Rekapitulace: Fotografické vybavení v roce 2014 zahřálo u srdce
Kapitoly článků
Analog … tedy vlastně … film, zrno, „švára“ a tak vůbec
Nejen digitálem živ je fotograf. Dnes sice máme dobu, kdy pár-milimetrové snímače považujeme za základ, 2,3centimetorvé APS-C za kvalitní a 36×24milimetrový full-frame snímač za vysněný cíl, protože na 44×33 milimetrů „středního APS-C formátu“ prostě nemáme. Filmová fotografie ale umí nabídnout víc. Podívejte se třeba na fotoimpex.de, kde koupíte listové negativy až do velikosti 50×60 cm, tedy 500×600 mm (materiál ADOX CHS 100 II). To je 300 000 mm², zatímco full-frame dává pouze 864 mm². Samozřejmě to chce půl metráku vážící fotoaparát a objektiv za desítky až stovky tisíc, ale …
To jsem trochu odbočil. Letošek byl dobrý i zlý. Nejprve špatné zprávy: skončil černobílý negativ, který vám vyvolají v běžném fotolabu. Kodak BW400CN byl expozičně hodně pružný materiál zpracovatelný C41 procesem. Už není,v této kategorii tka zbývá již jen Ilford XP2. Na druhou stranu tu ale máme dobrou zprávu: italská Ferrania, která před delší dobou skončila, byla oživena a na Kickstarteru se jí podařilo vybrat částku potřebnou pro záchranu výrobní linky na barevný filmový materiál.
Ze zajímavých fotoaparátů pro film se letos obejvila minimálně nová svitková varianta legendárního Lomo LC-A, model LC-A 120 dostal do vínku objektiv 38mm f/4.5 Minigon XL Multi-coated, což je pětičočková konstrukce s ohniskovou vzdáleností ekvivalentní 21 milimetrům (takže super-širokoúhlý objektiv). Cena je typicky lomácká, tedy velmi vysoká (Lomography prostě na fenoménu, který stvořila, hodně rejžuje).
Rád bych také vyzdvihl téma klíčové pro filmový průmysl, a to riziko konce výroby kinematografických filmových materiálů Kodak. Prozatím to má naštěstí, i díky režisérům jako Christopher Nolan, Quentin Tarrantino a J.J.Abrams, dobré řešení, ale držme palce i nadále. Jinak si totiž úžasné spektákly jako Nolanův Interstellar na 70mm IMAX filmu v budoucnu neužijeme.
Film stále žije, ač podle měřítek dekád minulých, spíše přežívá. Ale jsou zde stále výrobci, kteří pokračují v produkci oblíbených materiálů. Ti, kdo neomezují nabízené produkty ale můžeme spočítat na prstech jedné ruky, rád bych poděkoval zejména anglickému Ilfordu a české Fomě. Fakt díky.
Internetová doba versus fotografie
Dvě události hýbaly letos fotografickým světem z hlediska práva fotografovat, práva k dílům a práv lidí na soukromí. Maďarsko řešilo a asi jetě bude řešit zákaz fotografování na veřejnosti, americký fotograf Christopher Boffoli zase únik svého díla na internet jako reakci na vlastní žalobu na službu hostující fotografie.