Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Novoroční rekapitulace: Co v roce 2018 vyšlo a co ne

V době, kdy budete číst tyto řádky, nebudu již mezi Vámi. --- Váš rok 2018.

Čas od času některý výrobce přijde s vizí, jak budou jeho produkty vypadat za 5 či 10 let. V IT spíš za kratší dobu, protože reálně výrobci nevědí ani to, co skutečně nastane za rok. Pokud začnou přicházet s příliš konkrétními sliby, většinou se jim to vymstí a zase si pak na čas dávají pozor. Před několika lety, jsem si na jednu takovou dlouhodobou prognózu matně vzpomněl a chtěl jsem si vyhledat, co vlastně tehdy bylo přislíbeno a kdy že to vlastně mělo být splněno. Po řadě let už to ale s hledáním nebo právě jednoduché. Není se čeho chytit. Obvykle není zmíněn žádný konkrétní produkt (podle jehož jména by se dalo hledat), není zmíněna žádná konkrétní výrobní technologie, jen ten časový horizont.

Tehdy mě napadlo, což takhle každou netriviální zprávu, ve které je řeč o nějakém budoucím plánu pro konkrétní rok, označit tagem roku, během něhož má být onen slib realizován a jednou se k tomu vrátit a zpětně situaci pro daný rok vyhodnotit. První část nápadu už se pár let děje, na druhou však dosud nedošlo. Což je dáno tak trochu i tím, že zkrátka od doby, kdy mi hlavou bleskla tato myšlenka, jsou výrobci výrazně opatrnější než dříve a s velkústými sliby o časově vzdálených projektech už se tolik nechlubí.

Přesto se určitý materiál nashromáždil a právě přelom roku 2018 / 2019 je ideálním obdobím na takové ohlédnutí.

Archivní lahůdky a zajímavosti

Tablets 1

Bylo by však škoda alespoň krátce nezmínit také některé zajímavosti, ke kterým došlo před rokem 2018 a které lze při pohledu s delším časovým odstupem hodnotit s větším nadhledem. Tak třeba pro rok 2013 slibovali výrobci tabletů obrovský rozjezd, až zdvojnásobení prodejů, počátek úsvitu této platformy, gigantický rozjezd. Skutečně, v roce 2013 prodeje stouply, některým výrobcům i o 80 %, jenže to byl zároveň konec růstu. Statistiky za rok 2014 dopadly hůř, statistiky za rok 2015 ještě hůř. Co s tím? Rozšířila se definice toho, co se dá ještě považovat za tablet a nové statistiky rázem byly schopné přislíbený růst reflektovat, respektive zdánlivě odložit vykazovaný propad do doby, kdy nereálné prognózy sejdou z mysli.

Etherum Mining 04

V polovině roku 2014 přišlo varování, že prodeje grafických karet extrémně propadají a lze čekat pokles zájmu až o 40 %. V roce 2015 už prodeje grafických karet dosáhly desetiletého minima a vypadalo to, že se nad tímto segmentem stahují mračna, která povedou ke snížení investic do vývoje a pozvolný úpadek herní grafiky. Už v prvním kvartálu 2016 ale jako na zavolanou přišla kryptoměna Ethereum, pro jejíž těžbu byly nejvýhodnější právě grafické karty. Ze skladových ležáků se rázem staly bestsellery. Těžba kryptoměn držela prodeje grafických karet nahoře po následující dva roky, až do prvního kvartálu 2018.

Ještě na počátku roku 2015 tvrdil Micron, že je prakticky nemožné, aby do konce roku klesla cena (tehdy o čtvrtinu dražších) DDR4 pamětí na úroveň DDR3. Výrobci tehdy dělali vše proto, aby nemuseli ceny DDR4 snižovat. Zvyšovali sice výrobní kapacity, ale čekali, že poptávka po DDR4 rychle poroste díky nástupu platformy Skylake. Přes veškerou nevoli ale zájem nebyl tak vysoký, takže o onu čtvrtinu (která činila rozdíl mezi DDR4 a DDR3) klesla cena ještě před koncem léta. Kdo v září 2015 nakoupil, měl vystaráno. Zájem (a tudíž i růst cen) přišel oproti očekávání výrobců se zpožděním. Nakonec ale přišel a od konce roku 2015 už ceny jen rostly a to drasticky.

Rok 2016 se stal rokem čekání a odkladků. Větších či menších. Většina toho zajímavého, co měla přijít, se nakonec přehoupla na rok 2017 (Kaby Lake, Zen, Vega), část byla zrušena. Přestože se ve světě procesorů v roce 2016 prakticky zastavil čas, ani svět grafických karet na tom nebyl nijak skvěle. U Nvidie se zájemci dočkali produktů pro vyšší cenové relace, u AMD produktů pro nižší cenové relace. Kdo čekal low-end od Nvidie nebo high-end od AMD, měl smůlu.

V roce 2016 se začaly objevovat zvěsti o údajné spolupráci Intelu s AMD, v roce 2017 už došlo na konkrétní zprávy o procesoru Kaby Lake s GPU Vega. Přestože jim dlouho spousta lidí nevěřila, ukázaly se být skutečné. Tato spolupráce ale netrvala dlouho. Ještě než se tzv. Kaby Lake-G dostal na pulty, opustil AMD tehdejší šéf grafické divize Raja Koduri, který měl o spolupráci s Intelem zájem a jal se jí realizovat na vlastní pěst z pozice šéfa grafické divize Intelu. Byly-li nějaké další plány ve věci spojení CPU Intelu a GPU AMD, skončily v propadlišti dějin. I hotový Kaby Lake-G nakonec Intel vydal jen tak formálně, aby se neřeklo, v rámci jednoho mini-PC.

2018

Nyní ale už k událostem slibovaným na rok 2018 - řazeno chronologicky podle data původní zprávy (žlutý box obsahuje citaci krátkého úryvku)…

Majoritní část výpočetního výkonu zajistí čtvrtá generace akcelerátorů Xeon Phi vzniklá z projektu Larrabee, někdejšího pokusu o vstup Intelu na trh herních grafických karet. Půjde o generaci Knights Hill, která bude vyráběná 10nm procesem (podle aktuálních informací došlo k odkladu příprav továrny Fab 28 pro 10nm výrobu).

Aurora dosáhne 18× vyššího výkonu než stávající systém Mira (10 PFLOPS), přičemž energetické nároky vzrostou pouze 3,3×. Tím bude dosaženo zhruba šestinásobku energetické efektivity dosavadního systému. Superpočítač složený z více než 50 tisíc uzlů by měl být připravený k předání v roce 2018.

V polovině roku 2017 bylo jasné, že to s projektem vypadá bledě, v polovině roku 2018 došlo ke zrušení Knights Hill. I kdyby jej odklad 10nm výroby nezdržel, přišel by s křížkem po funusu - byl by to čip optimalizovaný od A do Z pro FP64, ovšem v době, kdy je z důvodu akcelerace AI poptávka po FP16, Int8 a Int4. Tohle nevyšlo.

Před dvěma lety [2013], když došlo k vydání aktuální generace konzolí, se jejich výrobci netajili tím, že by chtěli zkrátit cyklus na zhruba pětiletý. Asi to tak i dopadne, už se šušká o novém hardwaru…

Asi to tak opravdu výrobci plánovali, nicméně stávající urychlená půlgenerace se prodává již tak dlouho tak dobře, že nemají důvod chvátat. Proč zabíjet něco, co se funguje? Na nové konzole si ještě rok-dva počkáme.

Produkty pro letošní rok vycházejí z architektury Polaris, která je definovaná kombinací výpočetních bloků GCN čtvrté generace, nových multimédií […] a nových výstupů […].

Architektura Vega, od které se očekává high-endový výkon, kterým bude konkurovat GeForce s jádrem Pascal GP104, se podle dosavadních informací dostane na trh někdy v zimě. Kolik čipů na ní vznikne, AMD neupřesnila - sděluje nám pouze to, že se oproti Polaris bude lišit použitím HBM2 pamětí a tmavším odstínem červené.

Architektura Navi přinese opět nový typ paměti a o další odstín tmavší odstín červené. Co bude onou „nextgen“ pamětí si ani ostřílení spekulanti netroufají odhadovat.

Polaris v roce 2016 vyšla, Vega v roce 2017 také (i když ne koncem zimy, ale začátkem léta), dokonce i výkon odpovídal tehdejšímu očekávání, jen Navi se dočkala ročního odkladu. Namísto roku 2018 přijde až v roce 2019. Verdikt: 2/3 vyšly, 1/3 nikoli.

Skoro to vypadá, že třífázová strategie PAO, kterou Intel nasadil po zastarání strategie tick-tock, bude mrtvá ještě než se objeví produkty na ní postavené. V roadmapách Intelu se totiž objevila čtvrtá generace 14nm produktů, která nese označení Coffee Lake

V létě 2016 se objevila mobilní roadmapa Intelu hovořící o až šestijádrových mobilních procesorech Coffee Lake plánovaných na rok 2018. Ty podle očekávání přišly, podle očekávání šlo o reakci na Zen a podle očekávání rozbily čerstvě ohlášenou strategii PAO, která měla nahradit už dlouho nefungující strategii tick-tock.

Microsoft počítal, že mobilní telefony přinesou zhruba 50 milionů nových uživatelů (či systémů s) Windows 10 ročně. Vzhledem k tomu, že původní plány počítaly s nasazením desítek milionů ve světě mobilů na přelomu roku 2015 a 2016, to znamenalo očekávaný potenciál 150 milionů uživatelů do konce roku 2018. Jednoduchou  matematikou můžeme odvodit, že Microsoft za stávající situace počítá již jen s 850 miliony systémů…

Microsoft původně avizoval, že do konce roku 2018 bude mít na kontě miliardu uživatelů Windows 10. Později, když vyšlo najevo, že trh s mobily je pro desítky pasé, svoji prognózu upravil a nepřímo ji snížil na 850 milionů uživatelů. Ani toho však reálně nedosáhl. V polovině letošního roku totiž potvrdil 700 milionů uživatelů a byť od té doby údaj neaktualizoval, je s ohledem na dosavadní tempo růstu tohoto čísla může být kolem 750 milionů. Původní prognóza slibovala o třetinu více, takže toto Microsoftu nevyšlo.

Zlom Kuo očekává v roce 2018, kdy dojde v segmentu iPadů k nasazení technologie flexibilních displejů. S uvedením nepočítá dříve než ve fiskálním roce 2018 (což pro Apple znamená zhruba říjen 2017 až září 2018).

Ming-Chi Kuo z KGI Securities patří k nejznámějším a nejlepším prognostikům pro svět Applu. Většina toho, co vypustí z úst, se časem potvrdí. Tentokrát se ale seknul, v roce 2018 Apple žádný ohebný iPad nevydal, stále se hovoří jen o vzorcích, patentech a prototypech produktů s ohebnou či skládací konstrukcí.

Nová architektura ponese označení Starship, počítá s nasazením až 48 jader (SMT zůstane, takže nabídne až 96 vláken) a vznikne na 7nm procesu. Samostatné procesory vzniklé na této architektuře budou cílit na rozpětí TDP od 35 do 180 wattů. Podle Fudzilly cílí na rok 2018.

S nedlouhým časovým odstupem se ukázalo, že tyto informace pocházejí přímo z roadmapy AMD. Pod příslušným chlívečkem však nechyběla červeným fontem zdůrazněná poznámka: „Products still in concept and subject to change“, čemuž nakonec odpovídá realita. 7nm proces GlobalFoundries byl zrušen, 7nm (HP) od TSMC měl o něco pozdější datum nasazení a AMD tak odkladu produktu zřejmě využila k jeho posílení. Namísto 48jádrového Starship v roce 2018 dojde na 64jádrový Rome roku 2019. 7nm CPU v roce 2018 jako takový ale nevyšel, byť bude tato změna kompenzována výkonnějším produktem v prvním pololetí 2019.

Výroba na 7nm procesu bude probíhat ve Fab 8, do jejíž příprav nalila společnost miliardy dolarů. Pro samotný proces ale bude využita nezanedbatelná část nástrojů a technologií vyvinutá a použitá pro stávající 14nm výrobu. Co se časového rozvrhu týká, je vedení společnosti poměrně optimistické (s ohledem na know-how od IBM, které neopomíná zdůrazňovat). V současné době již probíhá výroba prvních testovacích čipů. Na přijetí návrhů prvních zákaznických návrhů bude připravena ve druhé polovině roku 2017 a rizikovou výrobu zahájí počátkem roku 2018.

Jak už bylo nakousnuto v předchozím odstavci, tohle nevyšlo. Čert ví, co přesně se semlelo, teorií je celá řada, ale realitu zná jen pár vyvolených. GlobalFoundries cítí velký zájem o technologii FDSOI a zároveň má co dělat, aby pokryla poptávku po 14nm a 12nm dodávkách, takže může pár let bezproblémově fungovat bez nového FinFET procesu. Jak to vidí dlouhodobě, je zatím nejasné.

Ano, Coffee Lake je šestijádrový, určený i pro desktop a vybavený integrovaným GPU, ale datum vydání se oproti původnímu očekávání změnilo. Zatímco před vydáním Zenu s ním Intel podle vlastních materiálů počítal někdy na přelom jara / léta 2018, po vydání Zenu se plány změnily a šel na trh přinejmenším o půl roku dříve, již v říjnu 2017. Dva roky stará prognóza tedy vychází na 75 %.

Pomalu se začínají rýsovat rámcové informace o nástupci platformy Summit Ridge, kterou AMD před týdnem uvedla. Její jméno bude Pinnacle Ridge

Nástupce Summit Ridge skutečně dorazil v roce 2018, jmenoval se Pinnacle Ridge a zakládal na jádrech Zen+.

Samsung, který plány s GDDR6 představil loni v létě a nasazení ohlásil na rok 2018, prezentoval 14GHz čipy. Micron v únoru ohlásil, že GDDR6 uvede na přelomu roku 2017 a 2018 (bez uvedení konkrétní rychlosti) a nyní se přidal i Hynix. Jeho plány jsou patrně nejsmělejší, protože plánuje, že začátkem roku 2018 bude mít nejen dostupné, ale i v reálném produktu (grafické kartě) nasazené 16GHz GDDR6.

Předpokládalo se, že onou grafickou kartou, o které Hynix dokonce prohlásil, že bude vybavena 384bit sběrnicí, bude top model herní verze z generace Volta. Ten však nikdy vydaný nebyl, z generace Volta byl vydán jediný čip, navíc zaměřený na profesionální segment. Naopak s generací Turing nešel na trh v roce 2018 (natož na jeho začátku) žádný produkt vybavený 16GHz GDDR6. Zkrátka GDDR6 se v roce 2018 na reálných produktech sice objevily, ale konkrétní tvrzení Hynixu, že již začátkem roku bude dostupný produkt s 384bit sběrnicí a jeho 16GHz GDDR6, se v žádném ohledu neodpovídá skutečnosti.

Jak již bylo řečeno, s novou generací konzolí to nešlo a nepůjde tak rychle, takže na Playstation 5 v roce 2018 nedošlo. Playstation 4 Pro se prodává dobře i po vydání výkonnějšího Xbox One X a Sony tedy nemá důvod chvátat. Spokojené mohou být obě dvě strany - Sony ani Microsoft tak nepřijdou o investice vložené do vývoje stávajících dvou modelů, oba mají a budou mít na trhu prostoru víc než dost.

Intel překvapil veřejným demem přespříští generace procesorů Xeon, kterou chystá na rok 2018. Ponese jméno Cascade Lake a zaměří se na podporu širšího spektra paměťových technologií…

Ačkoli Intel opakovaně prezentoval a předváděl Cascade Lake a nedávno již i Cascade Lake-AP a při četných akcích i uváděl do prodeje konkrétní nové Xeony, žádný z oněch uvedených nespadal do slibované generace Cascade Lake. I když zmiňoval konkrétní jména patřící do slibované generace, například jako Xeon W-3175X, nedošlo k vydání ani formálně, web ark.intel.com nezná ani Cascade Lake, ani tento Xeon. Podle neoficiálních zdrojů je v současnosti vydání odloženo někdy na jaro. Cascade Lake tak nebude stát pro první (14nm) generaci Epyc od AMD, ale proti druhé 7nm. Co konkrétně způsobilo zdržení 14nm řady Cascade Lake, nevíme. Lze předpokládat, že to může souviset s nedostatkem výrobních kapacit, ze kterých by sériová výroba nového monolitického osmadvacetijádra ukousla příliš na to, aby Intel mohl dodržet nasmlouvané dodávky na předvánoční sezónu. Vydání Cascade Lake v roce 2018 tedy Intelu nevyšlo.

V tomto ohledu je situace složitější. Asus zprvu naznačoval, že osmnáctijádrové Core i9-7980XE možná bude dostupné až v roce 2018; pak ale vyjádření zmírnil v tom smyslu, že dostupné bude, ale ne dobře. Nakonec lze říct, že dostupnost všech výkonnějších procesorů Intelu není ideální, protože výrobní kapacity nestačí, dodávky váznou a ceny rostou.

Odběratelé proto budou nabízet výrobcům stále zajímavější a zajímavější ceny, aby nedošlo k zastavení výroby jejich produktů (počítačů, tabletů, telefonů, grafických karet, SSD disků, serverů…). Důsledky této fáze by měly na koncové zákazníky dopadnout v průběhu roku 2018. Zda dříve či později, si nikdo netroufá odhadovat.

K situaci skutečně došlo, jak bylo popsáno, a paměti DDR4 zdražovaly i v roce 2018, kdy (zhruba v červnu) dosáhly historického maxima. Situaci jsme sledovali od přelomu ledna a února 2017, kdy jsme vás varovali (již po první vlně zdražení), že tento neblahý trend dále vygraduje a doporučili koupit paměti ihned, pokud v roce 2017 plánujete upgrade. Pokud jste tak učinili, mohli jste na 16 GB DDR4 střední třídy ušetřit přinejmenším 1500 Kč oproti tomu, kam vylezly ceny v roce 2018.

AMD s GlobalFoundries nečekaně oznámily existenci 12nm procesu. Obě firmy spolupracují, aby v roce 2018 mohly jít na trh grafické čipy i procesory využívající nové výrobní linky…

Veřejné oznámení AMD, které nebylo konkrétní co do jmenování 12 produktů a hovořilo obecně o procesorech a grafických čipech, se potvrdilo. Na trhu je 12nm Ryzen a i 12nm Radeon. Co se nepotvrdilo, bylo upřesnění webu Tom'sHardware, podle nějž měla na 12nm proces přejít architektura Vega. V roce 2018 určitě 12nm Vega nevyšla a jestli na ni dojde v roce 2019, zůstává otázkou. Kloním se k možnosti, že ne. AMD má již 7nm Vegu a dávalo by lepší smysl, pokud by (pokud vůbec něco takového chystá) pro herní segment vydala produkt postavený na jádru Vega 20 s lepším poměrem výkon / watt a vyšším dosažitelným výkonem. Ke snížení výrobních nákladů by bylo možné osadit pouze 2 HBM čipy a tím zmenšit i plochu potřebnou pro interposer. S výkonem 15-20 % nad RX Vega 64 a tedy cca 10-15 % nad GeForce RTX 1070 ($599) by s 8 GB HBM2, cenou $649 (a jádrem, oproti němuž je TU106 / GeForce RTX 1070 stále o více než třetinu větší), nebyla prodělečným produktem ani pro AMD, ani pro uživatele.

Dostupná v roce 2018, použitelná jako PC, vybavená čipem od AMD a běžící na Linuxu. Tak bude vypadat Ataribox, nová konzole od Atari…

Dostupná bude v různých provedeních, ale cena základního by se (za předpokladu, že se něco nezvrtne) měla pohybovat mezi $249 a $299.

[…] To naznačuje, že by jádrem mohlo být nějaké již existující APU (Bristol Ridge s jádry Excavator nebo Raven Ridge s jádry Zen), případně něco speciálního na míru - třeba Jaguar (jako v Xboxu a Playstation) kombinovaný s integrovanou Vega grafikou.

Protože jsme na DIIT o Ataribox od roku 2017 nepsali, využiji této příležitost a ve stručnosti splatím dluh: Vše šlo výrazně pomaleji a v současnosti lze hovořit o zpoždění asi 3/4 roku. Dostupnost se očekává v roce 2019. Mezi tím se změnilo jméno z Ataribox na Atari VCX a potvrdily parametry jako APU Bristol Ridge A10-9630P (35W čtyřjádrový Excavator na 2600 / 3400 MHz s 384 stream-procesory GCN3), 4GB DDR4 a cena $199 / $229 / $249 podle výbavy. Cena je tedy nižší, výbava v rámci očekávání. Později se výrobce rozhodl delší čekání kompenzovat osazením dvojnásobné kapacity paměti, takže namísto původně očekávaných 4 GB dojde na 8 GB.

K tomu lze říct pouze to, že skutečně k odkladu Ice Lake z roku 2018 došlo, ale zda bude rok 2019 opravdu tím finálním, kterého se další odklad nedotkne, zůstává ve hvězdách. Je nicméně možné, že mobilní Ice Lake v roce 2019 vyjde a desktopový bude následovat v roce 2020. Kdo ví. Cannon Lake však - spíše než odložený - skončil jako zrušený. Na trh šel jediný mobilní low-end model, jehož dostupnost nebylo dost dobře možné postřehnout. Šlo o formalitu, Intel potřeboval dodržet slib, že vydá 10nm produkt. Nakonec nepřímo přiznal, že hrstka procesorů poslaná na trh ani nepocházela ze sériové výroby.

Spory mezi společností Apple a Qualcomm zřejmě vyeskalovaly do té míry, že se známý výrobce telefonů a tabletů rozhodl svého dodavatele opustit a přejít ke konkurenci…

Tak to i dopadlo. Ovšem s jedním drobným upřesněním: Cílem Applu nebylo skončit u Intelu, ani u Mediateku. Ti jsou jen přestupní lodí. Apple do budoucna počítá s vlastním řešením. Než bude hotové, nechce spolupracovat s Qualcommem. Oslovení dvou alternativních dodavatelů pak znamená, že se budou předhánět v tom, kdo Applu nabídne zajímavější produkt, podmínky, ceny…

Koncem loňského roku už bylo jasné, že Volta se v podobě herních grafických čipů neobjeví. Předpokládalo se, že Volta byl původně určen pro 10nm výrobu. To je ostatně téměř jisté, protože v době, kdy se prvně objevil v roadmapě Nvidie, žádný 12nm proces TSMC neplánovala. Jenže 10nm výroba nakonec zůstala jen u mobilní varianty, která sice umožňovala zmenšení plochy jader oproti 12nm procesu, nižší spotřebu a lepší poměr spotřeba / výkon, ale jednak to platilo spíše pro nízko taktované čipy a jednak byl tento proces drahý. Volta tedy skončil na 12nm výrobě.

Pokud je řeč o nástupci, je třeba zohlednit, že Nvidia u některé architektury či generace vyvíjí jako produkty zaměřené (i) na výpočetní sféru, jiné spíše jako herní (např. Maxwell). Lze tedy rozlišovat mezi nástupcem ve smyslu nové generace a mezi nástupcem ve smyslu nové generace s rozšířenou výpočetní výbavou (FP64, ECC, HBM…). Zatímco nástupcem s Volty ve smyslu dalšího produktu s rozšířenou výpočetní výbavou bude (až) 7nm Ampere, prostým nástupcem, novou herní generací, se nakonec stal 12nm Turing. Jméno Turing se v žádných roadmapách neobjevovalo, začalo se o něm mluvit relativně krátce před vydáním, takže existuje názor, že byl vyvinut jako plán „B“ - Volta vylepšený o některé herní prvky původně vyvinuté pro Ampere.

V prezentaci určené investorům odhalila AMD poměrně zajímavý plán pro rok 2018. Unikl ale pozornosti, možná i proto, že slajdy pro investory bývají tradičně poněkud „suché“ […] AMD sděluje, že v roce 2018 (mimo jiné) očekává mírný nárůst příjmů z prodejů mainstreamových grafických karet a dále, že tento mainstream bude i nadále postavený na architektuře Polaris. Přetlumočeno: AMD neplánuje vydat žádnou mainstreamovou Vegu, která by Polaris nahradila.

Tak to i dopadlo. Mainstreamová Vega nepřišla a tento segment zůstal Polaris. Navíc až do léta byl i z důvodu těžby kryptoměn o Radeon RX 570/580 takový zájem, že nástupce v podobě 12nm Polaris / Radeon RX 590 dorazil až s podzimem, takže se příjmy z jeho prodejů na financích roku 2018 nejspíš neprojeví. Asi ještě zajímavější než samotné sdělení o mainstreamu byla informace, že i v roce 2018 bude nadpoloviční většinu příjmů AMD z grafického byznysu tvořit příjem ze semi-custom čipů pro konzole a že příjmy z tohoto segmentu (čipy pro Xbox One S, Xbox One X, Playstation 4 Slim, Playstation 4 Pro) stále rostou.


Rok 2018 byl v podstatě opakem roku 2016. Tehdy se většina slibů o nových produktech rozplynula nebo odložila, tentokrát naopak vyšla. Pomineme-li záležitosti kolem projektu Xeon Phi, které koncové zákazníky příliš neovlivní, a nedošlo k žádným zásadním zvratům a pokud něco nedopadlo podle očekávání, bylo to spíše v důsledku odkladu výrobního procesu. U produktů, které měly vzniknout u TSMC, to nevyšlo s 10nm generací, u produktů, které měly vzniknout u GlobalFoundries, to nevyšlo se 7nm generací a u produktů, které měly vzniknout u Intelu, to nevyšlo s 10nm generací. Rozdíl je jen v tom, jak flexibilně dokázal zadavatel výroby na nastalou situaci reagovat a s jakou alternativou dokázal přijít.

Tagy: 
Zdroje: 

Diskuse ke článku Novoroční rekapitulace: Co v roce 2018 vyšlo a co ne

Úterý, 1 Leden 2019 - 12:05 | Anders | Také děkuji, ostatně i za ostatní 'no-X...
Úterý, 1 Leden 2019 - 10:10 | TyNyT | Díky za obsáhlou a jinde celkem nevídanou...

Zobrazit diskusi