Nvidia konečně podporuje GPU PhysX na Linuxu
Připomeňme, že historicky se PhysX zrodil jako fyzikální engine/framework a současně hardware. Firma Ageia vyvinula jak softwarovou stránku, tak akcelerační čip prodávaný na samostatných kartách, tehdy jak pro PCI, tak PCI Express sběrnici. Právě nutnost koupě nového hardwaru se ukázala Achillovou patou systému. Když Nvidia Ageiu v roce 2008 kupovala, celý svět se podivoval, včetně Johna Carmacka. Bylo ale jasné, že investice sleduje nějaký záměr.
Následně došlo k převedení PhysX pod rozhraní CUDA, takže s hardwarovou akcelerací běžel pouze na GPU Nvidia. CPU kód byl podle všeho navíc záměrně deoptimalizovaný, aby běžel výrazněji pomalu: Nvidia udělala z PhysX marketingovou zbraň v boji proti Radeonům, k čemuž samozřejmě přispěla i podpora PhysX systému v mnoha hrách. Celková investice, kterou Nvidia do této zbraně dala, musela být vysoká. Ale žádná čísla nikdy nikdo neviděl, takže k návratnosti nemůžeme říci vůbec nic.
Linux hrál v tomto vždy zcela okrajovou až nepodstatnou složku. Nebylo se čemu divit, vždyť po léta slibovaný port tehdy nejnovějšího Unreal Tournamentu stále nepřicházel a nepřicházel. Byla to léta, kdy Linux nebyl ani v nejmenším vnímán jako herní platforma.
To se ale změnilo.
Nejen díky akcím Humble Bundle, ale zejména uvedení Windows 8 a z toho plynoucí naštvanosti Valve a následného představení linuxového Steamu a později přímo SteamOS, se zrodila plnohodnotná linuxová herní platforma. Na ni postupně přicházejí majoritní enginy, včetně třeba Unreal Enginu. Ten podporuje PhysX velmi dobře. Ostatně sama Nvidia s Linuxem silně pracuje, Android je srdcem jejím tabletu Shield.
Takže nyní, po několika letech absence, přichází PhysX SDK 3.3.2 s podporou GPU akcelerace PhysXu pro Linux. Krok, který se očekával minimálně od letošního jara, je konečně zde. Pochopitelně ale pro GeForce, nikoli všeobecně i pro Radeony (nebo nedejbože Intel GPU). Ale to jí nelze vyčítat. Proč by měla investovat čas a peníze do podpory PhysX na konkurenčních GPU?