Proč jsme Radeonu R7 250 neudělili žádné ocenění
Novinka překvapila už ve chvíli, kdy nám dorazila do redakce. David narazil na „překvapení“ zmíněné v recenzi: Karta nenabízí výstup dual-link DVI, zároveň není vybavena Display-Port konektorem, takže z ní není možné dostat rozlišení vyšší než 1920×… jinak, než přes HDMI 1.4a, kterým ovšem řada „starších“ panelů není vybavena; případně analogově, což je s ohledem na další limitace více-méně mimo mísu.
Když jsme začali přemýšlet, proč tomu tak je, jevilo se jako nejlogičtější vysvětlení zkrátka to, že GPU Oland (alias Mars) je primárně určené pro mobilní sféru, kde integrovaný displej nevyžaduje více než HD rozlišení a zároveň jako typický konektor pro externí zobrazovadlo slouží HDMI (případně doplněné o analog, zvláště v business sféře, kde lze počítat s potřebou připojení nějakého postaršího projektoru).
Pokud si ale sesumírujeme, co vše Olandu chybí, nabízí se ještě prostší vysvětlení:
GPU Oland | APU Kaveri | |
---|---|---|
architektura | GCN | GCN |
DirectX 11.1 | ||
UVD | ||
VCE | ||
TrueAudio | ||
Eyefinity | ||
dual-link DVI | ||
DisplayPort |
Když jsme rovnou doplnili i sloupeček s Kaveri vyplněný zelenými fajfkami, přichází vysvětlení úplně samo, ale v okamžiku, kdy jsme takovou tabulku k dispozici neměli, to chtělo trochu přemýšlení a vyhledávání v materiálech, aby nás to trklo. Oland byl připravený jako grafický čip, který má doplňovat APU Kaveri. To není žádné velké překvapení, tak se o něm mluvilo už v začátcích. Jenže Kaveri se dlouho nechtěla vylíhnout a Oland se tak dostal do světa s více neř půlročním předstihem, takže toto spojení přestalo být úplně zjevné.
Nehledě na to, jestli hovoříme o mobilní nebo desktopové sféře, je zřejmé, kam malé GPU míří. A tím se vysvětluje, proč nepodporuje videoenkodér VCE, technologii TrueAudio pro hardwarovou akceleraci 3D zvuku, Eyefinity pro 3 a více výstupů (podporuje max. 2 nezávislé výstupy) nebo proč nedisponuje výstupy dual-link DVI či DisplayPort.
AMD zkrátka neměla důvod duplikovat ty části křemíku, které jsou již přítomné v APU Kaveri, které má GPU Oland primárně doplňovat. Tím se vysvětluje komplikovanost hodnocení karet na něm postavených. Tyto karty, samy o sobě, jsou multimediálně poměrně slabě vybaveny, takže nejsou samostatně příliš zajímavé (pravda, spotřeba ve 2D je bezkonkurenční, to nelze čipu upřít). Pokud je ale budeme hodnotit v kontextu tržního segmentu, který mají okupovat, tedy v kombinaci s novou generací APU, pak jde o velmi zajímavý celek, kterému nechybí žádná technologie, jíž je vybaven Hawaii / Radeon R9 290X.
Bonus, který Radeony R7 240/250 získají kombinací s Kaveri ale nekončí jen multimediální výbavou a výstupy - podle dosavadních informací můžeme soudit, že grafický výkon Kaveri i Olandu bude poměrně blízký, což je jedním z předpokladů pro smysluplnost režimu Dual-Graphics (tj. CrossFire integrované a samostatné grafiky). V situacích, kdy samostatné GPU disponovalo výkonem o 60-80 % vyšším než integrované, zpravidla Dual-Graphics postrádal smysl; navýšení výkonu bylo minoritní a často se projevil i negativní vliv nepřesné synchronizace. Ten by měl být teoreticky minulostí a Kaveri neovlivnit; ovladače Catalyst již nějakou dobu obsahují podporu pro vylepšenou synchronizaci čipů v CrossFire (frame pacing).
Další indicii toho, že Oland a Kaveri bude více než jen náhodnou kombinací právě vydaného APU s právě dostupným GPU, prozradil Johann Andersson z DICE během prezentace API Mantle. To nejen že umožní provozovat CrossFire bez archaického AFR, díky čemuž odpadne tradiční lag (ve výši převrácené hodnoty FPS; pro milisekundy ještě vynásobte tisícem), ale jak už slajd napovídá, počítá se i s nesymetrickou kombinací, což je nejčastěji případ právě integrované grafiky doplněné o samostatnou.
- Mantle je tu s revoluční změnou: CrossFire bez AFR!
- Rebellion: Všechny naše budoucí hry podporují Mantle, nejen pro PC
Jak dobře a (zda) bezproblémově bude taková kombinace běhat, ukážou teprve recenze s odstupem času. Začíná být ale zřejmé, kam tímto tahem AMD míří. Využití grafického potenciálu pro zvýšení výkonu samostatné grafiky může dost zásadním způsobem změnit situaci v low-endu. Zatímco Davidova recenze ukazuje, že Oland sám o sobě na Full-HD hraní stačí pouze u méně náročných titulů (případně s osekanými detaily), tak výkonnostní injekce v podobě dalších 512 stream-procesorů přinese (při celkových 896 stream-procesorech) potenciál teoreticky srovnatelný s Radeonem HD 7790 / R7 260; reálně o něco nižší v důsledku konzervativnějších taktů a pomalejších pamětí - přesto pro široké spektrum her dostačující pro Full-HD rozlišení.
Co z toho vyplývá? Pokud jste uvažovali o Radeonu R7 250 jakožto doplňku k některému ze stávajících samostatných CPU nebo staršímu APU, uděláte možná lépe, pokud sáhnete po nějakém ze starších Radeonů z řady HD 7700, nebo si počkáte na Radeon R7 260 (bez X), který ovšem bude vyžadovat určitý příplatek. Naopak ti uživatelé, kteří čekají na platformu Kaveri, neudělají s Radeonem R7 250 chybu; všechny technologie, které oproti dražším čipům chybí, již podporuje APU a není je třeba duplikovat.