Novinky Windows 10 s komentářem
Na úvod musím říci, že informace ze včerejšího streamu mám z poloviny zprostředkované. Nevím jak vám, ale mě stream neustále vypadával, zasekával se na bufferingu a celkově jsem toho určitou část musel dočíst až poté z popisů zahraničních redaktorů, kterým to zjevně běželo plynule (nebo seděli v sálu?). Také musím připomenout, že necelé tři roky nepoužívám Windows jako primární platformu, takže můj pohled na ně je do jisté míry „pokřiven“. Takže jestli se vám Windows 10 líbí, klidně nyní se čtením tohoto zápisku skončete a pokračujte třeba zde.
Tak a k věci. Pokud jsem pochytil vše, tak Microsoft hovořil o několika věcech. Zaprvé stále zdůrazňoval, že Windows 10 jsou jednotná platforma pro zařízení od smartphonů až po velké desktopy (či ještě dále × níže). Systém je na to připraven jak z hlediska prostředí, tak z hlediska podhoubí, kdy vývojáři nebudou vyvíjet několik mírně se lišících verzí aplikací, Windows 10 budou prostě jedny. To je jistě velká výhoda, nebo spíše prvek, který bylo nutné udělat, protože ke sjednoceným platformám míří výhledově všichni.
Uživatele Windows 7 a 8(.1) potěší, že po první rok od vydání Windows 10, budou moci upgradovat zdarma. Je to potvrzeno. Proč to ale není i pro uživatele Windows Vista? Odpověď vás jistě napadne.
Dále bude vypucováno a aktualizováno GUI, na desktopech se defaultně bude bootovat do klasického prostředí, na ultramobilních přístrojích do Metra. Osobní asistent Cortana bude plnou součástí systému (podobně jako Siri u Applu). Next-gen verze Internet Exploreru zvaná nyní „Project Spartan“ dostane určitá vylepšení, včetně synchronizace, offline čtení a celkově cloudovější povahy pro snadnější použití. Také zvládne prohlížení PDF.
Výchozí součástí desítek bude Xbox aplikace a plné propojení s herním ekosystémem Microsoftu. Zkrátka ekvivalent Steamu. Bude zde podpora multiplayeru mezi Xboxem a PC (hra to musí podporovat) a také možnost streamování hry z Xboxu na PC. A nakonec tu budou nová DirectX 12, v duchu AMD Mantle (či projektu budoucnosti, OpenGL Next), vedoucí k nárůstu výkonu her až o desítky procent. S Windows 10 také Microsoft spojuje holografickou rozšířenou realitu, kdy systém bude podporovat holografické zobrazení a Microsoft představí headset „HoloLens“.
Tolik tedy hlavní novinky. Vše další už je můj názor. Z toho, co jsem z prezentace viděl, mi připadalo, že Microsoft nastavuje kaši, případně vaří velmi slabý vývar. Časově velké části prezentace se věnovaly rádoby vtipnému (dle mého spíš nechtěně nevtipnému) vyprávění krátkých historek jako třeba jak The Verge napsal o Projectu Spartan a pomalu až jaké emoce to v lidech v MS vyvolávalo. No a přitom Spartan já považuji za naprosto marginální věc. Od prohlížeče čekám podstatnější věci než že bude možné do stránek přidávat textové poznámky jako ve Wordu, nebo věci jako agregování a offline čtení. Totéž se týká času v prezentaci stráveného s prohlížečem fotografií, který umí nově automatické korekce jako odstranění červených očí či projasnění fotek. Na druhou stranu jsou zde věci jako tech dema na holografii - to považuji v současné implementaci za podobně využitelnou ptákovinu jako 3D televizory - možná hezké na efekt někde na výstavě, ale v praxi to prostě člověk nebude chtít využívat prostě proto, že to nepotřebuje, nebo ten efekt není vyvážen nepohodlím, které si třeba vyžádá nový způsob obsluhy.
Streamování z Xboxu (což je vlastně takové all-in-one Windows PC) do PC také ničím neohromí. Když už bych něco takového chtěl provozovat, tak proč bych to proboha dělal s Xbox One verzí hry (což znamená například 1600×900 / 30fps), když to můžu hrát na PC rovnou třeba v 2560/3840 při 60Hz+ (či s FreeSyncem). Ale budiž. Tuhle funkcionalitu implementuje konkurence, tak si Microsoft zkrátka nemůže dovolit ji ignorovat - co kdyby se ukázalo, že uspěje. Samostatná věc je Cortana. Tam dokážu pochopit, že si to lidé asi oblíbí, nicméně je otázka implementace (a její kvality) pro české prostředí.
Takže mi vlastně z celé té včerejší Windows 10 akce vyšly dvě důležité a pozitivní zprávy. Tou první jsou DirectX 12 a tou druhou cena 0 Kč za upgrade.
Jenže i s těmi DirectX 12 je to takové dvousečné. Microsoft de facto se zpožděním hodlá přinést něco, co AMD sama již vyvinula. Není jediný důvod, proč vyvíjet in-house další implementaci podobného, když Mantle již existuje a funguje v několika hrách. Mantle mohl být systém použitelný multiplatformně, o DirectX 12 to říci nelze. Ty na Linux nebudou. Takže ten výrazně nižší overhead rozhraní je skvělá zpráva pro Windows svět, ale horší zpráva pro Linux (ten to ale přežije bez úhony, jako až dosud vše).
Věřím, že po vydání Windows 10 budeme zase slýchat, číst a i psát zprávy o tom, kolik je licencí na trhu. Přijetí desítek trhem bude jistě razantní a daleko vřelejší než u osmiček. Ale bude to dáno právě tím, že systém bude k dispozici za 0 Kč a myslím si, že Microsoft též trochu zahýbe s cenou OEM licencí minimálně pro velké partnery. Nemluvě o tom, že pro určité třídy mobilních zařízení bude systém zdarma, tak jako W8 + Bing dnes. V prvním roce po vydání skočí po desítkách spousta lidí, když tedy jsou sedmičky na jakémsi řekněme počátku konce své životní dráhy.
Přiznávám, že býti majitelem stroje s Windows 7, tak si počkám na počáteční ohlasy na finální systém a pak případně upgraduji.. V případě osmiček zcela jistě. Jako upgrade to vypadá solidně, ale žádná velká revoluce se nekoná. A ne, Start nabídku za revoluci nepovažuji, to je jen návrat od podivného stavu do normálních kolejí.