Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Microsoft potvrdil drby o novém Xboxu: Zen 2, RDNA2, 12 TFLOPS…

Zkazky o 12 TFLOPS nového Xboxu, které se objevovaly od loňského roku, oficiálně potvrdil Microsoft. Společně s nimi zmínil architektury Zen 2 a RDNA2, podporu HDMI 2.1, 120 Hz, raytracing nebo VRS…

Krátce před Vánoci vyšla na DIIT jakási analýza, která se pokusila z údaje o 12 TFLOPS vydedukovat, jaké konfigurace by mohlo nabýt grafické jádro nového Xboxu, aby byl údaj o 12 TFLOPS opodstatněný, jádro přitom nebylo extrémně velké a zároveň nebylo hnané na extrémní taktovací frekvence, které by zvyšovaly nároky na chlazení a napájení nad mez vhodnou pro sériově vyráběnou herní konzoli.

Dospěl jsem tehdy k závěru, že by zlatou střední cestou mohla být konfigurace s 3584 stream-procesory s tím, že při maximálním taktu (stropu boostu) 1800 MHz by byl údaj o 12 TFLOPS opodstatněný a zároveň by spotřeba (při typickém taktu 1500-1600 MHz) nedosahovala neúnosné výše, přičemž plocha jádra, které integruje také osmijádrový a celý čipset, by byla vyšší než 360 mm², ale neměla by výrazně přesáhnout 400 mm².

Tyto úvahy se opět stávají aktuálními, neboť Microsoft potvrdil předpoklad, na kterém stojí - oněch 12 TFLOPS. Dozvídáme se toho ale mnohem více. Ne jen z výše zobrazeného slajdu, ale také z oficiálního účtu na Twitteru (Xbox) a tiskové zprávy Microsoftu.

Ten totiž hovoří o architekturách Zen 2 a RDNA 2, byť v semi-custom provedení, což znamená, že se leccos může lišit oproti tomu, co známe z desktopu. To je obvyklé, i minulé generace konzolí byly jakýmsi hybridem různých verzí architektur. Pro herní konzoli například nemusí být potřeba podpora prvků žádaných pro AI akcelerátory v superpočítačích a na druhé straně mohou podporovat prvky, které se ještě v desktopových architekturách neobjevily.

Díky architektuře RDNA 2 bude nový Xbox podporovat hardwarově akcelerovaný raytracing a variable rate shading. Zatím se nemůžeme věnovat způsobu či kvalitě jejich implementace, protože detaily nejsou známé. Technologie variable rate shading (VRS) si sice odbyla premiéru v desktopu v podobě Nvidia Adaptive Shading, ovšem tato premiéra nebyla příliš úspěšná, neboť výsledkem ve hře Wolfenstein II: The New Colossus bylo zvýšení výkonu o jednotky procent (tedy pro hráče prakticky nepozorovatelné) na úkor obrazových artefaktů patrných i v záznamu zmenšeném na zlomek originálního rozlišení - tedy pro hráče jasně viditelných.

Microsoft sice uvádí, že používá vlastní patentovanou implementaci variable rate shading, která nemá dopady na vizuální stránku, ale dokud se Microsoft nepochlubí srovnáním, je lepší zachovat určitou míru skepse

O HDMI 2.1 jako takovém se již mluvilo, takže přejděme ke konkrétní fíčuře, která byla dosud nejspíš neznámá. Microsoft mluvil o tom, že chce zajistit co nejnižší latence na všech úrovních hardwaru, aby dojem z konzole, která bude zvládat 4k a / nebo 120Hz obrazový výstup nekazily právě dlouhé odezvy. Mimo jiné tak ve spolupráci s HDMI formu a výrobci televizorů zajistil podporu pro funkci, kterou nazývá Auto Low Latency Mode (ALLM). Televize připojená k novému Xboxu bude automaticky přepínat do režimu s nejnižšími latencemi. Uživatel nebude muset nic řešit. Ve spojení s podporou pro Variable Refresh Rate (VRR, de facto FreeSync) budou odezvy kratší a obraz plynulejší.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Microsoft potvrdil drby o novém Xboxu: Zen 2, RDNA2, 12 TFLOPS…

Sobota, 29 Únor 2020 - 22:29 | TimeSplitter | LG C9
Pátek, 28 Únor 2020 - 15:32 | Mali | Adekvatni 4k monitor je trivialni zalezitost a...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 11:33 | Stealth Ftelf | Zrovna dnes mi přistálo v playlistu video...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 11:30 | Marek Moravčík | Problém je, že vaším (možno nie priamo tvojím)...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 11:10 | Peter Fodrek | AMD nikdy nekritizovalo Raytracing ako taký, len...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 11:02 | Gembler | Funkce novych krabicek jsou fajn, ale chce to k...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 10:36 | Stealth Ftelf | To problikávání textury 5:27, které vidím jen u...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 10:31 | paja | Mohu potvrdit amd-ccc (catalyst control centrum)...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 09:04 | 6xALU Apple A13 | RDNA2 bude vetsi skok nez si mnozi mysli. IMHO...
Čtvrtek, 27 Únor 2020 - 08:39 | Tom Buri | krapet mimo, ne? rx5700xt je rychlejsi jak...

Zobrazit diskusi