Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Díky DirectX 12 zvládne Xbox One hry v 1080p, říká CEO Stardock

Důvodem, pro které Xbox One v některých hrách podporuje nižší rozlišení než Playstation 4, je softwarový problém. Tkví ve špatné podpoře ESRAM na straně současného API, které vzniklo z DirectX 11…

Brad Wardell, CEO Stardock a Oxide Games, opakovaně zdůrazňuje důležitou roli nových API a to ať už jde o Mantle, DirectX 12 nebo Vulkan. Krom toho byl v poslední době kritický k řadě firem, které o těchto API příliš nemluví - podle jeho slov proto, že nikdo z nich nechce být tím, který řekne zákazníkům: Vodili jsme vás za nos, vícejádrové procesory byly hráčům téměř k ničemu, dosavadní API neumožňovala, aby s GPU zároveň komunikovalo více než jedno jádro.

Wardell ale nevidí přínos těchto API jen v desktopové sféře. DirectX 12 podle něj může pomoci také herní konzoli Xbox One. I když Xbox využívá API, které dokáže pracovat efektivně(ji) s procesorovým výkonem, využití potenciálu grafického jádra pokulhává. Toto API vzniklo z DirectX 11 a jeho zásadním problémem je nepříliš efektivní nakládání s ESRAM, rychlou pamětí pro grafické jádro konzole.

„Výkon Xboxu je výsledkem ESRAM […] Můžete ji využívat dobře, můžete ji využívat špatně nebo jakkoli mezi tím. Jejich [Microsoftu] API, které je rozšířením DirectX 11 pro Xbox, je po stránce využití ESRAM opravdu špatné. Z toho vzešla tzv. Resolution Gate [aféra nižších rozlišení oproti Playstation 4].

Ještě se nestalo, aby Microsoft přišel a… myslím, že by prostě měli přijít s vysvětlením, proč mají problém s dosažením 1080p. Možná si myslí, že by to jejich uživatelé nepochopili, v podstatě to souvisí s tím, že vývojáři nevyužívají efektivně ESRAM API. V DirectX 12 jej prostě odstranili a nahradili novým. To je dost podstatná změna.

Také vydali nový nástroj, který se pomocí algoritmů snaží vývojářům nabídnout vlastní optimalizaci. Namísto toho, aby vývojáři museli metodou pokus-omyl všechno ručně nastavit pro ESRAM, získají aplikaci, která toho udělá většinu za ně, pokud tedy chtějí. DirectX 11 [ve verzi pro Xbox] navíc stále funguje sériově. Je sice nízkoúrovňové, přesto mnoho GPU calls zpracovává sériově. […] takže se Xboxu nedostává těch výhod, kterých se [s použitím nízkoúrovňových API] dostává PC.“

Xbox One Soc

Wardell si nebere servítky a je to jedině dobře. Slova, která pocházejí z úst člověka, který není přímo závislý na Microsoftu ani na Sony, nejsou zkreslená vazbami na výrobce konzole ani na jeho konkurenta. Podstatné je, že se situace zlepší - o kolik, to teprve uvidíme. Jak ale CEO závěrem upozornil, je třeba tyto informace správně interpretovat. Rozhodně nelze čekat, že instalací aktualizace s novým API jako mávnutím kouzelného proutku poběží všechny hry v 1080p. Nové rozhraní a optimalizace pro ESRAM jsou věcí pro vývojáře, takže se výsledky zlepšení projeví teprve u nových her, které budou pro nové API napsané. Na již vydaných (resp. dokončených) hrách se nic nezmění, leda by jejich autor připravil dodatečný patch, který by využití ESRAM přepracoval.

Diskuse ke článku Díky DirectX 12 zvládne Xbox One hry v 1080p, říká CEO Stardock

Středa, 1 Duben 2015 - 17:51 | BlackRider | Spis nez 4K na TV bude zajmavejsi Oculus,...
Pátek, 27 Březen 2015 - 12:20 | Psycho Mantis | v roce 2015, heh? V roce 2015 teprve vyjde API a...
Pátek, 27 Březen 2015 - 12:00 | Kosac | tak ono je to u konzoli normalni.. vzdy tezily z...
Pátek, 27 Březen 2015 - 10:19 | Mirda Červíček | PS4 se prostě povedla a MS udělal podobnou chybu...
Pátek, 27 Březen 2015 - 07:32 | Marek Novak | WOW! Celych 1080!? V roce 2015! OMG, WOW :)
Pátek, 27 Březen 2015 - 07:02 | JVc | Nez se vytasi s 1080p/60fps pod DX12 bude uz nova...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 22:08 | Psycho Mantis | přesně tak! Oči hráčů Assassin Creed nejsou...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 19:27 | trodas | jj, také jsem to slyšel :-D ...ale moc jsem tomu...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 19:25 | trodas | ...což ovšem platí jen pro hry v sérii Assassin...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 17:23 | ROdNEY | Castecne. CPU cast u obou ma sice 8 jader, ale ve...

Zobrazit diskusi