AMD Hawaii - Radeon R9 290X, kompletní rozbor architektury
Kapitoly článků
Obraz
Radeon R9 290X je osazen čtveřicí výstupních konektorů; na první pohled je patrné, že se konfigurace mírně změnila oproti předešlé generaci, která byla vybavena kombinací DVI-I, HDMI a dvojicí mini-DisplayPortů. Tentokrát AMD zvolila dvojici DVI-D, HDMI a DisplayPort.
První změna tkví v množství DP konektorů - AMD tento krok detailněji nerozebírala; pouze uvedla, že DP rozhraní podporuje multi-stream transport, přičemž MST huby jsou již dostupné a není problém dokoupit „roztrojku“ (např. od Club 3D, která je znázorněn níže) a k jednomu konektoru připojit až tři zařízení.
Tady na chvíli odbočíme: Hledali jsme (možná špatně) v nabídkách českých e-shopů, ale hub jsme nenašli. V zahraničí je ale skutečně dostupný: Pozitivní je, že ho má řada obchodů skladem, horší už je to s cenou. Například anglická Aria PC jej nabízí za koncovou cenu £95, tedy asi 2850 Kč. Tato cena se na jednu stranu může jevit poměrně šíleně, na druhou - pokud počítáme, že je třeba pro připojení 6 monitorů (min. 30 tisíc Kč) k sestavě s grafickou kartou za více než 10 tisíc Kč, která samozřejmě vyžaduje i adekvátní procesor, zjišťujeme, že se na nákladech nepromítne více než 5 %. Jen ze slušnosti zmiňujeme, že v ceně MST hubu je pulsní zdroj (používá totiž vlastní napájení).
Druhá změna se týká konektorů DVI. Ty jsou nyní dva, oba podporují režim dual-link, takže zvládají rozlišení 2560×1600 při 60 Hz (více pak s nižší obnovovací frekvencí). Oba jsou ale čistě digitální (DVI-D), takže není možné použít redukci na analogový výstup (D-SUB / VGA). Pokud je k Radeonu R9 290X třeba připojit CRT monitor, musí jít buďto o model vybavený DVI rozhraním a vlastním DA převodníkem, nebo je třeba dokoupit aktivní redukci na analog.
Aktivní redukci DisplayPort → D-SUB lze pořídit kolem pětistovky, redukci HDMI → D-SUB od tří set korun.
V kombinaci s MST hubem lze z karty dostat až šest obrazových výstupů a provozovat tak konfigurace jako Eyefinity 6 (3×2), Eyefinity 5 (5×1) atp.
Zvuk
S vydáním Radeonů HD 7000 před dvěma lety AMD uvedla technologii DDM Audio, která spočívá ve svázání zvuku s obrazem, ke kterému náleží. Díky této funkci mohl například zvuk následovat obraz při přesunu na jiné zařízení:
…nebo spojit více obrazů a zvuků například při videokonferenci, díky čemuž zvuk přicházel od osoby, která hovořila.
V důsledku určitých omezení OS Windows ale tato technologie nebyla natolik flexibilní, jak si AMD představovala, což společnost vyřešila použitím vlastního API zvládajícího technologii, kterou nazývá „Smart Channel Splitting“.
Díky tomu je například možné, aby jedna aplikace, která běží roztažená přes více monitorů, posílala zvuk reproduktorům, jejichž pozice koresponduje se směrem původu zvuku.
S tím dále souvisí TrueAudio, kterému se věnujeme na následující straně (pozn.: audiovýstup je v rámci grafické karty podporován na konektorech HDMI a DisplayPort).
CrossFire
Tématu okolo změn v CrossFire jsme se už částečně věnovali, takže pro vás asi nebudou překvapením:
Namísto klasického CrossFire rozhraní, které je s námi téměř přesně sedm let, vyvinula AMD alternativní řešení nazvané CrossFire XDMA, které k synchronizaci čipů používá přímé komunikace přes PCIe sběrnici. Podle tvrzení výrobce nemá teto změna negativní dopad na výkon a naopak přináší možnost přesnější synchronizace obou karet a snazší eliminace nerovnoměrné distribuce snímků v časové ose.
AMD