Kvalita grabovaného videa
Kapitoly článků
Ukážu vám několik obrázků s různým nastavením. Plný obraz dostanete vždy kliknutím na náhled, přičemž jsem použil vysokou kvalitu komprese JPEG (90), aby se té kvality ztratilo co nejméně. Pomocí programu VirtualDubMod jsem otevřel nagrabovaný MPEG, zkopíroval z něj snímek a uložil jako JPEG. Všechny obrázky mají rozlišení plného PALu, tedy 720×576 bodů. Pokaždé šlo o I snímek (ze sekvence BBIBBPBBPBBPBBPBBI), pokud to bude jiný, pak to u něj bude výslovně napsané.
1500 kbps, hodně pohybu
Tento obrázek představuje nejnižší nastavitelný video bitrate, tedy 1500 kbps. Ve videu je docela dost pohybu, takže "kostičkování" je částečně vidět i na náhledu.
1500 kbps, málo pohybu
V tomto obrázku je naopak velmi málo pohybu a také málo světla, takže obrázek i při nejnižším bitrate vypadá poměrně slušně. Takovýchto obrázků však v běžném záznamu najdete velmi málo, takže 1500 kbps je bitrate pro plný PAL docela nepoužitelný.
8000 kbps, hodně pohybu
Tento obrázek pochází z videa grabovaného na výrazně vyšší bitrate, konkrétně 8000 kbps. Na obrázku v plném rozlišení je vidět klasické prokládání obrázku, které u některých filmů prostě vzniká a je dáno principem vysílání televizního obrazu (zkušeným asi nemusím nic vysvětlovat). V náhledu se pochopitelně prokládání rozplynulo, takže není vidět.
Je zřejmé, že 8000 kbps už dělá hodně kvalitní obraz. Ten je také samozřejmě podstatně větší, takže i grabované video dosahuje větších rozměrů. Asi vám nemusím počítat, kolik megabajtů zabere jedna minuta videa v 8000 kbps a 224 kbps pro audio.
8000 kbps, nekvalitní příjem signálu
Na 8000 kbps se dá poměrně slušně zachytávat i nekvalitní signál, jako je v tomto případě u mě rakouský kanál ORF1. Je v něm sice málo pohybu, ale znatelně šumu. A ještě do toho asi i sněží :-).
Na tomto místě bych rád vyzdvihl kvalitu dc3000 v oblasti zachytávání nekvalitního videa. Pokud např. máte grabovací TV kartu ATI, jistě víte, že při záznamu z nekvalitního zdroje, jako např. stará a špatně nahraná videokazeta, jejíž obraz nezřídka přeletuje obrazovku ve vertikálním směru, dochází k vynechávání snímků. To bývá často velmi nepříjemné pokud vám jde o záchranu takového záznamu a jeho zálohu na DVD či jiného formátu. S dc3000 probíhá bez problémů záznam všech snímků, i takových co poletují přes obrazovku ve vertikálním směru. Dost mile mě to překvapilo, protože z vlastní zkušenosti vím, že i záznam takovýchto snímků je důležitý. V případě ATI karet mohou dva či tři "létající" snímky rozhodit dalších deset a více, které jsou již v pořádku. Karta ztratí synchronizaci a obraz je třeba i v další části trhaný, kde by mohl být bez problémů. Protože dc3000 nahrává všechno bez rozdílu kvality, nedochází tedy k žádným výpadkům snímků a veškeré nekvalitní snímky tedy můžete vypustit ze záznamu ručně různými editačními programy, jako např. zmíněný VirtualDubMod. Sám mám jednu videokazetu (je to asi třetí nebo čtvrtá kopie, přičemž originál byl z formátu Beta a kameraman byl hňup, který si dodanou kazetu BASF ponechal a výsledek nahrál na nějaký neznačkový šmejd), jejíž záznam bych rád uchoval alespoň v takové kvalitě, v jaké je právě teď, vypálil na DVD a zastavil tak čas stárnutí záznamu, neboť v digitální podobě už k žádnému snížení kvality nedochází. S dc3000 toto není problém. Vlastně je asi dc3000 na takovouto situaci přímo konstruována, protože se předpokládá pouze připojování analogových zdrojů, jenž mohou být nekvalitní, takže se s tím i počítá. Bylo by asi docela nemilým překvapením, kdyby polovina videokazet nahraných na všemožných videích při grabování ztrácela snímky.
3200 kbps, nekvalitní záznam z VHS
U předchozího obrázku jsem hovořil o dost špatném záznamu, tak tento obrázek je právě ukázka z něj. Jde o bitrate 3200 kbps použitý automatickým průvodcem, kterého jsme si již ukázali. Zejména v plné velikosti je dost vidět nekvalitní obraz, který je (a to mohu jako znalec tohoto nekvalitního "originálu" potvrdit) v digitální skutečně slušný. Chci říci, že jsem při digitálním převodu nezaznamenal nějakou znatelnou ztrátu kvality (na druhou stranu, co byste chtěli u takhle nekvalitního záznamu ještě ztratit...). Jen tak na okraj: Tentokrát nejde o I snímek, ale o jeden z P snímků.
Z tohoto velmi špatného záznamu mám ještě jednu ukázku. Asi to nemá cenu více komentovat, názor o kvalitě si můžete udělat sami. Opět nějaký P snímek.
Jenom tak na okraj: to opravdu nejsem já :-). Tento záznam je z roku 1989 ještě z totality, kdy se videokamery u nás objevovaly velice zřídka. Člověk byl tehdy rád za jakýkoli záznam. Dneska by kameraman s touto kvalitou záznamu brzy zkrachoval (pakliže by se vůbec nějaký kameraman uživil, protože kameru má dnes leckdo).
3200 kbps, záznam z originální VHS
Tento záznam originální VHS jsem osobně považoval za jeden z těch lepších, jaké můžete z VHS dostat. Nevím, jestli je to díky Macrovision, ale osobně mi tento záznam připadá poněkud tmavší, než by asi měl být. Ovšem záznam má stejnou intenzitu po celou dobu, nic se nemění, takže to lze použít (v nejhorším případě si softwarově upravíte jas a kontrast, případně lze toto doladění udělat před grabováním v nastavení, které jsem již ukazoval). Nebo že by originálka Shreka na sobě neměla Macrovision? To se mi nějak nechce věřit... ale je fakt, že nevím, jak to zjistit. Žiji v domnění, že každá takováhle originální kazeta má Macrovision.
Ještě jedna ukázka z tohoto záznamu. Všimněte si, že nemá ani v pohybu prokládání. Kazeta je prostě takto nahraná (asi to souvisí již se způsobem záznamu, přičemž u animovaného filmu se asi prokládání vůbec nevyskytuje).
Osobně bych kvalitu záznamu ohodnotil jako docela slušnou. Na statických snímcích to nejspíše není moc vidět, ale v pohybu případné drobné nečistoty jednotlivých snímků splynou, takže výsledek je docela ucházející. Tedy na VHSku, samozřejmě, s DVD to moc srovnávat nemůžete :-).
Další testy, jako třeba testy dalšího přibaleného softwaru a podobně, už myslím nemá cenu dělat. Co z dc3000 leze za data již víte a způsob ručního grabování přes ShowBiz 2 mě osobně uspokojil. Pokud by vám jiné softwary na zpracování videa vyhovovaly více, není problém je použít, s MPEG-2 formátem dokáže pracovat mnoho softwaru. Akorát to grabování asi hned tak s něčím nesvedete.