Wine 4.0 přichází se základní podporou Direct3D 12
Od změny číslování před dvěma lety vychází „velká“ verze pravidelně každý rok touto dobou. Nejedná se tedy o žádné překvapení, ale o verzi očekávanou. Přináší však minimálně čtyři stěžejní novinky:
- Podpora Vulkan API
- Podpora Direct3D 12
- Podpora herních ovladačů dle standardu HID
- Podpora hi-PPI na Androidu
Pokud nahlédnete do release notes, zjistíte, že nejdelší jejich část je věnována prvním dvěma bodům.
K fungování Vulkanu je samozřejmě zapotřebí, aby tento byl funkční v hostovském systému - tj. aby počítač měl odpovídající grafickou kartu a správné knihovny pro X11, respektive MoltenVK v případě, že jde o Mac. Aplikacím pro Windows, které Vulkan využívají by pak nemělo nic bránit skrze ovladač ve Wine transparentně použít Vulkan hosta. Na Vulkanu je založena i základní podpora Direct3D 12, tu má na starosti nová knihovna vkd3d, která zjednodušeně řečeno konvertuje volání Direct3D 12 na Vulkan.
Telegraficky se podívejme i na některé další novinky:
- Odebrána možnost spouštět programy pro DOS. Pokud se uživatel pokusí spustit DOSový program, Wine zjišťuje, je-li nainstalován DOSBox a program spustí v něm, jinak končí s chybou. Podpora Win16 programů zůstává kompletně zachována.
- Pro windowsové programy jsou nyní rozlišována fyzická a logická procesorová jádry, tj. je korektně podporován hyperthreading.
- Přibyla implementace Kerberos security provider.
- Zabudovaný příkaz ping je plně funkční, tj. skutečně pingá pomocí IcmpSendEcho.
- Mono aktualizováno na verzi 4.7.5
- Jednotlivé akce MSI instaleru běží jako samostatné procesy, díky čemuž lze spouštět i instalátory, které obsahuji zároveň 32-bitový i 64-bitový kód.
- Přibyla implementace služby Task Scheduler i jejích API.
Kompletní release notes najdete na webu projektu a tamtéž můžete stahovat pro celou škálu linuxových distribucí, macOS, Android nebo FreeBSD.