Stane se z Mantle OpenGL-next?
Předně nabízíme stručný překlad klíčových částí oficiální zprávy:
„[…] AMD je společnost, která věří v technologie nesvázané restriktivními smlouvami, licenčními poplatky, uzamčením na hardware konkrétní výrobce a dalšími umělými překážkami […] Mantle tyto zásady ctí, takže nám dovolte oznámit, že 450-stránkový průvodce a manuál k Mantle bude ještě tento měsíc [březen] k dispozici na www.amd.com/mantle.
[…] Podobně jako náš, se postupně mění i cíl vývojářů her, z čehož vyplývá, že rok 2015 bude pro Mantle rokem přechodovým. Naši loajální zákazníci jsou přirozeně zvědaví, co bude tento přerod znamenat, a proto jsme se rozhodli podělit o několik myšlenek o tom, kam Mantle posuneme dál:
- AMD bude pokračovat s podporou důvěryhodných partnerů, kteří s Mantle počítají pro své budoucí projekty (jako je kupříkladu Battlefield Hardline) všemi prostředky, kterými disponujeme.
- Definice otevřenosti Mantle se musí rozšířit. Vlastně už se tak stalo. Tento plán nahradil náš původní záměr vydat veřejné SDK, o čemž se dozvíte více ve čtvrtek 5. března na GDC 2015.
- […] Mantle bude dál sloužit jako platforma grafických inovací dostupná vybraným partnerům se speciálními potřebami.
- Mantle SDK zůstane k dispozici partnerům, kteří se zaregistrovali v rámci společného vývojářského programu. Pokud jste ale vývojář, kterého zajímá funkcionalita Mantle „1.0“, doporučujeme zaměřit vaši pozornost na DirectX 12 nebo GLnext.“
Tolik k výtah toho podstatného ze zprávy AMD. Vcelku zamotané, což? Už se objevilo několik více či méně šílených teorií, které z těchto slov vyvozují konec Mantle nebo jiné dramatické události.
Realita může být ale mnohem praktičtější. Shrňme si, co víme:
- loni v srpnu jsme se dozvěděli, že AMD nabídla Mantle jako základ OpenGL-Next
- v lednu vyšlo najevo, že největší událostí GDC bude odhalení OpenGL-Next
- AMD nyní říká, že Mantle bude otevřené jinak a hlavně více otevřené („open“) než dosud
- Mantle ve stávající podobě bude udržováno jen pro potřeby specifických partnerů
- zároveň ale Mantle čeká jakýsi nespecifikovaný přerod, který bude odhalen na GDC
Ať na tyto indicie nahlížím jakkoli, nedokážu z nich vyvodit jiný smysluplný závěr, než že se z Mantle stává nové OpenGL. To by vysvětlovalo onen přechod, vyšší (a jinou) otevřenost i to, proč Mantle určitým způsobem má pokračovat, když zároveň v dosavadní podobě bude podporovaný jen pro partnery, kteří o něj mají zájem.
Jestli má tato teorie nějaké reálné opodstatnění nebo ne, se dozvíme již pozítří; prozatím je to ale jediná teorie, v jejímž rámci do sebe všechny dosavadní informace poměrně smysluplně zapadají. Ať už situace dopadne tak, nebo jinak, máme na co těšit, stará neefektivní generace API je prakticky mrtvá a přichází nová generace Direct 3D a OpenGL postavená od nuly na míru aktuální hardwarové a softwarové situaci.