Souhrn ke kvalitě pálení a něco málo k příslušenství
Kapitoly článků
Dovolím si udělat takové malé hodnocení kvality pálení těchto stařičkých vypalovaček. Zřejmě bude mít na kvalitu pálení jistý vliv i rychlost a v neposlední řadě i použité médium. Verbatim SuperAZO určené pro rychlost pálení 48× se osvědčilo i s těmito stařečky, z nichž nejpomalejší pálí rychlostí 2×. Je vidět, že firma Mitsubishi Chemicals Corp. není nadarmo velmi vyhledávaná značka. Jejich média zvládají nejen vysoké rychlosti, ale snesou bez potíží i rychlosti nejnižší (nemálo jiných médií se při certifikaci na vysoké rychlosti optimalizuje spíše právě na tyto vysoké rychlosti pálení, přičemž ty nízké už se moc netestují).
Co se kvality pálení stařičkými vypalovačkami týče, tak si troufám tvrdit, že mnoho dnešních mechanik by mohlo závidět a některé výjímky by se mohly i stydět. Naopak takový Plextor Premium (jako výjímka na straně druhé) je v kvalitě pálení (byť maximální rychlostí 52× CAV) skutečně těžko překonatelný. Firma Plextor si rozhodně zaslouží uznání, protože nabízí nejen proukt rychlý (po čemž dnes často zákazníci jdou), ale také velmi kvalitní (na což naopak zákazníci bohužel často kašlou, protože jdou spíše po ceně, než po kvalitě, proto je také na trhu tolik značek vypalovaček).
Závěrem snad jen jedno: Možná se ani nedivím některým soutěžícím, kteří se dobrovolně vzdali nároku na výhru tím, že své staré kousky do redakce CD-R serveru nezaslalali. Protože mít doma takové skvosty, jako je Yamaha CDR-100 nebo snad i Philips CDD-521/10 (jako nejstarší vypalovačku), které dokonce umí i pálit kvalitně (což jsem, přiznám se, ani moc nečekal), tomu se skutečně vyrovná máloco. Škoda jen, že tyto mechaniky stále více ztrácejí podporu, zejména operačních systémů MS (díky tomu, že mechaniky se hlásí jako WORM device a ne jako CD-ROM device, jak se ostatně hlásí všechny dnešní CD/DVD mechaniky).
Příslušenství
Asi tušíte, že mám na mysli caddy (čte se to "kedy", kdybyste náhodou nevěděli). Ve své době to byla šikovná věc, ale lenost uživatelů bohužel zvítězila, a tak se s ní dnes už prakticky nesetkáte. Caddy je v podstatě schránka na médium, přičemž médium se do mechaniky vkládá i s touto "caddy" (aby nedošlo k nějakému nedorozumnění, tak "caddy" je u mě rodu ženského z několika důvodů: je to ta schránka na média a stejně se jí obecně říká "kedyna", alespoň v širokém dalekém okolí mého působení). Přiklopí se víko a médium je v caddy v podstatě velmi dobře chráněno proti poškození běžným způsobem. I když vám caddy s médiem upadne a zrovna se neotevře, je médium v bezpečí. Při vkládání média s caddy do mechaniky také nemusíte být nějak zvlášť opatrní, prostě zasunete médium do mechaniky stejně jako disketu. V mechanice se kovová krytka posune a odkryje tak médium, podobně jako to funguje u dnešních stále odolně přežívajících 3,5" disket. Manipulace s takto chráněným médiem je tak vlastně jaksi bezkontaktní, média se při manipulaci dotýkáte pouze při vkládání či vyjímání z caddy. Dnes se návrat k podobné schránce snaží prosadit média DVD-RAM, přičemž zde už se myslelo i na to, že by uživatel mohl chtít používat médium i bez krabičky. Pokud byla však tehdy mechanika konstruována pro práci s médii vloženými v caddy, tak jste se bez caddy neobešli. Caddy totiž obsahuje součást mechanizmu, bez kterého by zkrátka mechanika nemohla fungovat. Jde o středový kotouček v horním víku caddy, který obsahoval feromagnetický (zpravidla železný) kotouček, který byl po vložení do mechaniky přitahován unašečem, na který si v mechanice sedlo médium. Tento unašeč (tedy to "sedlo", na kterém médium v mechanice sedí a které jím otáčí) obsahuje magnet a ten přitahuje tu přítlačnou část ve víku caddy a tím vlastně médium drží na unašeči a neprotáčí se. Takže kdybyste od caddy ztratili víko, nefungovalo by to. |
Ovšem až doteď jsem netušil, že existuje více variant caddy. S mechanikami přišlo několik caddyn, principielně vesměs stejných, jen s Yamahou CDR-100 přišla caddy trochu odlišná. Skládá se ze tří oddělitelných dílů: hlavní schránky, do které se vkládá médium, vrchního krytu schránky (bez něj by se nemohlo médium v mechanice točit, protože obsahuje zmíněný přítlačný kotouček) a spodní obal, který slouží pro ochranu média před poškozením pokud je skladováno mimo mechaniku. Tato jednodušší caddy neobsahuje známý posuvný kryt, který se otevírá v mechanice, tato jednodušší caddy má prostě dole trvale otevřeno. Proto pokud chcete chránit médium před prachem či případným poškozením tímto otvorem, je potřeba jej vložit do tohoto ochranného "obalu". Pak je možné jej bezpečně skladovat.
Zde máte na obrázcích klasickou caddy (aspoň mě připadá právě tato klasická), vedle složenou jednodušší caddy bez spodního kovového posuvného krytu a tutéž caddy zespodu vysunutou z ochranného "futrálu". Vidíte, že na médium je přístup docela snadný a jisté poškození média by v této caddy hrozit mohlo.