Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Rekapitulace GPU

Loňská rekapitulace dění ve světě grafických karet začala shrnutím, že vše šlo podle očekávání. Letos ne. Naopak prakticky vše bylo mnohem kostrbatější a očekávání zůstala nenaplněna…

Kapitoly článků

3.  Třetí kvartál

Letní prázdniny zahájily diskuse na téma herního výkonu Radeonu Vega Frontier Edition a souvislosti s výkonem nadcházejících modelů pro hráče. Varování R. Smithe z webu Anandtech, který tvrdil, že výkonnostní testy Frontier Edition o desktopové řadě nevypovídají, nakonec byly pravdivé. Herní Radeon RX Vega totiž přišel s pokročilejšími algoritmy řízení spotřeby, které umožňovaly dosažení vyšších taktů (oproti Frontier Edition) při nižším TDP (oproti Frontier Edition). Nakonec ovladače v době vydání Radeonu RX Vega přinesly podporu pro DSBR, díky níž klesly nároky na paměťovou sběrnice. Herní výkon profesionální Frontier Edition pak zvládla překonat i nižší Radeon RX Vega 56 s pomalejšími pamětmi a nižším počtem stream-procesorů.

Recenze Radeonů RX Vega potvrdily herní výkon těchto karet prakticky na spodní části rozpětí očekávaného výkonu těchto produktů. Top model se sice dostal mezi GeForce GTX 1080 a GeForce GTX 1080 Ti, ovšem jen s odřenýma ušima. Což při architektonické výbavě Vegy působilo poměrně kontroverzně. AMD sice nastavila cenu s ohledem na výkonnostní konkurenty, ovšem s postupem času začalo vyplývat na povrch, že ne všechny nové architektonické prvky se do vydání podařilo zprovoznit a původní cíle byly patrně o něco vyšší. O kolik, to nelze moc snadno odhadovat. Prvky, které využité jsou, nicméně v některých aplikacích umožnily dosáhnout až o čtvrtinu vyšší architektonické efektivity oproti předchůdci.

V srpnu si CEO Nvidia Jen-Hsun Huang postěžoval na výrobní náklady, uživatelům doporučil koupit GeForce s architekturou Pascal a prohlásil, že v roce 2017 nedojde k vydání herních modelů grafických karet s architekturou Volta. To tehdy bylo pokládáno za ohlášení odkladu na rok 2018, nakonec se ale začalo proslýchat, že 12nm herní čipy Volta byly zrušeny úplně a namísto nich v roce 2018 dojde k uvedení architektury Ampere, snad vyráběné na 10nm procesu.

V září ohlásila AMD využití nově představené 12nm výroby GlobalFoundries i pro některé grafické karty. 12nm proces GlobalFoundries je vylepšením 14nm procesu, které by mělo umožnit zvýšení frekvencí nebo snížení spotřeby. Plocha jádra se příliš nezmenší.

Kapitoly článků
3.  Třetí kvartál

Diskuse ke článku Rekapitulace grafik 2017: Rozporuplná Vega, zrušený Volta

Středa, 27 Prosinec 2017 - 14:41 | Artael | Já beru veku jako alternativu k 1080 se...
Středa, 27 Prosinec 2017 - 14:34 | armagedon | Ja rozumim, ze se mnohym, vesmes jednoucelovym...
Středa, 27 Prosinec 2017 - 09:07 | Wendak | Hezké shrnutí (už skoro minulého roku), díky za...

Zobrazit diskusi