Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Intel pohřbívá Larrabee

Intel Larrabee wafer
Krátký nadpis je sice trochu nepřesný, ale lepší než třeba bulvárek ve stylu Šok! Intel zaživa pohřbil včelku Máju!. Po více než roce od bombastické "papírové masáže", která slibovala světlé zítřky s novým CPU-GPU Larrabee a rozčeření vod v oblasti GPU a HPC, nastalo období ticha občas narušené zprávami typu, že v Intelu skončil šéf Larrabee týmu, Pat Gelsinger, ale "Včelička" (interní redakční označení pro Larrabee) stále nikde. Jak se věci mají, si povíme v několika zbývajících větách.

Vězte tedy, že se internetem rozšířila nemilá zpráva, kterou si například AnandTech potvrdil v telefonickém rozhovoru s Nickem Knupfferem z Intelu (kde zastává vysokou pozici: Global Communications Manager): Larrabee končí, stává se z něj víceméně jen "výzkumný projekt" a reálných produktů se dočkáme s výrazným zpožděním až s příští verzí Larrabee.

Intel zrušil Larrabee jakožto produkt připravovaný k prodeji. Celý projekt ale žije dále jako R&D část pro vývoj budoucích Larrabee čipů, kde bude zastávat roli SDK pro interní i externí použití.

Intel Larrabee - škálování Intel Larrabee Pat Gelsinger s waferem Larrabee

Důvody a drby

Důvody pro stopnutí Larrabee jsou jednoduché: malý výkon. Vzpomeňte onen loňský článek, kde se hovořilo o výkonu kolem 1 TFLOPs (bez blíže určeného počtu x86 jader čipu, takže reálné verze nakonec hypoteticky mohly s ohledem na varianty spadnou i někam k 2 TFLOPs). Tento údaj nevíme, jestli znamenal single, nebo double-precision, ale to je dnes nepodstatné. Radeon HD 5870 umí téměř 5 TFLOPs v single a stovky GFLOPs v double. Fermi slibuje v double ještě více, takže zkrátka i kdyby Larrabee v nejvyšší verzi dávalo onen TeraFLOPs v double, nejednalo by se v době uvedení (2010, spíše v pozdější části roku) o nic převratného, protože už by se mělo na trhu prát s "Radeony HD 6000" a "GeForce GTX 400 (Fermi 2)". Za této situace je pochopitelně hloupost vydávat produkt, pouze byste rodili mrtvé děcko.

Druhou částí může být i softwarová vrstva, která s ohledem na to, že "99% v 3D čipech jinak pevných věcí" (rasterizační pipeline) má být na Larrabee emulována ovladači, hraje OBROVSKÝ význam. Je možné (klidně si dosaďte i slovo "pravděpodobné"), že i softwarová sekce byla ve skluzu. Zkrátka Larrabee bylo od počátku z principu věci ve skluzu (ostatně Intel nemá a nikdy neměl zkušenosti s vývojem čehokoli většího než jednoduché integrované grafiky) a zatímco třeba stejně od počátku skluzový projekt Apollo si mohl dovolit poslat lidi na Měsíc s rizikem v řádu desítek procent, u (GP)GPU si tohle dovolit nemůžete.

Je to jednoduché: rasterizace je věc, kterou si Nvidia i ATI vyvíjí již nějakých 12-13 let, svůj kód dokonale znají, hýčkají si jej a mají jej v průběhu let optimalizovaný pro DirectX 5 až 10/11 hry, kde si přiznejme, Microsoft dělal v průběhu let velké změny. Nic takového Intel nemá, nikdy neměl a tak logicky musel začít na čisté louce (což neznamená, že do softwarového týmu nedokázal natahal řadu velmi inteligentních, talentovaných a zkušených lidí, ale často ani to nestačí) a to je nesmírně náročné. Ať si o ATI či Nvidii myslíte cokoli, na návrzích čipů (což je funkcionalita, kterou má na Larrabbee zajistit softwarový tým) tam pracují ti nejlepší inženýři planety, mnozí jsou ve 3D grafice i více než 30 let.

Samozřejmě problémem nemusí být "pouze" či "převážně" 3D funkcionalita, na Larrabbee musejí běhat také GPGPU aplikace a HPC technologie, díky kterým by dokázal prodávat Larrabee velkým korporacím jako Bloomberg, či národním laboratořím, akademiím věd atd. Zde bychom si dovolili i předpokládat, že Intel možná vyděsila podzimní akce Nvidie, kde sice Jensen mával atrapou a vlastně se jen prezentovalo PDFko, nicméně technologie v něm uvedené zavání z hlediska Larrabee vráskami na Intelově čele.

Ale zpátky ke GPU, dalším aspektem je třeba i podpora pro video. Dnes lidé očekávají, ba přímo vyžadují plně funkční hardwarovou akceleraci HD/H.264 videa včetně 7.1 zvukového výstupu přímo z grafiky po HDMI kabelu. Kvalita videa je něco, co oba hlavní výrobci ladí mnoho a mnoho let a Intel též dosud nic takto velkého nedělal.

A nakonec tu máme záležitost kolem výroby, její výtěžnosti, spotřeby čipů atd. Ta zakládá zcela na neověřených předpokladech a drbech, proto ji berte s velkou rezervou. Nicméně, co jsme v letech minulých zaslechli (a záměrně dosud neuvedli, neboť jde opravdu o pavlačové drby): Larrabee se od počátku na stávajících výrobních procesech potýkalo s obrovskou spotřebou. Zpočátku prý snad i přes 500 W (kdo ví, mohl to být nějaký megačip ještě na 65nm procesu), později to Intel měl srazit pod 300 W (tedy na úroveň GeForce GTX 295 nebo Radeonu HD 5970), ale i tak je to na pouze 1TFLOPsovou kartu příliš.

Budoucnost

Je tedy možné, že Intel si bude technologie, architekturu i ovladače ladit na těchto "nenasytných" konzervativních čipech a s výrobou reálných Larrabee CPU-GPU pro trh počká až odladí 32nm proces (tedy třeba až bude s Tick-Tock strategií ve druhé fázi).

Vývoj v rámci projektu Larrabee se tedy dle aktuálních informací nezastavuje, jede dále vpřed. Intel chce svůj kus koláče na HPC/GPGPU trhu, ale bude to mít těžké. Ze strany CPU na něj tlačí AMD s Opterony, ze strany GPU zase přijde Nvidia s Fermi a ztratit další rok (dva, možná tři?) je hodně velký risk. Larrabee a reálný produkt na trhu = 2011 až 2012 (což by mimochodem mohlo značit i 22nm výrobu, ale to příliš předbíháme).

Jaký bude trh CPU a GPU v roce 2012? Počítejme s více než deseti až dvaceti CPU jádry, počítejme se sjednocením CPU a GPU, počítejme s GPU o výkonu v řádech desítek TeraFLOPs, či jakoukoli jinou kombinaci, se kterou AMD, Nvidia i Intel přijdou na trh. Do tohoto bude třeba napasovat "Larrabee 2" a přesvědčit zákazníky, že je stabilní, odladěné a výkonnější než konkurence. Intel to nebude mít lehké.

Tagy: 
Zdroje: 

David Ježek

Dlouholetý zdejší redaktor (2005-2017), příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce sw patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací. Fanoušek Asimova, Kinga, Feynmana, Sudka, 70mm filmu, sf/vf filmu, Fomapanu 400, starých dobrých her, 99% čokolády, indické kuchyně, domácího kváskového chleba a řady dalších věcí.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Intel pohřbívá Larrabee

Úterý, 8 Prosinec 2009 - 18:18 | Jan Ukulele | ukulele: Ten optimismus v počtu jader a...
Úterý, 8 Prosinec 2009 - 07:35 | Anonym | Nebo Intel šikovně mate konkurenci s...
Úterý, 8 Prosinec 2009 - 00:42 | Anonym | wabicek: mas recht, tady nekdo keca
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 20:09 | mukade | je to v pee cee, zasa som sa nechal namotat....
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 17:09 | Ondřej Daněk | no kdo vi jak to nakonec bude http://...
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 16:01 | no-X | Ziik: Naopak, zpoždění související s výrobou nemá...
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 15:15 | Anonym | blbeček_kopie: x86 kompatibilita se dneska z...
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 15:11 | Anonym | No on 1 GFLOPS na nejakem 5870 je nesrovnatelny s...
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 13:31 | Anonym | Pro Intel je nejjednodussi a nejlevnejsi aby...
Pondělí, 7 Prosinec 2009 - 13:11 | borowitz | Hirogen:To jo, ale podle PR kecu na který je nV...

Zobrazit diskusi