Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Thread Processor, Texture Unit, filtrace

ATI uvedla Radeony HD 5800 - HD 5870
Další významný okamžik na poli grafických procesorů je zde. Společnost AMD jako první uvádí na trh grafické karty DirectX 11 generace nesoucí nové GPU vzniklé evolučním vývojem z předchozí DirectX 10.1 generace, avšak kromě technologií navíc obohacené na celkově dvojnásobné množství stream procesorů, texturovacích a ROP jednotek a vyráběné nejpokročilejším 40nm procesem. Pojďme se tedy společně na novinky „pětitisící“ generace Radeonů podívat podrobněji.

ATI uvedla Radeony HD 5800 - thread processor

Celkový výkon, jak již jsme psali, se pohybuje na hranici 2,7 TFLOPS v single precision, v double je to 544 GFLOPS, což je sice dle AMD sedmkrát více než u Nvidia TESLA C1060 (ta staví na bázi GeForce GTX 280), ale poměr výkonu mezi single a double je u RV870 5:1. Dle posledních drbů na tom bude v tomto ohledu „GT300“ znatelně lépe.

Jak již zaznělo, každý Thread Processor nese pět stream jader. Ty jsou konfigurovány opět jako 4+1, tedy čtyři běžné a jedno se speciálním určením. Branch unit a obecné registry jsou opět přítomny jako u předchozích generací.

GPU je lépe připraveno pro různé typy instrukcí, za zmínku stojí mimo jiné Sum of Absolute Differences (SAD - jednoduchá metrika pro porovnávaní bloků obrazu při motion estimation u komprese videa), která je až 12× rychlejší na nativních instrukcích a je k dispozici skrze OpenCL. Dále jsou k dispozici 11bitové DirectX 11 operátory (bit count, insert, extract, …).

Texture Units a Cache

ATI uvedla Radeony HD 5800 - texturovací jednotky a cache

Texturovací jednotky běhají na vyšších frekvencích a celková propustnost se tak logicky zvýšila. Aktuálně tedy protlačí svými tranzistory až 68 miliard bilinear filtered texels/s a až 272 miliard 32-bit fetches/s. I vyrovnávací paměti polepšily, L1 (v každé sekci 8 kB) umí propustnost texture fetch nádherných 1 TB/s, mezi L1 a L2 běhají data rychlostí 435 GB/s. Velikost L2 cache je přitom dvojnásobná, 128 kB na každý paměťový řadič, maximální velikost textur se z 8192×8192 zvyšuje na 16384×16384 a podporovány jsou nové 32 a 64bitové HDR bitové kompresní módy.

Filtrace textur

ATI uvedla Radeony HD 5800 - nový AF algoritmus

Narozdíl od propustnosti cache uvidíte nový algoritmus pro anizotropní filtrování bezpochyby v akci i na vlastní oči. Nemá žádný dopad na výkon oproti dosavadnímu používanému AF algoritmu a je ideální pro kvalitnější správu LOD (Level of Detail).

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku AMD uvádí Radeony HD 5800

Středa, 15 Duben 2020 - 01:16 | ian sedmik | nalezena bleška: v odstavci SIMD engine má být v...
Úterý, 29 Září 2009 - 12:05 | Anonym | To Xspy: funkční přepínání mezi dedikovanou a...
Čtvrtek, 24 Září 2009 - 15:34 | DRK | Tak NB s HD4850 C2Q a 4GB pameti mi v nejvetsi...
Čtvrtek, 24 Září 2009 - 11:21 | DTS maniac | Halik: vsadím se, že kdyby to bylo 10-12W, tak...
Čtvrtek, 24 Září 2009 - 09:50 | Benjamin | ukulele: Uz ne, vsechny (tri) karty 5kove rady...
Čtvrtek, 24 Září 2009 - 07:54 | Anonym | 27W je stále moc. Kdyby to bylo 10-12W, tak se...
Čtvrtek, 24 Září 2009 - 00:15 | Jan Ukulele | Tak koukám že v CZC je od včerejška skladem Asus...
Středa, 23 Září 2009 - 22:08 | Xspy | 27W jsou minimálně tři čtvrtiny spotřeby...
Středa, 23 Září 2009 - 19:24 | David Ježek | ach ty noční hodiny, opraveno.
Středa, 23 Září 2009 - 18:52 | MrHenky | drk22: A nie len tam...

Zobrazit diskusi