Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Rekapitulace GPU

Loňská rekapitulace dění ve světě grafických karet začala shrnutím, že vše šlo podle očekávání. Letos ne. Naopak prakticky vše bylo mnohem kostrbatější a očekávání zůstala nenaplněna…

Kapitoly článků

2.  Druhý kvartál

Duben začal opětovnými zprávami na téma procesoru Intel Kaby Lake-G, který je vybaven pro integraci samostatného grafického jádra. Oproti předchozím zvěstem o procesoru Intelu s integrovanou grafikou AMD tu ale byl jeden drobný rozdíl. Šlo o oficiální materiály Intelu. Skeptikům, kteří se možné spolupráci procesorových konkurentů do té doby jen vysmívali, začal postupně mizet úsměv ze rtů.

Intel Heterogenous Mcm 03

Došlo i na tzv. Pascal-refresh, druhou vlnu modelů postavených na čipech architektury Pascal. První dvě novinky, GeForce GTX 1080 11Gb/s a GTX 1060 9Gb/s, se od původních modelů lišily o GHz rychlejšími pamětmi. To s sebou ale neslo i cenový posun, který byl zvlášť v případě mainstreamové GeForce GTX 1060 natolik výrazný, že bylo výhodnější pořídit výrazně rychlejší GeForce GTX 1070. Zpětně se zdá, že vydání těchto karet bylo spíš aktem pro investory, aby zbytečně nebrblali, že konkurence vydává novou generaci, kdežto Nvidia nenabízí nic nového. Reálně se Nvidii dařilo dobře, s prodeji problém nebyl a karty, které uživatelé nežádali a nakonec kvůli cenám ani nekupovali, prakticky upadly v zapomnění.

Nvidia Titan Xp

Zajímavější paradoxně mohl být Titan Xp, nový top model Nvidie s 3840 stream-procesory. Vznikl zřejmě proto, aby na výkonnostním vrcholu grafické nabídky opět figurovala karta z řady Titan a zbytečně tam nestrašila jakási GeForce GTX 1080 Ti.

Ve druhé půlce dubna si štafetový kolik opět převzala AMD a přišla s Radeony RX 500. Polaris-refresh, jak bychom těmto produktům mohli říkat, přinesla slušně zvýšené takty díky novější verzi výrobního procesu, sníženou spotřebu po připojení více monitorů díky novému profilu pro řízení pamětí a sníženou spotřebu při přehrávání online videa, neboť ovladače doplnily podporu pro hardwarovou akceleraci formátu VP9 v této sféře používaném. Stinnou stránkou, zvlášť u nejvyššího modelu Radeonu RX 580, bylo zvýšení TDP. AMD zkrátka vzala Polaris-refresh jako skutečný mainstream, který potřebuje prodávat na objem a ne restriktivně vybírat kousky GPU, které žádaných taktů dosáhnou i s původním TDP. Pragmatický a zprvu nelichotivě hodnocený přístup AMD se nakonec ukázal být správným, neboť s následnou kryptománií byly i karty vyráběné na objem jen těžko dostupné. Pokud by AMD pouštěla do světa jen výběrové kusy s nižší spotřebou, nebylo by na krámech vůbec nic. Krom Radeonu RX 580 přišly i Radeon RX 570 a RX 560, které byly po stránce poměru spotřeba / výkon zajímavější a přišla i novinka, Radeon RX 540, který s GPU Polaris 12 primárně určeným pro notebooky nabízel spíše bohatou multimediální výbavu za příznivou cenu, než zajímavý výkon.

S nástupem jara přišla také nová vlna grafických karet určená pro pomalu vymírající formát low-profile. Kdysi poměrně populární řešení pro snížené systémy dnes postupně nahrazují výkonnější integrované grafiky na jedné straně a mini-ITX formát na straně druhé. Jeho výhodou je hlavně prostor pro chladič, který umožňuje dosáhnout zajímavého výkonu i bez ječící miniturbínky pochybné životnosti, kterou se mnohé výkonnější low-profile modely vyznačovaly.

V květnu představil CEO Nvidia Jen-Hsun Huang GPU GV100 postavené na architektuře Volta. Klíčovou novinkou historicky největšího (815mm²) GPU byla integrace tzv. tensor cores, jader navržených na míru akceleraci operací, které jsou používané ve světě umělé inteligence. Díky nim je jádro GV100 schopné provádět tyto operace ~4× rychleji než při použití univerzálnějších stream-procesorů. Na druhou stranu v grafickém světě tato jádra nemají uplatnění (což ovšem neznamená, že by grafický výkon čipu jakkoli penalizovala).

S polovinou měsíce AMD podle očekávání představila první produkt postavený na architektuře Vega, 16GB Radeon Vega Frontier Edition. Karta určená spíše profesionálům než hráčům, navíc s dostupnosti avizovanou na konec června, vyvolala určité obavy, že s Vegou nepůjde vše tak hladce, jak se čekalo. Nicméně s ohledem na dosahovaný výkon v profesionálních aplikacích, přítomnost 16 GB grafické paměti a zajímavou cenu karta zaujala některé profesionály, pro něž byla bezkonkurenčním produktem.

S přelomem května a června si zájemci o upgrade grafické karty povšimli, že nabídka dostupných modelů vypadá poněkud slabě. Těžaři totiž vykoupili Radeony RX 580 a prořídla i nabídka ostatních modelů řady Polaris. Toho se chytli výrobci grafických karet a začali s propagací zaměřenou na kryptobarony. Ovšem poněkud zbytečně, protože ti zkupovali vše, z čeho se ještě nesypaly tranzistory. Následně se cena Radeonů RX 580 dostala na úroveň Titanů a z trhu zmizely i GeForce GTX 1060, čímž na několik týdnů přestal existovat grafický mainstream.

Nové API, určené především pro vlastní produkty, připravil Apple. Metal 2 byl navržen i s ohledem na externí grafiky a VR, což naznačilo, jakým směrem se může Apple ve sféře grafické akcelerace dál vyvíjet. Nvidia přestavila očekávanou Teslu V100 s již známým GPU GV100, první kartu postavenou na architektuře Volta.

Legendární společnost Imagination Technologies / PowerVR ohlásila, že je na prodej. Důvodem bylo stanovisko Applu, že od ní přestane odebírat grafické technologie, což mělo drtivý dopad na hodnotu akcií PowerVR.

Poslední událostí prvního pololetí se stalo vydání Radeonu Vega Frontier Edition.

Kapitoly článků
2.  Druhý kvartál

Diskuse ke článku Rekapitulace grafik 2017: Rozporuplná Vega, zrušený Volta

Středa, 27 Prosinec 2017 - 14:41 | Artael | Já beru veku jako alternativu k 1080 se...
Středa, 27 Prosinec 2017 - 14:34 | armagedon | Ja rozumim, ze se mnohym, vesmes jednoucelovym...
Středa, 27 Prosinec 2017 - 09:07 | Wendak | Hezké shrnutí (už skoro minulého roku), díky za...

Zobrazit diskusi