochodem vedle raketoplánu podílel i na projektech stanice Skylab a Apollo-Sojuz (jeho syn George David Low byl astronautem, účastnil se misí STS-32, STS-43 a STS-57). Právě Low v roce 1970 přizval do NASA Dalea Myerse a o rok později Jima Fletchera (o obou ještě bude řeč). Myers spolu s Lowem vypracovali přehled toho, co se kolem pilotovaných letů děje a co reálně NASA hrozí, až nakonec zjistili, že se všemi škrty a atmosféře po dobytí Měsíce (splněn cíl JFK, předstiženi Sověti, politické vítězství tedy v kapse a tudíž výrazně nižší politická vůle pokračovat) reálně hrozí, že NASA přijde o pilotované lety úplně. Bylo nutné s tím něco udělat a pilotované lety zachránit. Přijít s něčím, co nejen udrží NASA a její astronauty ve hře, ale také bude investicí pro léta budoucí (tedy nikoli nějaký krátkodobý projekt).

Když poskládáme všechny dílky skládačky dohromady, je pak víceméně logické, že v "masomlejnku", jímž NASA na přelomu 60. a 70. prošla, vyšel vítězně právě a jen Space Shuttle. Ovšem opět připomeňme, že v kontextu optimistických předpokladů z hlediska doby vývoje a nákladů jak na vývoj, tak provoz raketoplánů.

Idea byla velice jednoduchá: když máte opakovaně použitelný stroj, jsou vaše náklady výrazně nižší, protože v podstatě platíte jen palivo a údržbu, nikoli neustálé stavění jednorázově použitelných lodí. Stejně tak se očekávalo, že raketoplány budou schopny uskutečňovat až 150 letů ročně (!), což se z dnešního pohledu jeví jako úsměvné. Jen pro porovnání, za roky 2008-2009-2010-2011 uskutečnily raketoplány 4-5-3-3 lety. Vůbec celkový součet letů raketoplánů je menší než číslo 150, což jasně ukazuje, jak neuvěřitelný optimismus kolem možností opakovaně použitelného stroje na přelomu 60./70. let panoval.

Co vše bylo zrušeno

Ujasněme si ještě, co vše z plánů NASA pro dobývání vesmíru pilotovanými lety, bylo nakonec zrušeno.

  • mise Apolla: na Měsíci přistálo 6 misí, z toho úvodní byly v podstatě takové "oťukávací". Zejména Apollo 11 mělo jako hlavní úkol "přistát, vzít pár kamenů a hned je naložit" pro případ, že by se něco po… a bylo třeba hned odstartovat. Cokoli dalšího byl v podstatě bonus. Současně první mise letěly po dráze volného návratu, kdy sice pokud by během letu k Měsíci nastaly potíže, loď by se sama gravitačními vlivy vrátila k Zemi, ale tím byl silně omezen výběr lokací pro přistání, hlavně o ty zajímavé. Na zajímavá místa mířily až pozdější mise (zejména se cení ty, které byly vybaveny vozítkem) a slibné lokace se plánovaly i pro Apollo 18 a další. Na ty již bohužel nedošlo, prakticky se tak na Měsíc podívalo pouze 11 astronautů (tj. převážně piloti a vojáci, byť někteří s doktorátem), ale pouze jediný geolog, Harrison Schmitt. Jedni říkají, že je to obrovská škoda a po miliardách investovaných do programu Apollo se prostě ještě "těch pár miliónů" pro Apollo 18 a 19 najít v rozpočtu mělo, jiní zase říkají, že kdyby program Apollo pokračoval, nakonec by k nějaké tragédii (k níž mělo blízko Apollo 13) došlo a NASA by tím velmi utrpěla do budoucna.
  • nosiče Saturn 1B a 5: spolu s Apollem skončil i vývoj a provoz nosných raket.
  • Skylab 2: druhá, vylepšená generace orbitální stanice nebyla nikdy realizována.
  • Command/Service Module: za své vzal pochopitelně i velitelský/servisní modul z misí Apollo
  • orbitální stanice s trupem o průměru 9 metrů: slovo stanice je zde myšleno v množném čísle. V plánu bylo víc těchto stanic, nedošlo na žádnou.
  • jaderný pohon pro mise k Měsíci a Marsu: využití jaderné technologie pro pohon bylo zvažováno na obou stranách železné opony, však i Sověti testovali letadla na jaderný pohon, oba nepřátelé nakonec vyvinuli jaderné ponorky a počítalo se i s nosnými raketami nesoucími stupeň s jaderným pohonem.
  • program letů na Mars: v plánech zněl rok 1983, realita o téměř tři desetiletí později je trochu jiná.

Spolu se škrty v projektech byla patřičně krácena i pracovní místa, ze 400 tisíc lidí podílejících se na Apollu na následných 150 tisíc.

Máme pokračovat dalším článkem o raketoplánu?

Ano
92% (612 hlasů)
Ne
5% (30 hlasů)
Je mi to jedno
3% (23 hlasy)
Celkem hlasů: 665
Tagy: 
Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku 30 let s vesmírným raketoplánem - Jak to všechno začalo

Čtvrtek, 17 Listopad 2011 - 10:54 | Mi Chal | to je blbost, že se lidi na Zemi nevejdou....
Pátek, 22 Červenec 2011 - 19:12 | Jirka1 | Concordu hodně uškodila ropná krize - tedy...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 15:02 | xvasek | Lidstvo se zreguluje samo - jakmile se dostane do...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 15:01 | xvasek | To, že to zavádíme taky, ještě neznamená, že je...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 15:00 | HKMaly | (Lidem kteri navrhuji kontrolu porodnosti...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 14:58 | HKMaly | Kosmicky vyzkum generuje ohromna kvanta...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 14:53 | HKMaly | To vis, konzum. Nova auta, nove pocitace, nove...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 11:00 | David Ježek | já nechci rejpat, ale myslím, že pár takových...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 10:55 | xvasek | Concorde i raketoplán jsou krásné ukázky techniky...
Pátek, 22 Červenec 2011 - 09:47 | Tom27 | Je to tak a mozna s tim souvisi i diskuze na...

Zobrazit diskusi