Intel oficiálně ohlásil vydání grafické karty na rok 2020 [+výhled]
Když Raja Koduri nastoupil do Intelu, došlo na zmínku, že jedním z dlouhodobých cílů by mohlo být vydání samostatného GPU. Nedlouho poté, co se Koduri ve své nové kanceláři zabydlel, byly plány s vývojem grafického jádra potvrzeny. Zhruba před měsícem pak prosákla neoficiální informace, podle níž by společnost ráda první produkt vydala na CES 2019 (tj. v lednu). Protože Intel obvykle nové plány prezentuje s předstihem, očekávali mnozí nějakou prezentaci na Computexu, která grafické výhledy Intelu odtajní.
Jenže na nic podobného nedošlo. Začaly se proto objevovat otázky, proč. Obratem odpověděl CEO společnosti Brian Krzanich vyjádřením, že k vydání dojde v roce 2020. Zpráva podobného vyznění se objevila i na oficiálním kanálu Intel News: „První samostatné GPU Intelu přijde v roce 2020“:
Rovnou bychom toto vyjádření mohli opravit a připomenout, že první samostatné GPU vydal již v roce 1998 (k oficiálnímu uvedení došlo 12. února 1998) jako Intel 740 / i740, takže rozhodně nemůže jít o první samostatné GPU, ale přinejmenším o druhé (pokud bychom nepočítali následníky i740 ani nic z toho, co vzešlo z projektu Larrabee). To ale necháme plavat.
Pat Gelsinger s waferem čipů Larrabee
Protože se nedá očekávat, že by Intel měl v roce 2020 k dispozici pro výrobu velkých čipů cokoli novějšího než 10nm proces, dalo by se vsadit na jeho nasazení. Mohli bychom spekulovat i o využití 14nm linek, na nichž tou dobou bude (kulantně řečeno) volno. Podobné zvěsti se už objevovaly, jenže - co si budeme povídat - přijít se 14nm produktem v době, kdy konkurence bude kompletně na 7nm procesu (byť parametrově blízkém 10nm procesu Intelu) by asi úspěch nepřineslo. Možná i to je důvodem, proč k vydání dojde o rok později, než se očekávalo.
Kolik času je třeba od nasazení procesu pro CPU k rentabilitě výroby GPU?
Samozřejmě neznamená, že v okamžiku uvedení řekněme 4-8jádrových 10nm procesorů bude Intel schopen na 10nm procesu vyrábět grafické karty. Plocha GPU je zpravidla výrazně větší než plocha běžných desktopových CPU, což klade mnohem vyšší požadavky na výtěžnost výroby. Můžeme si to ilustrovat na vývoji první 14nm generace. Intel poprvé zmínil Broadwell, první 14nm produkt, v roce 2012. Po několika odkladech uvedl první model - dvoujádrový ultramobilní ~5W Broadwell-Y - v prosinci 2014. Šlo spíše o uspokojení akcionářů, kterým slíbil dostupnost Broadwellu do konce roku 2014. Reálně byla ještě před dostupností této řady produktů stanoveno datum ukončení dostupnosti obratem po vydání; očekávala se náhrada novou revizí.
Prvnímu 14nm produkt Intelu, Broadwellu, trvala cesta na trh o ohlášení do dostupnosti prvního dvoujádrového minimodelu 2,5 roku. Od ohlášení do dostupnosti čipů velkých srovnatelně s grafickými utekly 4 roky
Do desktopu (tzn. 4 jádra) šel Browadwell v polovině roku 2015. Pokud jde o modely, které plochou jádra a tudíž i náročností výroby připomínají samostatná GPU, museli bychom se posunout ještě téměř o rok dál (jaro 2016), kdy byly uvedené mnohojádrové Xeony, například 22-24jádrový s plochou jádra 456 mm² (zhruba odpovídá high-endovému GPU), 12-14jádrový s plochou jádra 306 mm² (to odpovídá produktu na pomezí vyššího mainstreamu a nižšího high-endu) a 10jádrový s plochou 246 mm², která je typická pro mainstreamová GPU.
První samostatné GPU / grafickou kartu vydal Intel před 20 lety
Sečteno podtrženo, od vydání prvního 14nm CPU do vydání 14nm CPU o ploše odpovídající GPU uteklo zhruba rok a půl. Jenže ani tím není časový interval uzavřený. Intel si totiž za onen 24jádrový Xeon účtoval $7174, za 14jádrový $2094 a za 10jádrový $939. Jenže grafické karty s takto velkými čipy stojí 10-5× méně. Nemluvě o tom, že uvedené ceny jsou za samotné CPU, kdežto do ceny GPU je ještě třeba započítat poměrně drahé paměti a dále dolarové až desetidolarové položky jako PCB, napájecí obvody, chladič, výstupní konektory, náklady na osazení, větší balení, příslušenství (kabely, redukce) ap.
S 10nm to nejde tak hladce, jak Intel ve svých plánech předpokládal, takže časové intervaly mezi dostupností malých a velkých čipů budou přinejmenším podobně dlouhé jako u 14nm generace
Pro Intel tedy nebude motivující využívat nový proces na grafické karty ani ten rok a půl po uvedení, protože zkrátka nemá důvod preferovat grafický produkt, na kterém by měl přinejmenším o řád nižší výdělek, před procesorovým produktem s mnohonásobně vyšší marží. Bude zajímavé sledovat, jak si toto dilema společnost přebere a co zvolí jako prioritu. Alespoň prozatím to vypadá, že v případě nasazení 10nm procesu a vydání v roce 2020 půjde spíše o nějaké malé GPU než produkt, který by v té době s ohledem na nabídku Nvidie a AMD bylo možné chápat jako desktopový mainstream.