Ohlédnutí za rokem 2014 - Zklamání roku
Kapitoly článků
Mirek Jahoda: Pro mě je asi největším zklamáním dění kolem „herní konzole“ od Valve. Čekal jsem, že Steam PC nejenže pořádně posunou Linux směrem k OS vhodnému jako platforma pro hráče, ale také jsem čekal tlak na ceny AAA her pro konzole Sony a Microsoftu. No, jde to pomalu, nebo to nejde vůbec, každopádně tu štiku do rybníku konzolových kaprů nemáme.
Jirka Souček: Pomalý vývoj ve výrobních procesech. Zabití výkonnější varianty 20nm procesu u TSMC, zaříznutí SOI procesů v GlobalFoundries, de facto konec jednoho z křemíkových technologických tahounů – IBM.
Lukáš Václavík: Letošním, ale i loňským, předloňským atd. zklamáním je pro mě nedostatek kvalitních filmových nebo seriálových služeb. Koupit hudbu, e-knihu nebo hry už dnes není problém. Rád platím za obsah. Ale s těmi pohyblivými obrázky je to těžké. Předplatné u nás vede jen Voyo a spol. s mizernou technickou kvalitou a malými katalogy. Koupě filmu online mě vyjde na stejné peníze jako technicky lepší Blu-ray s více bonusy. K zahraničním seriálům se legálně prakticky vůbec nedostanu.
To je velká díra na trhu. Fakt nemám chuť čekat, než moje oblíbené americké seriály začnou vysílat o dva roky později na Nově a ještě k tomu se špatným dabingem. Kdy a na co se chci koukat, si musím rozhodnout sám, nemůže to za mě dělat televizní dramaturg. Americkým studiím ale v Excelu vyšlo, že prodej hromadných licencí Nově a Primě vydělá více dolarů než zpřístupnění za menší poplatek samotným divákům.
Adam Vágner: Jestli je něco, co mě vysloveně zklamalo, byl to Radeon R9 285. Po GTX 750 a GTX 750 Ti jsem doufal, že se AMD pokusí o něco podobného, anebo zkusí aspoň někam posunout grafiky ve střední třídě (minimálně po stránce poměru cena/výkon to nemusel být problém – zjevně jde o méně nákladné řešení než 280 a 280X s Tahiti). Místo toho se AMD spokojilo s kartou, která se téměř ve všech ohledech zapíchla mezi R9 280 a R9 280X a za cíl si vzala konkureční GeForce GTX 760 (který je mimořádně snadný s ohledem na to, že jde o obdobu staré GTX 670). S trhem to pochopitelně neudělalo vůbec nic.
Ale spíše než AMD bych z toho, že ve střední třídě letos (až na zlevňování dané poklesem cen highendu) chcípl pes, vinil Nvidii – ta mě zklamala tím, že si po uvedení GTX 750 a 750 Ti dala hodně dlouhou pauzu do uvedení výkonnějších Maxwellů a na střední třídu se letos prakticky vykašlala. Neubráním se pocitu, že za tím, že Nvidia s „GTX 960“, nijak nechvátá, bude hlavně úspěch GTX 970. Nepamatuju, kdy byl naposled kolem grafik s cenou kolem devíti tisíc takový poprask. A pokazte si prodeje karty za devět tisíc tím, že k ní uvedete levnější a možná ještě zajímavější alternativu.
Lukáš Fiala: Před rokem jsem avizoval, že budu pečlivě sledovat dění okolo platformy Windows Phone. Podle toho, ve které kapitole se nacházíme, asi už tušíte, jaké bude vysvědčení. Pro rozšíření mladého ekosystému byl dosud klíčový segment levných přístrojů zastoupený Lumií 520, jenže Microsoft se v této kategorii (s jedinou výjimkou Lumie 535, která přišla až na samém konci roku) zmohl jen na velmi špatné produkty. Nokie X/X2 byly slepou uličkou, Lumie 530/630 jsou ve všech ohledech horší než loňské modely a namísto Lumie 730 můžete mít luxusnější model 925, který ještě má hardwarová systémová tlačítka. Microsoft si to u mě nevyžehlil ani aktualizací operačního systému na verzi 8.1, v níž rozbil českou našeptávací klávesnici a sůl do rány mi nasypal tím, že přístroje připojené na můj domácí Wi-Fi router se začaly samovolně restartovat.
Jak ilustruje příklad s Lumií 925, morální životnost chytrých telefonů se prodlužuje. Doba bouřlivého vývoje pominula – ale k sakru, vždyť ještě není hotovo! Kde jsou reflexivní displeje, solární nabíjení nebo dotykové vrstvy s haptickou odezvou? Ani bezdrátové nabíjení, které měla Nokia už v roce 2012, za dva roky nedosáhlo nijak významného rozšíření. Namísto toho máme hromady zatím nepříliš použitelných náramků, hodinek a jiných „wearables“.
Jan Olšan: Z pohledu PC hardwaru zklamalo loni dost nadějí TSMC. Hned z kraje roku přišly zprávy, že se v jeho továrnách rozjela výroba na 20nm linkách, čímž konečně přišla náhrada za už letitý 28nm proces. Jenže grafickým kartám ani procesorům to nic nepřineslo. Nejprve to vypadalo, že výrobu 20nm GPU pro Radeony a GeForce postihne toliko zpoždění. Pak ale nová generace přišla opět na starých 28 nm. A v druhé půlce roku už bylo prakticky veřejným tajemstvím, že 20 nm postup má jen velmi malý přínos a firmám asi ani nestojí za vyzkoušení.
Vypadá to už, že PC komponenty i příští rok ostrouhají a nějaké zlepšení výrobní technologie je čeká až s 14nm či 16nm procesem. V menší míře zde ale zklamal i Intel. I jeho 14nm výroba chytila zpoždění a letos na této technologii byly uvedeny jen malé dvoujádrové čipy se spotřebou do 4,5 W pro tablety.