Windows 95, 98, DirectX
Kapitoly článků
Windows 95
Windows 95 byly svým způsobem revolucí, neboť definitivně oprostily běžného uživatele Microsoftích OS od příkazové řádky (pro běžnou práci, mnozí z nás trávili i s pětadevadesátkami v příkazové řádce spoustu času). Hlavní novinkou, která ovšem přišla až s Windows 95 OSR2, bylo rozhraní DirectX, které si svoji cestu do historie již také vydláždilo. Novinkou byla nabídka aplikací s tlačítkem Start a vylepšení v oblasti nastavení prostředí. Systém již nebyl v implicitní konfiguraci samostatně spouštěnou nadstavbou DOSu, ačkoli pod ním stále byl v podstatě DOS. Svým způsobem byly Windows 95 něčím, co se klidně mohlo jmenovat "Windows 4.0", ale prozíravost marketingu sáhla po jiném názvu.
Windows 95 si žádaly 386 se 4 MB paměti.
Nemůžeme se s vámi nepodělit o "vtipné" (synonymum pro "trapné") video, které Microsoft poslal prodejcům ke spuštění prodeje Windows 95.
DirectX
Zpočátku to nebylo nic moc, nicméně to byla cesta, jak opět zajistit přímý přístup k zařízením typu klávesnice, myš či zvuková karta. Zatímco v DOSu byly přístupné programátorům přímo, Windows 95 se svým chráněným režimem tato zařízení "schovala za sebe". Bylo potřeba vytvořit cestu, jak přímou kontrolu nad nimi vrátit programátorům zpět. První DirectX přišly na svět pod názvem "Windows Games SDK" a jednalo se o přímého následovníka API WinG+Win32s. V polovině roku 1996 se již DirectX 2.0 staly pevnou součástí Windows 95 OSR2 a Windows NT 4.0 (pro zajímavost: Windows NT v době před DirectX obsahoval OpenGL). Známá je z téže doby prezentace Direct3D a DirectPlay na hře Mechwarrior 2.
Až do verze 3 byly DirectX pro programátory spíše "osina v zadku". Verze 4 byla přeskočena a tak to byly DirectX 5, které definitivně naklonily vývojáře k této platformě. Schopnosti DirectX se postupně rozšiřovaly, přišly pixel a vertex shadery, posléze unifikované shadery a dnes tu máme třeba tesselaci a Direct Compute, nebo DXVA - hardwarovou akceleraci videa na GPU. DirectX pochopitelně nejsou jen o grafice.
DirectX 4 mimochodem nevyšly z jednoduchého důvodu. Vývoj verze 4 a 5 probíhal současně a zatímco 4 měla být jen malým update verze 3, pětka měla přinést výrazný skok. A protože přijetí DirectX 3 mezi vývojáři bylo "vlažné", Microsoft se rozhodl malý update přeskočit a přijít rovnou s DirectX 5. Rozhodnutí to bylo nepochybně správné.
Dnes tu máme DirecX 11, jejichž novinky jsme si shrnuli při uvednení Radeonů HD 5800, HD 6800 i GeForce GTX 400 a GTX 500 (Fermi).
Windows 98
Roku 1998 přišel Microsoft s tak těsnou integrací webového prohlížeče do operačního systému, až mu to přineslo jeho naprostou dominanci na internetu, ale později také problémy s úřady (které v EU vyústily v "ballot screen"). Na úvod připomeňme slavnou demonstraci Windows 98, kdy samotný Bill Gates zažil, jaké to je vidět BSoD.
Windows 98 a spíše pak o něco zajímavější Windows 98 SE byly spíše evoluční záplatou na nejožehavější problémy Windows 95. Přinesly nový Windows Driver Model (WDM), ač pochopitelně nadále podporovaly VxD ("virtual xxx drive"), daleko kvalitnější (rozumějte: na rozdíl od W95 použitelnou) podporu USB, základy podpory FireWire (IEE1394), plnou podporu AGP sběrnice, DVD a UDF 1.02, ACPI (mno ... ehm ... snad lépe zapomenout :-), vícemonitorové zapojení (až 8 monitorů najednou) a řadu významných zlepšení v oblastí sítí (lepší TCP/IP, DHCP klient, PPTP tunneling, IrDA, IP forwarding, NAT a mnohé další).
Postupem času dostaly Windows 98 několik průběžných upgradů, takže v nich šlo oficiální cestou provozovat Internet Explorer 6 SP1, Windows Media Player 9, DirectX 9.0c, MSN Messenger 7.0, .NET Framework 1.0 až 2.0, Visual C++ 2005 runtime, Windows Installer 2.0, GDI+ knihovny, Remote Desktop Connection 5.1, dále se sluší zmínit Microsoft Office XP. Částečná, víceméně fungující podpora Unicode se řešila balíkem Microsoft Layer for Unicode.
Windows 98 jsou i dnes velmi populární v omezené skupině uživatelů, především ve zmíněném "druhém vydání" (Second Edition), jsou do nich neoficiálními service packy backportovány věci z Windows ME či XP a systém tak už ani zdaleka nepřipomíná ten zvláštní "upgrade na pětadevadesátky", jež sám Microsoft trošku lidem zamotal instalačkou Internet Exploreru 4.0 pro Windows 95, která GUI tohoto OS překopala do podoby W98. Moc se o tom neví, ale Windows 95 vyšly ještě v jedné verzi, OSR 2.5 neboli "céčkové" (Windows 95 OSR2 byla "béčková"), kde byl přímo "od výroby" integrovaný Internet Explorer 4.0, jako ve Windows 98. Tato verze Windows však v češtině nevyšla.
Abychom trochu dostáli hardwaru: Windows 98 měly jako minimální železo 486 DX2-66 a 16 MB RAM, ale rozběhat šly i na horších strojích. Každý, kdo je ale používal trochu déle, tak věděl, že rozumným minimem, zejména pro hraní her, je nějaké to Pentium a zejména 64 MB paměti.
SoftPanorama, Tenox, Wikipedia (3.1, 95, 98, NT, G, 32s), GUI Gallery, Microsoft