Windows 3.x
Kapitoly článků
Jistě nebudeme daleko od pravdy, když vyslovíme domněnku, že až třetí verze Windows je tou, kterou většina z vás považuje za "Windows". Systém, ač stále nadstavbou DOSu, dostal konečně slušnou grafickou fazónu a ti z vás, kteří měli například možnost pracovat v MS Office 4.x pod Windows 3.11 v rozlišení typu 1024×768 při 24bitových barvách, jistě budou souhlasit, že GUI umělo už v roce 1990 (Windows 3.0), …
… resp. 1992 (Windows 3.1) vypadat hodně pěkně.
Nejprve se podívejme, jak takové originální balení Windows 3.1 vypadalo.
Sluší se také pokračovat v reklamách, již však bez Steva Ballmera. Rovnou si ukažme reklamy na Windows od verze 3 po verzi 7.
Z technické stránky se sluší připomenout závěr morální životnosti Windows 3.x, který představovaly rozšíření WinG a Win32s. WinG bylo API poskytující pod Windows 3.x rychlejší přístup ke grafice, tedy lépe řečeno vyšší grafický výkon než standardní GUI (GDI). GDI bylo navrženo pro statickou grafiku, WinG pro plně animovanou. Svět spatřilo 21. září 1994 a začalo pomalu dláždit cestu pro budoucí DirectX. Za WinG stála malá skupinka hackerů v Microsoftu pod vedením Chrise Heckera. Něco málo ke GDI a WinG je k dispozici na webu Microsoftu.
Win32s bylo další nadstavbové API, které dalo původně 16bitovým Windows 3.x podporu pro 32bitové aplikace. V zásadě mělo jít o port Win32 API do 16bitového systému, v podstatě jakýsi soubor pravidel pro převod 32bitových instrukcí na 16bitové, které byly schopny Windows 3.x vykonávat. Přesto bylo nakonec Win32s "málo kompatibilní" s Win32, ačkoli některé aplikace psané pro Win32 na Win32s běhaly. Win32 zahrnovalo podporu výpočetních vláken, asynchronního I/O přístupu a řadu rozšíření GDI, které Win32s postrádalo. Win32s ke svému běhu vyžadoval kupříkladu editor úrovní pro Warcraft II. Jak WinG, tak Win32s se do Windows 3.x instalovaly jako dodatečné programy. Omezení Win32s zmiňuje článek na webu Microsoftu.
Posledním prvkem systému, který si zaslouží pozornost, je Video for Windows (VfW). Tento multimediální framework, vyvinutý jako přímá reakce na Apple QuickTime (uveden v prosinci 1991), přinesl koncem roku 1992 do Windows 3.x podporu digitálního videa v kontejneru AVI (Audio Video Interleaved - uveden Microsoftem ve stejné době) a zahrnul i příslušný přehrávač, nástroj pro záznam videa a další.
SoftPanorama, Tenox, Wikipedia (3.1, 95, 98, NT, G, 32s), GUI Gallery, Microsoft