Prvních 8 her, které budou na Xbox Series X podporovat 120 FPS
Alespoň podle našich diskuzí bych si troufal usuzovat, že je mezi našimi čtenáři dost pamětníků, kterým by se ještě mohl vybavit rok 2014. Ubisoft tehdy konstatoval, že vyvíjet hry, aby zvládaly běhat na ~60 FPS, byla kardinální chyba, protože to přinášelo spoustu práce a výsledek nevypadal realisticky. S ~30 FPS je prý zážitek realističtější, cinematický a po všech stránkách lepší.
Tato podivná éra je naštěstí za námi a vývojáři her pro novou generaci konzolí už necílí na rozběhání novinek na 30 FPS, ale někteří se nespokojili ani se 60 FPS a chtějí tituly pro Xbox Series X rozběhat na 120 FPS. Z již ohlášených her to je následující osmice, ale další budou přibývat:
- Dirt 5
- ExoMecha
- Gears 5
- Halo Infinite (multiplayer)
- Metal: Hellsinger
- Ori and the Will of the Wisps
- Orphan of the Machine
- Second Extinction
Na první pohled by se mohlo zdát, že na tom vlastně nic není a 120 FPS není nic, co bychom v segmentu osobních počítačů už nějaký ten pátek neznali. Vývojářům těchto her je ale potřeba vzdát hold, neboť jejich práce nebude širokými masami v blízké době oceněna a nedá se tak čekat, že by tato práce nací přinesla v krátkodobém horizontu nějaké výraznější zisky. Je tu totiž jeden zádrhel, respektive kombinace zádrhelů.
120 Hz na televizoru je problematičtější záležitost než 120 Hz na PC monitoru. V první řadě leckteré produkty, které podporu 120 Hz (nebo něčeho podobně znějícího) uvádějí, většinou nabízejí nějakou marketingovou náhražku. Za druhé, 4k televizorů podporujících skutečných 120 Hz není mnoho. Limitem není jen samotný panel a elektronika, ale rovněž výbava rozhraním, které by těch 120 Hz do televizoru dokázalo přenést. Obývákové přístroje totiž rozhraním DisplayPort obvykle nedisponují a možná si ještě vzpomenete, že aktuální verze HDMI (2.1), která kombinaci 4k rozlišení a 120 Hz umí, přišla s velmi výrazným zpožděním po DisplayPort 1.3/1.4, takže implementace začala později a rozšíření šlo pomaleji.
Na příští rok se však již má chystat širší nabídka 120Hz 4k HDMI 2.1 produktů, takže (řekněme) do půl roku po vydání nového Xboxu bude situace výrazně lepší a zákazník získá pestřejší výběr. V době vydání nových konzolí ale bude systémů schopných zobrazovat 120Hz 4k poskrovnu, takže podpora 120Hz u ohlášených her nebude zprvu významnou konkurenční výhodou. Pro většinu hráčů se tento bonus stane využitelný až s odstupem času, po upgradu televize. Zvlášť u větších úhlopříček ale může jít o viditelný posun v plynulosti pohybu.