Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Díky DirectX 12 zvládne Xbox One hry v 1080p, říká CEO Stardock

Důvodem, pro které Xbox One v některých hrách podporuje nižší rozlišení než Playstation 4, je softwarový problém. Tkví ve špatné podpoře ESRAM na straně současného API, které vzniklo z DirectX 11…

Brad Wardell, CEO Stardock a Oxide Games, opakovaně zdůrazňuje důležitou roli nových API a to ať už jde o Mantle, DirectX 12 nebo Vulkan. Krom toho byl v poslední době kritický k řadě firem, které o těchto API příliš nemluví - podle jeho slov proto, že nikdo z nich nechce být tím, který řekne zákazníkům: Vodili jsme vás za nos, vícejádrové procesory byly hráčům téměř k ničemu, dosavadní API neumožňovala, aby s GPU zároveň komunikovalo více než jedno jádro.

Wardell ale nevidí přínos těchto API jen v desktopové sféře. DirectX 12 podle něj může pomoci také herní konzoli Xbox One. I když Xbox využívá API, které dokáže pracovat efektivně(ji) s procesorovým výkonem, využití potenciálu grafického jádra pokulhává. Toto API vzniklo z DirectX 11 a jeho zásadním problémem je nepříliš efektivní nakládání s ESRAM, rychlou pamětí pro grafické jádro konzole.

„Výkon Xboxu je výsledkem ESRAM […] Můžete ji využívat dobře, můžete ji využívat špatně nebo jakkoli mezi tím. Jejich [Microsoftu] API, které je rozšířením DirectX 11 pro Xbox, je po stránce využití ESRAM opravdu špatné. Z toho vzešla tzv. Resolution Gate [aféra nižších rozlišení oproti Playstation 4].

Ještě se nestalo, aby Microsoft přišel a… myslím, že by prostě měli přijít s vysvětlením, proč mají problém s dosažením 1080p. Možná si myslí, že by to jejich uživatelé nepochopili, v podstatě to souvisí s tím, že vývojáři nevyužívají efektivně ESRAM API. V DirectX 12 jej prostě odstranili a nahradili novým. To je dost podstatná změna.

Také vydali nový nástroj, který se pomocí algoritmů snaží vývojářům nabídnout vlastní optimalizaci. Namísto toho, aby vývojáři museli metodou pokus-omyl všechno ručně nastavit pro ESRAM, získají aplikaci, která toho udělá většinu za ně, pokud tedy chtějí. DirectX 11 [ve verzi pro Xbox] navíc stále funguje sériově. Je sice nízkoúrovňové, přesto mnoho GPU calls zpracovává sériově. […] takže se Xboxu nedostává těch výhod, kterých se [s použitím nízkoúrovňových API] dostává PC.“

Xbox One Soc

Wardell si nebere servítky a je to jedině dobře. Slova, která pocházejí z úst člověka, který není přímo závislý na Microsoftu ani na Sony, nejsou zkreslená vazbami na výrobce konzole ani na jeho konkurenta. Podstatné je, že se situace zlepší - o kolik, to teprve uvidíme. Jak ale CEO závěrem upozornil, je třeba tyto informace správně interpretovat. Rozhodně nelze čekat, že instalací aktualizace s novým API jako mávnutím kouzelného proutku poběží všechny hry v 1080p. Nové rozhraní a optimalizace pro ESRAM jsou věcí pro vývojáře, takže se výsledky zlepšení projeví teprve u nových her, které budou pro nové API napsané. Na již vydaných (resp. dokončených) hrách se nic nezmění, leda by jejich autor připravil dodatečný patch, který by využití ESRAM přepracoval.

Zdroje: 

Diskuse ke článku Díky DirectX 12 zvládne Xbox One hry v 1080p, říká CEO Stardock

Středa, 1 Duben 2015 - 17:51 | BlackRider | Spis nez 4K na TV bude zajmavejsi Oculus,...
Pátek, 27 Březen 2015 - 12:20 | Psycho Mantis | v roce 2015, heh? V roce 2015 teprve vyjde API a...
Pátek, 27 Březen 2015 - 12:00 | Kosac | tak ono je to u konzoli normalni.. vzdy tezily z...
Pátek, 27 Březen 2015 - 10:19 | Mirda Červíček | PS4 se prostě povedla a MS udělal podobnou chybu...
Pátek, 27 Březen 2015 - 07:32 | Marek Novak | WOW! Celych 1080!? V roce 2015! OMG, WOW :)
Pátek, 27 Březen 2015 - 07:02 | JVc | Nez se vytasi s 1080p/60fps pod DX12 bude uz nova...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 22:08 | Psycho Mantis | přesně tak! Oči hráčů Assassin Creed nejsou...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 19:27 | trodas | jj, také jsem to slyšel :-D ...ale moc jsem tomu...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 19:25 | trodas | ...což ovšem platí jen pro hry v sérii Assassin...
Čtvrtek, 26 Březen 2015 - 17:23 | ROdNEY | Castecne. CPU cast u obou ma sice 8 jader, ale ve...

Zobrazit diskusi