Výstupy, chlazení a multimedia
4 obrazové výstupy
Grafický čip GK104 je historicky prvním GPU Nvidie, které podporuje více než 2 nezávislé obrazové výstupy - konkrétně 4. Na jednu stranu je to o dva výstupy více než v případě minulé generace, na druhou stranu o dva méně než nabízí v high-endu konkurence. Pro většinu uživatelů to však bude dostačující.
Výše vidíte dvě z možností, jaké čtyři výstupy umožňují uskutečnit. Nvidia myslela především na 3D Vision Surround, tedy stereoskopické zobrazení na třech monitorech. K tomu ještě zbývá čtvrtý výstup pro „stavové“ LCD. V tomto ohledu se přímo nabízí srovnání odlišného přístupu Nvidie (spíš herní zaměření) oproti přístupu AMD, které je spíše multimediální (zbývá například ještě výstup pro televizi s podporou DDM Audio). V obou případech ale mluvíme o užší skupině uživatelů, troufáme si říct, že pro drtivou většinu nejsou omezující již samostatné tři výstupy - ať pro herní nebo multimediální nasazení.
Nově bude podporovaná funkce Surround Bezel Peaking, která umožňuje zobrazovat části scény skryté za účelem kompenzace rámečků (bezel compensation). To se může hodit především ve RPG nebo strategických hrách pro různá menu, inventáře a podobně.
Ze samotných konektorů jsou k dispozici:
- DL DVI-I
- DL DVI-D
- HDMI 1.4a high-speed
- DisplayPort 1.2
Chlazení a napájení
Přidání konektoru do ventilačního slotu je opět přesně opačný přístup, než jaký jsme zaznamenali u AMD. Zatímco AMD konektor odstranila, aby slot více otevřela, Nvidia je využila pro čtvrtý výstup a dále řešila turbulence, které při chlazení vznikaly.
Výsledkem několika měsíců výzkumu se stalo stávající uspořádání se zkosením pasivního bloku chladiče, které údajně k vyřešení problému přispělo největší měrou. Samotný pasivní blok nenese vapor-chamber, jak by se ze samotného vzhledu dalo čekat, ale hadovitě zprohýbané heatpipe v základně. Výhodou tohoto řešení mají být nižší výrobní náklady. S podobným způsobem odvodu tepla od GPU jsme se mohli setkat například u jedné z verzí referenčního chladiče Radeonu X1800 XL.
Další věc, která stojí za zmínku, je rozvržení napájecích obvodů. Nvidia celý blok otočila o 90 ° a posunula na kraj PCB (směrem k PCIe slotu), takže se vešel vedle turbíny chladiče (která byla z tohoto důvodu oproti PCB mírně decentrována a posunuta blíže druhému okraji). Tato „rošáda“ umožnila o několik milimetrů zkrátit PCB. Pozornosti se dočkal i návrh pohonu samotné turbíny, ložiska mají hladký chod a tlumí vibrace.
Nvidia GeForce GTX 680 GPU a PCB
Karta nese dva 6-pin napájecí konektory, oficiálně dosahuje spotřeba v zátěži 195 W:
Nvidia ovšem ve svém slajdu poněkud nadsazuje spotřebu konkurenčního Radeonu HD 7970: Jeho oficiální spotřeba v zátěži je ve skutečnosti 210 W, přičemž 250 W je hodnota, na kterou je nastavena ochrana PowerTune. Reálný rozdíl tedy není 65 W, jak by mohlo vyplynout z tohoto slajdu, ale 15 W, čemuž odpovídá i naše zjištění - naměřili jsme rozdíl 16 W (sestava v zátěži s GeForce GTX 680: 311 W, sestava v zátěži s Radeonem HD 7970: 327 W).
NVENC - hardwarový encoding HD videa
Po uvedení Intel Quick Sync a AMD VCE už ani nebylo otázkou, zda Nvidia s vlastním řešením přijde, ale jen kdy se tak stane. Energeticky nenáročná komprese videa je totiž klíčovou podmínkou pro efektivní implementaci technologie Wireless Display - systému pro bezdrátový přenos obrazu (který se přenáší právě v komprimované podobě).
Prozatím bude NVENC dostupná v beta verzi programu CyberLink MediaEspresso. V tomto okamžiku bude příhodná mírná kritika na adresu Microsoftu: Existuje velmi přínosná a užitečná technologie, kterou již zahrnuli do svého hardwaru všichni tři klíčoví výrobci, ale Microsoft stále nebyl schopný přijít s jednotným rozhraním a standardizací, která by ji zpřístupnila širšímu spektru aplikací.
Nvidia (prezentace v San Franciscu a oficiální materiály)