AMD Hawaii - Radeon R9 290X, kompletní rozbor architektury
Kapitoly článků
Technologii TrueAudio jsme věnovali samostatný dvoustránkový rozbor - pokud jste jej nečetli, doporučujeme do něj nahlédnout - pokud jste jej již viděli, je zbytečné jeho obsah opakovat:
Namísto toho shrneme jen základní informace a doplníme si několik detailů, které v okamžiku vydání původního článku nebyly známé, nebo se na ně vztahovalo NDA.
Technologie TrueAudio není nic jiného než integrace výkonného audioprocesoru do jádra grafické karty. V dřívějších dobách byla standardem mainstreamové PC sestavy zvuková karta, která měla krom DA/AD převodníků implementován nějaký audioprocesor splňující určité standardy, který mohl být využíván pro speciální zvukové efekty.
Postupem času byly samostatné zvukovky vytlačené audiopřevodníky integrovanými na základní desky, které krom digitálně/analogového (a analogově/digitálního) převodu nic moc nepodporovaly - většinu speciálních funkcí realizoval ovladač prostřednictvím procesoru. S rostoucími nároky na procesor ale nebylo výkonu nazbyt, a tak se herní vývojáři museli značně krotit, co se týká kvality zvukových efektů.
Podobně, jako v případě API Mantle, tak i ohledně zvukového procesoru TrueAudio přišel první impuls ze strany herních vývojářů. AMD tato myšlenka oslovila a rozhodla se, že do svých grafických čipů integruje audioprocesor, který by byl plně programovatelný a dostatečně výkonný pro zpracování těch nejpokročilejších audioefektů, jakých si mohou vývojáři žádat.
Jako základ byl použit DSP procesor společnosti Tensilica HiFi EP, který nabízí programovatelnost i požadovaný výkon a kolem něj vytvořila AMD vlastní rozhraní pro komunikaci a snazší využití. Je třeba říct, že oficiální materiály uvádějí implementaci DSP procesorů, což znamená, že je přítomný více než jeden. Přesné číslo uvedeno není, ale z neoficiálních zdrojů (za které samozřejmě nemůžeme ručit) jsme se doslechli o třech přítomných jádrech - tato informace se má týkat všech tří stávajících produktů, které nesou samolepku TrueAudio, tzn. Radeonu R7 260X, Radeonu R9 290 a Radeonu R9 290X.
Za zmínku možná stojí i pár zajímavostí, jako například že každé DSP jádro má na 28nm procesu a taktu kolem 1 GHz spotřebu zhruba 20-25 miliWattů, což by v případě zmíněné trojice znamenalo energetické nároky kolem 0,1 Wattu. Se souvisejícími obvody se možná dostaneme o nějakou desetinku výš, ale i tak jde o zcela zanedbatelný vliv, takže by nás nepřekvapilo, pokud by se TrueAudio stalo standardem i v rámci příští generace APU.
Perličkou (z uživatelského hlediska mimo mísu) je fakt, že jádra Tensilicy jsou VLIW procesory. Po Radeon HD 5800 s VLIW-5 architekturou, Radeonech HD 6900 s VLIW-4 architekturou sice nastala odmlka, ale nakonec tu máme Radeony R9 290 s VLIW-3 architekturou, byť pro zvukové výpočty ;-).
Zpracovaný zvuk může být následně odeslán buďto na digitální výstup grafické karty, nebo na integrovanou zvukovku, samostatnou zvukovku, případně USB sluchátka či reproduktory.
Patříte-li k audiofilní části našich čtenářů, můžeme vám doporučit níže odkázanou PDF prezentaci od společnosti Tensilica:
V té mimochodem na straně 25, kde jsou vyjmenovány (respektive vykresleny) možnosti využití audioprocesoru, nechybí položka „PC Graphics“ s obrázkem Radeonu a dále na straně 28 mezi výčtem zákazníků visí i logo AMD. Prezentace je přes 2 roky stará, přesto si tohoto detailu za ta léta příprav nikdo nevšiml a TrueAudio zůstalo do poslední chvíle překvapením.
AMD