Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

DirectX 11.3: Technologie DirectX 12, ale bez snížených nároků na CPU

DirectX 11, 11.1, 11.3, 12, feature_level_11, 11_1, 11_3. S těmito pojmy se v posledních týdnech setkáváme čím dál častěji, a tak nebude od věci, když si zrekapitulujeme, jak spolu souvisejí…

S vydáním GeForce GTX 970 / 980 se začalo hovořit o nové verzi DirectX nazvané 11.3. Ta už je čtvrtou verzí z řady 11. Původní DirectX 11 podporovaly Radeony řad HD 5000, 6000 a GeForce 400 a 500 (Fermi). Poté přišla generace Radeonů architektury GCN (HD 7000) a GeForce Kepler (řady 600). V tomto bodě nastal určitý názvoslovný rozkol. AMD tvrdila, že její hardware podporuje DirectX 11.1 a Nvidia také. Jenže hardware obou uměl každý něco jiného. Termín „DirectX 11.1 kompatibilní“ totiž automaticky neznamená, že hardware podporuje všechny funkce DirectX 11.1 - znamená to pouze, že hardware dokáže pod touto verzí API fungovat.

Aby mohlo být srozumitelně rozlišeno, zda jde pouze o softwarovou kompatibilitu (s volitelným využitím některých technologií) nebo plnou hardwarovou podporu všech technologií DirectX 11.1, začalo se častěji operovat s termínem feature_level, který označuje soubor technologií dané verze directů. Pokud tedy karta podporovala feature_level_11_1, znamenalo to - lidsky řečeno - že disponuje plnou hardwarovou podporou DirectX 11.1. Označení „DirectX 11.1 kompatibilní / feature_level_11_0“ pak znamená, že karta umí běžet pod DirectX 11.1, ale nepodporuje jeho kompletní set nadstavbových funkcí.

Podrobný rozpis rozdílů v požadavcích na hardware mezi FL_11 a FL_11_1 najdete na webu Microsoftu.

feature levelřada DirectX 11řada DirectX 12
11_0DirectX 11-
11_1DirectX 11.1-
-DirectX 11.2-
11_3DirectX 11.3DirectX 12

Aby to nebylo jednoduché, přišlo DirectX 11.2, které zpřístupnilo několik nových funkcí Radeonů s architekturou GCN, ale Microsoft formálně nezveřejnil požadavky pro feature_level_11_2. Fakticky DirectX 11.2 podporují hardwarově Radeony s GCN architekturou (HD 7000, R 200); v případě GeForce generace Kepler a první generace Maxwell uvádí Nvidia podporu DirectX 11.2 s poznámkou feature_level_11_0, což znamená že tyto karty jsou schopny fungovat pod DirectX 11.2, ale plně podporují pouze funkcionalitu rozhraní DirectX 11 (reálně zvládají několik technologií řady DirectX 11.1).

V případě DirectX 11.3 byl opět Microsoftem stanovený odpovídající feature_level_11_3, který podporují GeForce druhé generace Maxwellu (aktuálně GeForce GTX 970 a 980; AMD se zatím k podpoře DirectX 11.3, respektive feature_level_11_3, nevyjádřila). Oproti starším kartám tedy nejde jen o softwarovou kompatibilitu s rozhraním, ale hardwarovou podporu všech nových funkcí: Rasterizer Ordered Views, Typed UAV Load, Volume Tiled Resources a Conservative Rasterization.

O těchto funkcích se doposud hovořilo pouze ve vztahu k DirectX 12. DirectX 11.3 zřejmě vznikly jako určitá berlička, která umožní jejich využití na kompatibilním hardwaru, který ale bude omezený během pod staršími verzemi Windows, v nichž nebudou DirectX 12 k dispozici (více viz ve článku: Budou DirectX 12 stačit Windows 8?). Jinými slovy, DirectX 11.3 přinášejí funkcionalitu DirectX 12 i pro starší verze OS, ale bez snížených nároků na procesor - prostě v hávu klasických jedenáctek.

Zatím ale zůstává jedna nejasnost: Microsoft doposud výslovně nevyřkl, zda DirectX 12 přinesou vlastní feature_level, nebo jim bude odpovídat feature_level_11_3. Zkrátka a dobře, zda DirectX 12 budou po hardwaru vyžadovat něco navíc oproti DirectX 11.3. Je dost dobře možné, že v tomto ohledu nemá zatím jasno ani samotný Microsoft - ostatně do vydání finální verze dvanáctek ještě dost času zbývá. Prozatím rozdílu nic nenasvědčuje, a tak v naší tabulce klademe po stránce feature_level DirectX 11.3 a 12 na stejnou úroveň.

Diskuse ke článku DirectX 11.3: Technologie DirectX 12, ale bez snížených nároků na CPU

Pátek, 26 Září 2014 - 14:52 | Petr Amros | Vzhledem k tomu ze neni ani finalni Mantle tam MS...
Pátek, 26 Září 2014 - 14:42 | Petr Amros | No v tom pripade ja teda s vyvojem zacal o "...
Čtvrtek, 25 Září 2014 - 12:18 | AndyF1 | Insideri co mate zakulisne infos s predstihom...
Úterý, 23 Září 2014 - 07:32 | Anonym | v kontextu DX11 je to ale opravdu jedno, nebo ty...
Pondělí, 22 Září 2014 - 18:13 | HKMaly | Jako prvni reakce by se chtelo rict "ne, jak...
Pondělí, 22 Září 2014 - 18:11 | HKMaly | Pripadne pokud to dobre pujde s novym openGL:...
Pondělí, 22 Září 2014 - 17:54 | Daniel Křenský | jsem z toho jelen. jak při koupi poznám že...
Pondělí, 22 Září 2014 - 16:41 | Petr Amros | No to je ale blbost:) Ale pobavilo... Takze lidem...
Pondělí, 22 Září 2014 - 12:31 | Anonym | zakaznikum to muze bejt stejne fuk co jejich VGA...
Pondělí, 22 Září 2014 - 10:38 | Tudva | Hlavne mantle nebude omezeny pouze na nejnovejsi...

Zobrazit diskusi