Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Rekapitulace grafik 2017: Rozporuplná Vega, zrušený Volta

Loňská rekapitulace dění ve světě grafických karet začala shrnutím, že vše šlo podle očekávání. Letos ne. Naopak prakticky vše bylo mnohem kostrbatější a očekávání zůstala nenaplněna…

Kapitoly článků

1.  Úvod a první kvartál

Když to vezmeme kolem a kolem, byl letošní rok zaslíbený spíše procesorům než grafickým kartám a přesto se toho i ve světě grafiky nestalo míň a vývoj událostí nebyl méně zajímavý. Jen zkrátka dopadl jinak.

První kvartál - AMD si bere slovo

Hned počátkem ledna odprezentovala AMD základní prvky architektury Vega. Zaujaly především novinky jako rychlá podpora FP16 a Int8 (to do té doby neuměl žádný grafický čip), podpora tile-based rasterizéru DSBR, dva nové způsoby zpracování geometrie Primitive Discard a Primitive Shaders a řadič HBCC, díky němuž lze s grafickou pamětí zacházet jako s cache. Zprvu se zdálo, že poslední jmenovaná novinka bude pro softwarové oddělení a podporu v ovladačích oříškem, ale nakonec situace dopadla přesně naopak a právě HBCC z novinek fungovala jako první a bez problémů. Ale to bychom předbíhali.

Amd Vega 36

Větší radost majitelům stávajících karet udělalo ohlášení technologie FreeSync 2, která se ukázala být po stránce grafické karty zpětně kompatibilní, protože všechny představené novinky stávající FreeSync-kompatibilní GPU podporují a dosažení na požadavky FreeSync 2 tak závisí na výrobcích monitoru (HDR, rozsah frekvencí více než dvojnásobek minimální frekvence, schopnost přenechat zpracování obrazu grafické kartě pro snížení latencí…). Původní FreeSync zůstal, logo FreeSync 2 ale mohou nést pouze monitory, které všechny uváděné požadavky podporují.

Mezi tím došlo k ohlášení specifikace HDMI 2.1. Na jednu stranu šlo o posun, který by si spíš zasloužil označení HDMI 3.0 (nárůst přenosové kapacity a implementace komprese DSC umožňuje připojení klidně 5k monitoru na 120Hz s HDR), na stranu druhou, jak vyplynulo později, trvalo skoro celý rok, než byla specifikace uzavřena, takže reálný přínos bude až věcí roku 2018.

Nvidia Volta Gv 100

Zbytek ledna i února se nesl v duchu neoficiálních zvěstí, které se ale ve většině případů dočkaly potvrzení. Šuškalo se o březnovém vydání GeForce GTX 1080 Ti (k čemuž došlo), ohlášení architektury Volta na květnové GTC (k čemuž také došlo), přesunu výroby Volty na 12nm proces (který se rovněž potvrdil) a souvisejícím modelům Pascal-refresh (které skutečně přišly).

Opomenout nemůžeme ani svět integrovaných grafik - v online databázích se začaly objevovat první záznamy z testů provedených na integrované grafice APU Raven Ridge a opět se rozvířila šeptanda okolo procesoru Intelu s integrovanou grafikou od AMD.

Nvidia Geforce Gtx 1080 Ti 01

V březnu byla ohlášena a krátce poté i otestovaná GeForce GTX 1080 Ti, která byla de facto výkonnostní náhradou GeForce Titan X, oproti němuž nabídla při nižším počtu výpočetních jednotek o něco vyšší takty, takže zlepšila poměr cena / výkon nejvyššího high-endu Nvidie.

Tečku za první čtvrtletím udělala společnost Futuremark zahrnutím podpory API Vulkan do 3DMarku. Samotná přítomnost podpory tohoto API v testu nebyla důležitá ani tak kvůli samotnému 3DMarku; byla spíš signálem, že nové Open Source API bere vážně již i Futuremark, který už dávno není oním pionýrem (implementujícím podporu nových technologií pomalu ještě dřív, než jsou jejich specifikace uzavřené), ale spíš tvorem líně vyčkávajícím, zda se novinka ujme a až poté ji zahrnujícím do svého softwaru.

Kapitoly článků
1.  Úvod a první kvartál

Diskuse ke článku Rekapitulace grafik 2017: Rozporuplná Vega, zrušený Volta

Středa, 27 Prosinec 2017 - 14:41 | Artael | Já beru veku jako alternativu k 1080 se...
Středa, 27 Prosinec 2017 - 14:34 | armagedon | Ja rozumim, ze se mnohym, vesmes jednoucelovym...
Středa, 27 Prosinec 2017 - 09:07 | Wendak | Hezké shrnutí (už skoro minulého roku), díky za...

Zobrazit diskusi