Vzdálená správa
Kapitoly článků
Vzdálená správa serveru je standardně dostupná na vyhrazeném LAN portu. Dedikovaný port je vyhrazen pouze pro provoz vzdalené správy a v případě nedostatku LAN portu na switchi (nebo IP adres) je možné tuhle správu přesměrovat do standardního LAN portu, který bude sdílený jak pro klasický provoz LAN, tak pro vzdálenou správu serveru. Fujitsu systém vzdálené správy nazývá iRMC S2 a můžete se k němu přihlásit jak přes webové rozhraní, tak na konzoli (ssh, telnet).
Webové rozhraní je rozčleněno do deseti kategorií, které vám umožní server ovládat bez závislosti na jeho aktuálním stavu či na zvoleném operačním systému. Vybrali jsme ty nejzajímavější funkce a vlastnosti, které nás zaujaly:
– Zapnutí a vypnutí identifikační diody. Drobnost, ale v případě práce s několika stejnými servery v jednom racku to může zjednodušit identifikaci správného serveru. Při zapnutí této funkce se v předu a vzadu na serveru rozsvítí modrá dioda. Mimo webové rozhraní je možné signalizační diodu zapnout i vypnout tlačítkem vpředu na serveru.
– Správa napájení vám umožní server vzdáleně vypnout, zapnout či restartovat stejně, jako byste byli u serveru fyzicky přítomni. Konkrétně jsou zde možnosti Power On, Immediate Power Off, Immediate Reset, Pulse NMI, Power Cycle, Graceful Power Off (Shutdown), Graceful Reset (Reboot), Press Power Button.
– Velmi zajímavá je kontrola zdroje. Máte zde k dispozici jednak přesnou konfiguraci redundantního zdroje, ale také údaje o aktuálním příkonu. A to dokonce i s grafem vývoje příkonu za vámi zvolený čas. Uvedené údaje se celkem shodovaly s naším zásuvkovým měřákem, který jen občas ukazoval zrhuba o 2 W více.
– iRMC nabízí spoustu informací z nejrůznějších senzorů, od teploty procesorů či desky, přes stav ventilátorů, až po stav zdroje, operačních pamětí či voltáži na jednotlivých komponentech základní desky.
– Pro řešení problémů jsou nezanedbatelné informace z logu. Ten lze poměrně podrobně konfigurovat a později si ho například lokálně zálohovat pro pozdější analýzu.
– Užitečným nástrojem pro hlídání dostupnosti serveru je takzvaný Watchdog. Jedná se o fyzické zařízení, které v pravidelných intervalech hlídá, zda je server dostupný (zda server odpovídá). V případě problémů, kdy od serveru nedostane očekávanou informaci v předem definovaném časovém intervalu, pak provede automatický reset. Spolu s funkcí přístupu na konzoli serveru (Video Redirection), která dokáže před případným resetem provést automaticky screenshot obrazovky serveru pro pozdější analýzu, může posloužit k rychlému řešení výpadků.
– Nechybí správa uživatelů včetně případného propojení s LDAP serverem, monitoring událostí přes SNMP trap, či zasílání upozornění na e-mail.
Docela nás překvapila potřeba dodatečné licence pro aktivaci dvou klíčových funkcí – Video Redirection neboli přístup na konzoli serveru a Remote Storage což je možnost připojení ISO obrazu jako virtuálního média (případně fyzických médiích nasdílených v síti), ze kterého pak jde třeba nabootovat. Tímto způsobem lze mít připojena až dvě zařízení současně a provést díky nim celou instalaci operačního systému vzdáleně.
Pro zprovoznění těchto dvou funkcí je potřeba zadat licenční číslo přímo do webového rozhraní a tyto funkce odemknout. Především přístup na konzoli považujeme u vzdálené správy za klíčovou vlastnost. Pokud bychom si koupili server Fujitsu se zamčeným přístupem na konzoli, asi bychom se cítili hodně ochuzeni. Zvláštní zpoplatnění tohoto čistě softwarového zámku se nám moc nezamlouvalo. Pokud byste si chtěli koupit tuto licenci zvlášť, připravte si zhruba 6 500,- Kč.
Přístup na konzoli ze vzdálené správy je zde řešen stejně jako u SuperMicro pomocí aplikace v Javě. Tu lze spustit jak přímo v okně prohlížeče, tak jako samostatnou aplikaci. Přímo v menu pak lze připojit lokálně umístěný ISO soubor a opět ho připojit jako virtuální mechaniku. Java aplikace navíc obsahuje virtuální klávesnici, což se může hodit obzvláště pro zadávání speciálních znaků.