Podpora Windows, videa, transcodingu, GPGPU, EyeFinity
Kapitoly článků
Z hlediska videa nesou nové Radeony HD 5800 vylepšenou UVD 2.0 část, která zvládá hardwarovou akceleraci dvou 1080p video streamů. Gamma korekce pro video je nezávislá na nastavení samotného Windowsího dekstopu, „Blue Stretch“ má na starosti zvýšení modré složky v bílé barvě, aby tato působila zářivěji a videa jako celek lépe (no zrovna u tohoto bych byl raději opatrně konzervativní, aby ze všeho nebyly zářivé omalovánky). Za běhu videa se provádí dynamická regulace úrovně černé a bílé (opět nic proti, ale tohle raději nechat vypnuté, jsou režiséři, kteří právě s tímto záměrně pracují specifickým způsobem a tato automatika by mohla rozbít jejich snažení v prach).
HDMI rozhraní je verze 1.3a. Grafiky podporují všechny Blu-ray zvukové formáty včetně Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio, AC-3 a DTS až do 8 kanálů a 24bit/192kHz kvality. Z hlediska video stopy umí toto rozhraní posílat na zobrazovadlo více než miliardu barev, resp. 12bit signál, nebo 10bit se vzorkováním 4:4:4.
GPGPU Využití
Nativní podpoře převodu videa pomocí GPU jsme nedávno věnovali článek, totéž bude běhat i na ATI. ATI hlásá podporu ATI Stream v programech od Cyberlinku (MediaShow 5, MediaShow Espresso, PowerDirector 8, PowerDirector 7), ArcSoft (SimHD plugin pro TotalMedia Theatre) nebo Roxio Creator 2010.
Z hlediska distribuovaných výpočtů je tu pochopitelně Folding@Home, dále má dle AMD jejich ATI Stream podporu v projektu Cryptography na Distributed.net. My k tomu přidejme, že na Radeonech posledních dvou generací běhá třeba i BOINC projekt MilkyWay@Home.
Z hlediska fyziky je situace jasná: na PhysX zapomeňte, běží pod CUDA a tedy jen na GeForce. O Havoku se stále mluví, ale GPU kód Havoku ani AMD v prezentaci o HD 5800 nezmiňuje, takže zbývá pouze krátká zmínka o opensource fyzice Bullet Physics. Těžko ale AMD i Nvidii něco vyčítat, výkony CPU stále stoupají, na fyziky jsou v 99% případů dostatečné, samozřejmě pokud chcete krásné efekty jako v Batman: Arkham Asylum, musíte sáhnout po GPU (v tomto konkrétním případě po GeForce kvůli použitému PhysXu). Však on to nedávno okomentoval i John Carmack.
ATI EyeFinity
Technologii připojení až šesti monitorů k jedné grafice a hraní na více monitorech jsme nedávno věnovali samostatný článek, takže vás na něj odkážeme. Dnes si pouze doplníme fotografii takovéto grafiky se šesti výstupy, která se objeví v dohledné době.
Pár slov závěrem
Radeony HD 5800 po architektonické stránce představují nezbytnou evoluci s ohledem na DirectX 11, nové typy shaderů a jednotek a pochopitelně plánované masivnější využití GPGPU. Co se týče her, v nich se bez ohledu na jejich enginy použité technologie projeví hrubý nárůst výkonu. Na Radeon HD 5870 se hodláme v nadcházejících dnech podívat trochu podrobněji, takže budeme schopni vyvodit vlastní závěr, jak moc se karta povedla.