Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

AMD Hawaii - Radeon R9 290X, kompletní rozbor architektury

AMD Radeon R9 290 a R9 290X
GPU Hawaii je vydáno, Radeon R9 290X se dostává do prodeje a informační embargo padlo. Nabízíme vám tudíž náš tradiční rozbor architektury a novinek, které nová generace Radeonů přináší…

Čemu jsme se až doposud vyhýbali, bylo srovnání konceptu čipu Hawaii s konkurencí, tedy kartami jako GeForce GTX 780 a GTX Titan, respektive čipem GK110. Mluvíme-li o herním nasazení, jsou tu tři základní parametry: Aritmetický výkon, texturovací výkon a fill-rate.

Mnichov Hawaii 02

Aritmetický výkon čipu Hawaii v podání Radeonu R9 290X je mírně vyšší než u konkurence, což je důsledkem více aktivních výpočetních jednotek (oproti GTX 780) a o něco vyšším dosahovaným taktům (oproti GTX Titan). To samo o sobě ale mnoho neznamená.

Výraznější rozdíl je totiž v počtu texturovacích jednotek. Zatímco GTX Titan jich nese 224, R9 290X „jen“ 176. Nakonec jsou tu ROP jednotky, kterých má naopak výrazně více nový Radeon.

Co to znamená: Výsledný guláš ze všech komponent by se (zanedbáme-li všechny ostatní vlivy) měl projevovat tak, že ve hrách primárně aritmeticky náročných nebude mezi oběma koncepty výrazný rozdíl, maximálně bude mít drobnou převahu Radeon. V nízkých rozlišeních - a teď s ohledem na segment těchto produktů myslíme Full-HD a méně - bude mít mírnou převahu koncept Nvidie s více texturovacími jednotkami. Ve vysokých rozlišeních by však měl být vliv texturovacích jednotek omezen (s rostoucím rozlišením roste efektivní poměr ALU:TEX na pixel) - kombinace mírně vyššího výpočetního výkonu a výrazně vyššího počtu ROP jednotek by měla dosahovat vyššího výsledného výkonu. Pokud dojde na nějakou starší hru, která ovšem neměla nijak vysoké hardwarové nároky, můžete ojediněle narazit i na případ, kdy dvojnásobný počet ROP vynese Radeon R9 290X na prakticky dvojnásobnou výkonnostní úroveň Radeonu HD 7970.

To je samozřejmě hodně obecné shrnutí - najdete řadu situací, kdy bude vše dobře sedět podle předpokladů, ale najdete i případy, kdy se v důsledku dalších vlivů (ať už jde o bug v ovladači nebo optimalizaci hry pouze pro jednoho z výrobců) projeví odlišné chování. Přesto tyto případy budou v menšině.

AMD si tentokrát dala celou řadu úkolů - přímo konkurovat high-endu Nvidie, koncipovat čip s ohledem na nástup 4k rozlišení, přinést hardwarovou akceleraci audioefektů, uvést nové API, upravit PowerTune a další dílčí technologickou výbavou… a to vše ještě v rámci 28nm procesu a výsledné ceny, která nepřesáhne nabídku konkurence.

R7 R9 presentation 066

To se bezesporu AMD povedlo a byť si nastavila laťku vysoko, vypadá to, že „512bit prokletí“ konečně překonala. Vytknout lze snad jedině to, že takový produkt nepřišel již v prvním pololetí společně s čipem Bonaire - fakticky jde totiž o stejnou architekturu. I to má ale zřejmě své důvody, které souvisejí se změnou plánů patrných z roadmapy na straně dvě - zkrátka Bonaire byl v plánu, Hawaii nikoli, a tak si její dokončení řeklo o pár měsíců navíc.


Výhody
+ koncept výkonného jednočipového řešení
+ slušná cena odrážející rozměry čipu
+ efektivita (výkon/tranzistor, mm
² a watt)
+ opět posílená teselace
+ koncipováno pro 4k rozlišení (64 ROP, 512bit sběrnice)
+ ZeroCore Power (prakticky nulová spotřeba v nečinnosti)
+ vypnutí sekundárního GPU / karty v CrossFire ve 2D

+ vylepšený a uživatelsky přívětivější PowerTune
+ kvalitní napájecí kaskáda
+ TrueAudio (integrovaná high-end zvukovka)
+ DirectX 11.2
+ API Mantle

Nevýhody
- zatím nic, ale v diskusi se jistě něco objeví

Specifika
? Hawaii tu mohla být i dřív (řečnický povzdech)
? navržená pro nejvyšší rozlišení, na FullHD ji asi nevyužijete
? výkon v DP mírně nižší než u HD 7900, ale vyšší než u GTX 780

Zdroje: 

AMD

Diskuse ke článku AMD Hawaii - Radeon R9 290X, kompletní rozbor architektury

Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 21:41 | Tralalák | Tak až dnes bolo TrueAudio (integrovaná high-end...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 17:00 | David Ježek | Já to 4k u R9 290(X) považuju jen za marketingový...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 16:11 | danieel | Nevyhoda: DP+HDMI. Lepsi by bylo kdyby karta...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 16:08 | PV | Uvádějí, že architektura směřuje k rozlišení 4k,...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 15:27 | no-X | Tabulka obsahuje parametry uvedené výrobcem při...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 14:56 | Robin Seina | Není mantle náhodou funkční pro celou platformu...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 14:18 | p z | AMD je v tej dva roky starej prezentacii asi...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 12:59 | Y | Co presne z celeho interfacu vyuzivaji se da...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 11:25 | Waffer47 | Dekuji za detailne spracovanou objizdku...
Čtvrtek, 24 Říjen 2013 - 10:58 | no-X | Když jsem tuto část článku připravoval, jedna věc...

Zobrazit diskusi