„Otec“ Nvidia RTX, Anton Kaplanyan, přešel k Intelu
Anton Kaplanyan mezi pracovníky Nvidie nepatřil k tzv. veteránům, u společnosti strávil všehovšudy dva roky. Přesto stál za poměrně významnými technologiemi, které marketing Nvidie sdružil pod označení RTX. Tedy raytracing a DLSS. Na poli raytracingu byl jeho úkolem vývoj denoising (odšumovacího) algoritmu. Raytracing v reálném čase nemá dostatečný výkon na to, aby počítal s takovým množstvím paprsků, při kterém obraz bude vypadat přirozeně. Je tedy vykreslen méně kvalitní (zašuměný) obraz…
…který algoritmus post-processingu upraví do očekávané podoby. Právě algoritmus, který by toto dokázal při silně zašuměném obraze renderovaném s pouze jedním paprskem na pixel, byl Kaplanyanův vynález. Další práce se týkala anti-aliasingu, DLSS. Podle vlastních slov pracoval na vůbec prvním nasazení AI v real-time grafice.
Z Nvidie ale odešel již v roce 2017, poté po čtyři roky pracoval pro Facebook. Nyní nastoupil k Intelu na pozici vice-prezidenta pro grafický výzkum v Intel AXG. To je nové označení pro grafickou / výpočetní divizi Intelu (Accelerated Computing Systems and Graphics).
Co přesně bude mít u Intelu na starost, zatím oficiálně není známo, ale podle Guru 3D by mohlo jít o vývoj Xe Supersampling (XeSS), alternativu k Nvidia DLSS a AMD FSR. V tomto kontextu stojí za zdůraznění, že Intel pracuje na vlastním řešení, což definitivně vyvrací neopodstatněné spekulace o tom, že Intel má zájem o AMD FSR. Pochybnostmi o využití FSR ze strany Intelu jsme se zaobírali v červnu ve článku Proč zájem Intelu o AMD FidelityFX Super Resolution nic neznamená:
Na Bennettův dotaz ohledně přístupu Intelu k FSR tedy Koduri mohl odpovídat jako na dotaz někdejšího kolegy z Intelu. Koduri napsal: „Určitě se na to podíváme - DL výbava Xe HPG architektury vede k přístupům, které dosahují vyšší kvality a výkonu. Rozhodně zkusíme využít otevřených přístupů, abychom ISV [independent software vendor] ulehčili práci.“ Osobně v těchto slovech nevidím to, co v nich vidí některá média, tedy pravděpodobnou podporu AMD FSR. |
Samotná Koduriho slova jsou nicméně platná, takže Intel XeSS by stejně jako AMD FSR mělo vzniknout jako otevřená (open source) technologie.