Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Navi 31 (RDNA 3) se skládá z 18 čipletů, RDNA 4 bude menší krok

Proces pouzdření jádra Navi 31 bude připomínat skládání puzzle. Jen křemíkových čipletů totiž bude 18. Vzorky tohoto řešení dosahují v laboratořích ~2,5 GHz a cílí na konec roku…

Čiplety

O tom, že Navi 31 bude složena z čipletů, se mluví asi rok a čtvrt, od prosince 2020. Zhruba rok je známo, že nepůjde o prosté propojení dvou kusů křemíku klasickou podložkou / můstkem, ale že onou propojkou bude další aktivní čiplet. Ve druhé polovině roku jsme vás pak informovali (asi jako jeden z prvních webů vůbec), že ono propojení nemusí být jeden kus křemíku, ale více menších (již zmíněných) aktivních čipletů. Ty by podle všeho integrovaly mj. Infinity Cache.

Podle zdrojů webu RedGamingTech má být v případě Navi 31 použito celkem 18 čipletů. Při dvou velkých 5nm obsahujících grafické bloky by tedy mohlo jít až o 16 čipletů propojovacích, nesoucích Infinity Cache. AMD měla experimentovat jak s možností použití 512 MB Infinity Cache, tak s 256 MB. Zvěsti o tom, že 256MB kapacita nepřinášela nijak výraznou výkonnostní újmu naznačují, která možnost bude upřednostněna.

Infinity Cache

Prozatím není jasné, zda je kapacita dána počtem těchto propojovacích paměťových čipletů nebo jejich verzí. V druhém případě by tedy šlo o (512 MB / 16 ks) 32MB propojovací čiplety nebo (256 MB / 16 ks) 16MB propojovací čiplety. Zatím však nelze spolehlivě vyloučit ani možnost, že ne všech „zbývajících“ 16 čipletů, jejichž určení neznáme, bude sloužit k propojení.

Ať už bude propojovacích paměťových čipletů 16 nebo třeba „jen“ 8, je to stále dost vysoké číslo na to, aby byly velmi malé. Vyjdeme-li z údaje, že 7nm V-cache dosahuje při 64MB kapacitě plochy 36 mm², měla by 16MB propojka 9 mm². Samozřejmě pokud by nesla nějakou další logiku nebo nějaká další rozhraní, musela by být plocha vyšší, ale čistě pro splnění očekávaného účelu by dostačovalo zcela minimální množství křemíku. 16 propojek o 16 MB / 9 mm² = 256 MB / 144 mm². S ohledem na použití 6nm procesu namísto 7nm nepatrně méně, ale s ohledem na fakt, že propojky mohou plnit ještě nějaký další účel (než propojení + obsah Infinity Cache) spíš více.

ML čiplety / strojové učení

Podle RedGamingTech je však prakticky vyloučeno, že by některé z celkových 18 čipletů měly sloužit ja čiplety pro strojové učení (ML). Informace o ML čipletech se objevila v loňském roce v souvislosti s publikací patentu AMD, ovšem v kontextu desktopové grafické karty nedávala příliš smysl. Spekulace na toto téma se znovu rozjely v lednu, když spolehlivý leaker greymon55 hovořil o ML čipech (čipech, nikoli čipletech), což si však řada webů přeložila po svém (jako čiplety). Podle zdrojů RedGamingTech mají být funkce spojené s akcelerací AI integrované do dvojice hlavních čipletů.

2,5-2,7-3,0× vyšší výkon oproti…

Zvěsti o x-násobně vyšším výkonu oproti Radeon RX 6900 XT podle většiny zdrojů mají být vykládány tak, že hodnota „3ד odpovídá nárůstu teoretického výpočetního výkonu a hodnota 2,5-2,7× nárůstu praktického herního výkonu.

Taktovací frekvence, TDP

Vzorky Navi 31 mají běžet na frekvenci kolem 2,5 GHz. Zatím nelze říct, jakého taktu dosáhnout produkční kusy, ale jisté je, že méně než 2,5 GHz to nebude. AMD cílí na TDP 375 wattů pro referenční top model. OC modely budou mít povoleno i více; pravděpodobně však ne přes 450 wattů.

Sběrnice, kapacita paměti

Nic se nemění na 256bit sběrnici a 16GB paměti GDDR6. Jediný z (minimálně čtyř) zdrojů RedGamingTech hovoří o hypotetické možnosti 32GB pro nějaký speciální / top model. Je ovšem potřeba pamatovat, že toho není s běžným osazením současně dostupných GDDR6 čipů při 256bit sběrnici možné dosáhnout. Pro takovou kapacitu by muselo být sáhnuto po tzv. clamshell konfiguraci, která na každý kanál umisťuje dva čipy, což výrazně prodražuje a komplikuje PCB, pročež je tento režim zpravidla používán je v profesionálním segmentu. Vzhledem k tomu, že by 32 GB v herním segmentu těžko přineslo nějaký měřitelný bonus (v současnosti nejsou grafické karty ve 4k rozlišení limitované ani 12GB kapacitou), se tato možnost jeví jako méně pravděpodobná.

Datum vydání

Podle RedGamingTech RDNA 3 pro desktop cílí na čtvrtý kvartál letošního roku (o tom, že by se Navi 31 měla přehoupnout do příštího roku, nepadla zmínka) a začátkem roku 2023 budou následovat RDNA 3 produkty pro notebooky. Prozatím není vyloučena možnost vzniku RDNA 3-refresh.

Za pozornost stojí i zmínka, že RDNA 4 vypadá na menší posun než RDNA 3. Nicméně s ohledem na to, že RDNA 3 rozdělila do té doby monolitická herní GPU na 18 čipletů, Infinity Cache na možná až 16 propojovacích čipletů a má přinést >2,5× vyšší výkon při zachování stejné sběrnice i pamětí, se jakýkoli technologický posun RDNA 4 musí oproti tomu jevit jako nicotný.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Navi 31 (RDNA 3) se skládá z 18 čipletů, RDNA 4 bude menší krok

Pátek, 18 Únor 2022 - 04:09 | Robin Seina | máš pravdu, pokud žije v domácnosti sám (a nikoli...
Středa, 16 Únor 2022 - 21:13 | MACHINA | Nechte Jiříka, má pravdu. Hezký student si na to...
Středa, 16 Únor 2022 - 08:22 | Irving | Já bych to tak dramaticky neviděl. Těžaři nebudou...
Středa, 16 Únor 2022 - 02:03 | JirkaK | 1: oprava, nebylo to v USA ale v Kanadě, podle...
Úterý, 15 Únor 2022 - 22:16 | Mike123 | Ano, za 3,5 měsíce, pokud je dostatečně finančně...
Úterý, 15 Únor 2022 - 21:19 | Robin Seina | "Jiříku co v očích máš? Proč se smutně...
Úterý, 15 Únor 2022 - 19:46 | Gregi Mr | JikaK zabudol na par bodov. - uz vidim ako ma...
Úterý, 15 Únor 2022 - 19:31 | Jumpers | Porad me neprestava udivovat ta urputilost...
Úterý, 15 Únor 2022 - 17:42 | Waffer47 | Jakou problemovou vyrobu karet s HBM pametmi mate...
Úterý, 15 Únor 2022 - 16:46 | Robin Seina | Dík za vysvětlení

Zobrazit diskusi