Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Výhody a nevýhody Radeon Super Resolution (AMD RSR)

Ohlášení FidelityFX Super Resolution 2.0 (FSR 2.0) trochu zastínilo související událost: Vydání ovladačů podporujících RSR, Radeon Super Resolution…

Radeon Super Resolution neboli RSR byl ohlášen v lednu na CES s tím, že jej AMD vydá do konce prvního kvartálu. To se podařilo dodržet. Přestože jej mediálně zastínilo ohlášení technologicky možná zajímavějšího FSR 2.0, bylo by škoda RSR opomenout. Hráče totiž ovlivní podstatně dříve a v podstatně větších masách.

RSR je v podstatě FSR 1.0 implementované na úrovni ovladače. Je to hodně přibližná definice, která potřebuje několik dílčích upřesnění, ale rámcově platí.

Základní srovnání nabízí ve slajdu AMD, ovšem osobně považuji za podstatné následující tři rozdíly, z nichž první není ve slajdu explicitně uveden a vyplývá jen nepřímo:

  1. Přestože hranový detail bude podobný, FSR může nabídnout vyšší kvalitu textur než RSR. Důvod je ten, že pro každé rozlišení je automaticky přizpůsobený tzv. mipmap LOD, úroveň detailů mipmap, zjednodušeně (trochu nepřesně) rozlišení textur. Čím je vykreslované rozlišení vyšší, tím detailnější textury jsou použity. Protože je při FSR vykreslováno nativně v nižším rozlišení a zvětšováno, neodpovídal by detail textur cílovému rozlišení, takže pro FSR, implementované na úrovni hry, nastavuje vývojář adekvátně vyšší detail textur. V případě RSR implementovaného v ovladačích toto ruční vyladění ze strany vývojáře chybí a výsledek může (byť nemusí) být méně optimální.
  2. FSR může vývojář zařadit mezi vykreslení 3D obrazu a vykreslení textu a ovládacích prvků na tento obraz. FSR tedy zvětšuje jen 3D obraz (náročný na vykreslení) a nenáročné 2D prvky (text, rozhraní) jsou po zvětšení obrazu přes FSR aplikovány v plném rozlišení. To u RSR není možné, takže je zvětšováno až po kompletním vykreslení (včetně 2D prvků) a drobné detaily či texty tudíž nemají kvalitu jako při nativním rozlišení.
  3. FSR musí hra podporovat - pak je ale přístupné na téměř veškerém hardwaru. RSR nemusí hra podporovat (stačí, pokud podporuje tzv. exclusive full screen mode, což většina her podporuje), je ale potřeba Radeon RX 5000 / RX 6000 či budoucí nástupci.

Pokud tedy chcete RSR vyzkoušet a nějaký Radeon RX 5000 / 6000 v sestavě máte, potřebujete už jen aktuální ovladač verze 22.3.1 nebo novější.

Diskuse ke článku Výhody a nevýhody Radeon Super Resolution (AMD RSR)

Pondělí, 21 Březen 2022 - 22:16 | maximumspeed | Ja FSR pouzivam na 1070ti v QHD treba ve hre...
Pondělí, 21 Březen 2022 - 21:24 | Hanzi1976 | Mě zmizel odkaz, proti Nvidia moru nemám šanci....
Pondělí, 21 Březen 2022 - 18:08 | Davamir | Ty nevíš co to je screen-tear? To asi nehraješ...
Pondělí, 21 Březen 2022 - 15:13 | Hanzi1976 | A co ten zlomený jeřáb https://ctrlv.cz/9LjX
Pondělí, 21 Březen 2022 - 15:10 | Peter Fodrek | škoda, že to nemá vplyv taký ako v-Cache v...
Pondělí, 21 Březen 2022 - 12:29 | Davamir | Tady ve videu je moc pěkně porovnáno jaké jsou...

Zobrazit diskusi