Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

„Otec“ Nvidia RTX, Anton Kaplanyan, přešel k Intelu

Původce technologií, na kterých stojí marketing posledních dvou generací hardwaru Nvidie, nastupuje k Intelu, kde bude pracovat ve vedení jeho grafické divize (akcelerátory Xe)…

Anton Kaplanyan mezi pracovníky Nvidie nepatřil k tzv. veteránům, u společnosti strávil všehovšudy dva roky. Přesto stál za poměrně významnými technologiemi, které marketing Nvidie sdružil pod označení RTX. Tedy raytracing a DLSS. Na poli raytracingu byl jeho úkolem vývoj denoising (odšumovacího) algoritmu. Raytracing v reálném čase nemá dostatečný výkon na to, aby počítal s takovým množstvím paprsků, při kterém obraz bude vypadat přirozeně. Je tedy vykreslen méně kvalitní (zašuměný) obraz…

…který algoritmus post-processingu upraví do očekávané podoby. Právě algoritmus, který by toto dokázal při silně zašuměném obraze renderovaném s pouze jedním paprskem na pixel, byl Kaplanyanův vynález. Další práce se týkala anti-aliasingu, DLSS. Podle vlastních slov pracoval na vůbec prvním nasazení AI v real-time grafice.

Z Nvidie ale odešel již v roce 2017, poté po čtyři roky pracoval pro Facebook. Nyní nastoupil k Intelu na pozici vice-prezidenta pro grafický výzkum v Intel AXG. To je nové označení pro grafickou / výpočetní divizi Intelu (Accelerated Computing Systems and Graphics).

Co přesně bude mít u Intelu na starost, zatím oficiálně není známo, ale podle Guru 3D by mohlo jít o vývoj Xe Supersampling (XeSS), alternativu k Nvidia DLSS a AMD FSR. V tomto kontextu stojí za zdůraznění, že Intel pracuje na vlastním řešení, což definitivně vyvrací neopodstatněné spekulace o tom, že Intel má zájem o AMD FSR. Pochybnostmi o využití FSR ze strany Intelu jsme se zaobírali v červnu ve článku Proč zájem Intelu o AMD FidelityFX Super Resolution nic neznamená:

Na Bennettův dotaz ohledně přístupu Intelu k FSR tedy Koduri mohl odpovídat jako na dotaz někdejšího kolegy z Intelu. Koduri napsal: „Určitě se na to podíváme - DL výbava Xe HPG architektury vede k přístupům, které dosahují vyšší kvality a výkonu. Rozhodně zkusíme využít otevřených přístupů, abychom ISV [independent software vendor] ulehčili práci.“ Osobně v těchto slovech nevidím to, co v nich vidí některá média, tedy pravděpodobnou podporu AMD FSR.

Samotná Koduriho slova jsou nicméně platná, takže Intel XeSS by stejně jako AMD FSR mělo vzniknout jako otevřená (open source) technologie.

Zdroje: 

Diskuse ke článku „Otec“ Nvidia RTX, Anton Kaplanyan, přešel k Intelu

Sobota, 14 Srpen 2021 - 20:50 | zero8324 | to je ako v tejto klasickej českej komédii...
Pátek, 13 Srpen 2021 - 13:29 | Tom Buri | slape to dobre, jenom grafiky z toho nepadaj..
Pátek, 13 Srpen 2021 - 13:20 | RedMaX | Co je s Kodurim? Naposledy se mu v Intelu darilo...
Pátek, 13 Srpen 2021 - 09:23 | Dedecekhribecek | Bylo by to krásné kdyby Intel dělal grafiky jako...
Pátek, 13 Srpen 2021 - 08:51 | noirut64 | No kéž by, nečekám, že Intel bude konkurovat...
Pátek, 13 Srpen 2021 - 08:07 | Pajka | to je dobré znamení pro grafiky od intelu, že...

Zobrazit diskusi