Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD Hawaii - Radeon R9 290X, kompletní rozbor architektury

AMD Radeon R9 290 a R9 290X
GPU Hawaii je vydáno, Radeon R9 290X se dostává do prodeje a informační embargo padlo. Nabízíme vám tudíž náš tradiční rozbor architektury a novinek, které nová generace Radeonů přináší…

AMD (ATi) po dlouhá léta praktikovala strategii, jejímž cílem bylo držet počet ROP a texturovacích jednotek na nižších hodnotách a zvyšovat především výkon aritmetický. Tento přístup stavěl na jednoduché filozofii: Při vykreslování snímku zabere zpracování každého typu operace určitý časový úsek. Pro dosažení určitého výkonu (= zkrácení času, po který je snímek vykreslován) je třeba zkrátit součet těchto časových úseků - už je ale vedlejší, zda rovnoměrně zkrátíme čas potřebný pro realizaci každého typu operace, nebo se zaměříme na jeden výrazněji. AMD (resp. ještě ATi) si vybrala ten, jehož jednotky jsou nejmenší - navyšováním počtu aritmetických jednotek zkracovala čas potřebný pro realizaci aritmetických operací.

R7 R9 presentation 060 Hawaii diagram

Až na drobné výjimky pokračoval tento trend dosud. Čip Hawaii se do historie možná zapíše jako jedna z těchto výjimek, protože počet aritmetických jednotek (stream-procesorů) zvýšil o 38 %, zatímco počet ROP vzrostl o 100 %, z 32 na 64. ROP jednotky jsou největšími (a tudíž i na tranzistory či křemík nejdražšími) stavebními bloky grafického čipu, takže je jasné, že k jejich zdvojnásobení měla AMD pádný důvod. Tím není změna strategie (nepředpokládáme, že další generace jejich počet opět zdvojnásobí), ale čistě pragmatický důvod: Nástup 4k rozlišení.

R7 R9 presentation 050

4k rozlišení jakožto 3840×2160 odpovídá celkovým 8,3 milionům pixelů, což je dvojnásobek ve srovnání s dosavadním high-endovým stropem 2560×1600 (4,1 MPix). Pro vykreslení dvojnásobného množství pixelů je zkrátka potřeba dvojnásobné množství jednotek, které toto mají na starost. V tomto ohledu lze říct, že 4k logo, které má AMD na každém druhém slajdu o čipu Hawaii, není jen marketingové pozlátko, ale důsledek strategického rozhodnutí, který čip zvětšil o několik desítek milimetrů čtverečních křemíku a možná dobrou půlmiliardu tranzistorů.

R7 R9 presentation 111

AMD si je vědoma toho, že nabídka 4k panelů bude v letošním roce omezená a potenciál karty z tohoto ohledu nebude plně využitý, ale zároveň předpokládá, že do konce příštího roku se výběr rozšíří a ceny klesnou natolik, že se 4k monitory stanou v rámci high-endu běžným hardwarem, či - chcete-li - standardem.

Osobně si nejsem jistý, do jaké míry je tento přístup pro firmu výhodný. Karta bude v drtivé většině recenzí hodnocena na základě výkonu v rozlišeních běžných pro rok 2013, která 64 ROP zdaleka nevytíží. Pokud by AMD zvolila mírně odlišné uspořádání čipu s například 48 ROP, byl by výkon na „běžných 30” panelech o 2560×1600“ prakticky totožný, výrobní náklady nižší a tudíž marže vyšší, ale výrobce se rozhodl jiným způsobem a má k tomu asi své důvody.

R7 R9 presentation 064 RBE
Funkční stránka jednotlivých ROP zůstala stejná, změnilo se však jejich připojení k paměťové sběrnici

Na druhou stranu vedlejší důsledek tohoto rozhodnutí přijde vhod fajnšmekrům a příznivcům náročnějších metod anti-aliasingu (oversampling, supersampling atp.), ve kterých by Radeon R9 290 / 290X měl vykazovat nižší výkonnostní propady než stávající generace hardwaru. To je ale spíš třešnička na dortu, která patrně osloví jen úzkou skupinu uživatelů.

Zdroje: 

AMD

Diskuse ke článku AMD Hawaii - Radeon R9 290X, kompletní rozbor architektury

Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 21:41 | Tralalák | Tak až dnes bolo TrueAudio (integrovaná high-end...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 17:00 | David Ježek | Já to 4k u R9 290(X) považuju jen za marketingový...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 16:11 | danieel | Nevyhoda: DP+HDMI. Lepsi by bylo kdyby karta...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 16:08 | PV | Uvádějí, že architektura směřuje k rozlišení 4k,...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 15:27 | no-X | Tabulka obsahuje parametry uvedené výrobcem při...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 14:56 | Robin Seina | Není mantle náhodou funkční pro celou platformu...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 14:18 | p z | AMD je v tej dva roky starej prezentacii asi...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 12:59 | Y | Co presne z celeho interfacu vyuzivaji se da...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 11:25 | Waffer47 | Dekuji za detailne spracovanou objizdku...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 10:58 | no-X | Když jsem tuto část článku připravoval, jedna věc...

Zobrazit diskusi